• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gyproc voorzetwand in oud boerderijhuis?

Lid geworden
1 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo!

wij zijn een oud boerderijhuis aan het opknappen, en we overwegen momenteel welke afwerking we willen voor de muren.

Het gaat hier om lekker DIKKE massieve muren (60 CM), geen spouw, voornamelijk baksteen (hier en daar oude kasseien ?).

Het huis heeft lang leeggestaan (20+ jaar), er waren veel vochtsporen onderaan de muren (vlekken en zoutuitbloeiingen) -> we hebben de plaaster afgekapt en injecties gedaan en meer dan een jaar laten drogen! Het lijkt goed droog nu. Onderkappen is voor mij GEEN optie met muren van 60cm :D

Nu willen we een kamer terug aankleden, en mijn idee is om een gyproc voorzetwand zonder isolatie te zetten en te maken dat er verluchtingsgaten zijn naar buiten toe zodat eventueel vocht kan verdampen. Goed idee? Gewoon witte platen of is groen veiliger?

Ik wil geen vochtproblemen wegmoffelen maar het idee van een soort spouw lijkt me wel wat. Ik zou ook zien dat ik regelmatig eens kan kijken achter de voorzetwand.

Isolatie langs binnen vind ik riskant in dit oud huis met oog op condensatie, het zal dan ooit maar langs de buitenschil moeten geisoleerd worden.

Bijgevoegde fotos geven een beeld van de ruwe staat van de murenPXL_20220907_090903839.jpgPXL_20220907_090851339.MP.jpg

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
151
Punten
43
Wat ga je doen als er dan opeens vocht achter uw voorzetwand zit?
Alles terug uitbreken ?
Waarom niet gewoon laten pleisteren?

Lid geworden
1 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Omdat pleister direct afziet van wat vocht terwijl dat met die spouwmuur kan verdampen ? Wat ga ik doen zonder voorzetwand? Nog eens injecteren? Onderkappen is geen optie.

En omdat we gyproc zelf kunnen doen :)

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.143
Punten
113
mijn idee is om een gyproc voorzetwand zonder isolatie te zetten en te maken dat er verluchtingsgaten zijn naar buiten toe zodat eventueel vocht kan verdampen. Goed idee?
Slecht idee volgens mij.
Ik leg uit waarom: je huis is niet meer luchtdicht met verschillende gaten naar buiten en de wind heeft vrij spel. Dit kost je ontzettend veel warmte. Dat plaatje gyproc zal dat niet tegenhouden. Kan je net zo goed de ramen op een spleet zetten midden in de winter...
En je gaat je gyprocwand gebruiken als "cache-misère" zonder je probleem ten grond op te lossen. Als je -begrijpelijk- muren van 60cm niet wil onderkappen, kan je wel injecteren om het vocht te stoppen. Muren behandelen tegen de salpeteruitbloiingen en dan pleisteren. Of gyproc zetten.

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
256
Punten
83
Het probleem dat ik zie is dat gyproc in vochtige omgeving een ideale voedingsbodem is voor schimmels. Als je aangeeft dat je muur te nat is voor te pleisteren dan is je muur ook te vochtig voor gyproc.

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Waarderingsscore
107
Punten
43
Kijk eens naar de meer natuurlijke materialen zoals een leempleister.

Lid geworden
1 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
mijn idee is om een gyproc voorzetwand zonder isolatie te zetten en te maken dat er verluchtingsgaten zijn naar buiten toe zodat eventueel vocht kan verdampen. Goed idee?
Slecht idee volgens mij.
Ik leg uit waarom: je huis is niet meer luchtdicht met verschillende gaten naar buiten en de wind heeft vrij spel. Dit kost je ontzettend veel warmte. Dat plaatje gyproc zal dat niet tegenhouden. Kan je net zo goed de ramen op een spleet zetten midden in de winter...
En je gaat je gyprocwand gebruiken als "cache-misère" zonder je probleem ten grond op te lossen. Als je -begrijpelijk- muren van 60cm niet wil onderkappen, kan je wel injecteren om het vocht te stoppen. Muren behandelen tegen de salpeteruitbloiingen en dan pleisteren. Of gyproc zetten.
Bedankt voor je advies, de injecties zijn reeds uitgevoerd een jaar geleden en het lijkt nu droog, we willen gyproc omdat dat gemakkelijker is dan een dikke laag pleister :)

Je hebt gelijk over het warmteverlies, en behandeling tegen salpeter moet ik nog eens opzoeken, heb je het dan over saneerpleisters?

Lid geworden
1 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Het probleem dat ik zie is dat gyproc in vochtige omgeving een ideale voedingsbodem is voor schimmels. Als je aangeeft dat je muur te nat is voor te pleisteren dan is je muur ook te vochtig voor gyproc.
De muren zijn behandeld en ik DENK dat ze bepleisterd zouden kunnen worden

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Als je een voorzetwand MET isolatie plaatst, dan zal dat allemaal wel vanzelf uitdrogen naar buiten toe zolang je maar geen vocht blijft toevoeren van onderaf, en dat lijkt intussen in orde.
Een risico is het kapotvriezen van de muur omdat die niet meer verwarmd zal zijn, maar als er enkel nog regen een rol speelt, en er intussen misschien ook dakgoten zijn of het dak wat oversteekt dan zijn die risico’s beperkt. En bij 60cm dikte zal die niet-meer-verwarming van de muur nogal meevallen qua verschil bij vroeger.
Een ander groot risico is het rotten van de opleg van houten balken in de koude buitenmuur bij binnenisolatie. Daar moet je dus erg goed dampdichten rond die balken.

Er bestaan smeerbare producten tegen salpeterzouten, als je er toch niet over gaat pleisteren.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan