Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

gyproc voorzetwand in oud boerderijhuis?

• Tags binnenafwerking muren renovatie vocht vochtprobleem
  • Lid geworden
    1 apr 2024
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Hallo!

wij zijn een oud boerderijhuis aan het opknappen, en we overwegen momenteel welke afwerking we willen voor de muren.

Het gaat hier om lekker DIKKE massieve muren (60 CM), geen spouw, voornamelijk baksteen (hier en daar oude kasseien ?).

Het huis heeft lang leeggestaan (20+ jaar), er waren veel vochtsporen onderaan de muren (vlekken en zoutuitbloeiingen) -> we hebben de plaaster afgekapt en injecties gedaan en meer dan een jaar laten drogen! Het lijkt goed droog nu. Onderkappen is voor mij GEEN optie met muren van 60cm :D

Nu willen we een kamer terug aankleden, en mijn idee is om een gyproc voorzetwand zonder isolatie te zetten en te maken dat er verluchtingsgaten zijn naar buiten toe zodat eventueel vocht kan verdampen. Goed idee? Gewoon witte platen of is groen veiliger?

Ik wil geen vochtproblemen wegmoffelen maar het idee van een soort spouw lijkt me wel wat. Ik zou ook zien dat ik regelmatig eens kan kijken achter de voorzetwand.

Isolatie langs binnen vind ik riskant in dit oud huis met oog op condensatie, het zal dan ooit maar langs de buitenschil moeten geisoleerd worden.

Bijgevoegde fotos geven een beeld van de ruwe staat van de murenPXL_20220907_090903839.jpgPXL_20220907_090851339.MP.jpg

raad je dan een vochtmeter aan om te bepalen of de muren droog zijn? De meningen lopen daarover precies ook uiteen.
    Ja. Een goede vochtmeter kan inderdaad perfect uitsluitsel geven. De meningen lopen uiteen, dat klopt ook. Waarom?
    Bepaalde vochtmeters geven een vals positieve meting omdat ze misleid worden door de salpteruitbloeiingen in of op de muur.
    als het boorsel boven de injectie droog is, dan is het in orde ?
    Dat is een zeer goede extra indicator. Nogmaals, dat kan lijken of het droog is. Je zal het moeten meten om zeker te zijn.
    Zie dat je ook diep genoeg boort. "iets" langere boor gebuiken dan 5 of 10 cm in een muur van 60cm dik..

Als je voldoende indicatoren hebt die "zeer bemoedigend" zijn, zal het misschien niet droog-droog zijn, maar misschien wel "doenbaar/aanvaardbaar" voor jou. Je moet voor jezelf de grens trekken.

Als het mijn huis was, dan was het in deze fase ofwel op heel de 60cm dikte volledig geïnjecteerd of 60cm onderkapt.
    Als ik deze situatie zou moeten afpleisteren bij een klant, stond er wellicht een "redelijk" stringente clausule hierover in de aannemingsovereenkomst.

raad je dan een vochtmeter aan om te bepalen of de muren droog zijn? De meningen lopen daarover precies ook uiteen.
    Ja. Een goede vochtmeter kan inderdaad perfect uitsluitsel geven. De meningen lopen uiteen, dat klopt ook. Waarom?
    Bepaalde vochtmeters geven een vals positieve meting omdat ze misleid worden door de salpteruitbloeiingen in of op de muur.
    als het boorsel boven de injectie droog is, dan is het in orde ?
    Dat is een zeer goede extra indicator. Nogmaals, dat kan lijken of het droog is. Je zal het moeten meten om zeker te zijn.
    Zie dat je ook diep genoeg boort. "iets" langere boor gebuiken dan 5 of 10 cm in een muur van 60cm dik..

Als je voldoende indicatoren hebt die "zeer bemoedigend" zijn, zal het misschien niet droog-droog zijn, maar misschien wel "doenbaar/aanvaardbaar" voor jou. Je moet voor jezelf de grens trekken.

Als het mijn huis was, dan was het in deze fase ofwel op heel de 60cm dikte volledig geïnjecteerd of 60cm onderkapt.
    Als ik deze situatie zou moeten afpleisteren bij een klant, stond er wellicht een "redelijk" stringente clausule hierover in de aannemingsovereenkomst.

Top, ik doe de metingen en boringen

(en het is de volledige 60 cm geinjecteerd (y) )

Je wil niet weten hoeveel vochtproblemen er worden veroorzaakt omdat de grond of terras buiten te hoog ligt
    Hou aub ook rekening met hetgeen @lukanar heeft vermeld in post #20 van dit topic in verband met hoe de buitentoestand aansluit aan je gevel. Kan jij langs binnen alles injecteren en meten en boren en voorzetwanden en toestanden en wat je maar kan bedenken... als het langs buiten niet in orde is, heb je ook prijs. Wordt inderdaad dikwijls over het hoofd gezien.

Je wil niet weten hoeveel vochtproblemen er worden veroorzaakt omdat de grond of terras buiten te hoog ligt
    Hou aub ook rekening met hetgeen @lukanar heeft vermeld in post #20 van dit topic in verband met hoe de buitentoestand aansluit aan je gevel. Kan jij langs binnen alles injecteren en meten en boren en voorzetwanden en toestanden en wat je maar kan bedenken... als het langs buiten niet in orde is, heb je ook prijs. Wordt inderdaad dikwijls over het hoofd gezien.
    Dat speelt op een andere gevel in het huis inderdaad mee, het straatniveau ligt daar hoger dan de vloer binnen. Als het goed regent dan sijpelt het daar door de muur ( is gelukkig geen leefruimte ).

Maar wat valt daar aan te doen, een waterdichte doek langs de buitengevel?

Vijverfolie dus

Openbreken
    fundering bloot leggen
    fundering proper maken
    Waterdichting aanbrengen bv Bitumen .... ben nu ff de naam kwijt.
    Drainstreng plaatsen in eventueel een grindbed en afgedekt met waterdoorlatende drukverdelende doek
    Eventueel een verluchtingsmat tegen de gevel aanbrengen voor het ' drogen '

Ons bellen
    :cool:

Terug
Bovenaan