• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gyproc voegen

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Ik ontving volgende vraag via privébericht. Graag antwoord ik in de publieke zone omdat wel meer (ver)bouwers geconfronteerd worden met deze problematiek. Heel dikwijls is het ook zo dat andere (ver)bouwers andere ervaringen hebben en dit misschien ook willen posten zodat het probleem ook breder belicht/geduid kan worden, of als er mensen zijn met bijkomende vragen...
Vandaag ben ik heel de dag bezig geweest met voegen op te vullen tussen de knaufplaten en de houten balken van mijn plafond. Plezant is dat! Ik heb de laatste dagen nogal wat gelezen over dit onderwerp, waaronder ook uw bijdragen. Hartelijk dank daarvoor!

Toch had ik nog een vraag. Ik ga daar niet onmiddellijk een topic voor starten,...ik ga even mijn ervaringen van vandaag neerschrijven.

de dikte van de voegen: ofwel zaag ik mijn platen nauwkeurig met een voeg van max 2 à 3 mm, of ik zaag minder nauwkeurig met een voeg van 5 tot 10mm. Welke voeg zou de voorkeur hebben? Even mijn gedachten:

voeg van 1mm of minder(gipsplaat raakt het hout): beetje raar om daar nog een papieren voegband voor te gebruiken, ik heb dat toch gedaan.

voeg van 2 à 3mm: moeilijk op te vullen, ik heb dat zo veel mogelijk gedaan, maar ik vroeg me af of deze voeg in 1 keer kan afgewerkt worden: gips erover en er een beetje induwen, daarna papieren voegband, beetje afsmeren en klaar. Zou deze voeg wel stevig zijn? Weinig contact met het hout, dus minder kans op breuk.

voeg van 5 tot 10mm: plezanter werken, omdat de gips er gemakkelijk tussen gaat. Wel veel meer werk, 2 tot 3 maal gips induwen en pas daarna papieren voegband. Hier gaat de voeg veel dikker en steviger zijn, met veel meer contact met het hout. Zou er dan misschien meer kans op voegbreuk zijn?

Ik had dus graag even van uw geweten, welke is voor u de perfecte dikte van voeg tussen gipsplaat en hout, en in hoeveel keer vult u dat dan op?

Met vriendelijke groeten
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Hoe los ikzelf dat op?

Eerst de platen plaatsen uiteraard, de platen worden zo zorgvuldig mogelijk versneden, echter zonder uren te verliezen om toch maar een zo kleine mogelijke voeg te hebben. In de praktijk zijn m'n voegen ergens tussen de 1 en 10 mm. Als alle platen gemonteerd zijn, plak ik rondom de houten balken af met schilderstape om ze niet te besmeuren met filler en finisher. Dan naar keuze papieren of zelfklevende voegbanden aanbrengen in de aba-voegen en eerste keer afsmeren: aba, schroefgaten en spleten rondom. Als dat klaar is (en je hebt geen 4 maal aba-voeg), een papieren voegband over de kopse voegen en dan opliggende voegen maken. Dan een tweede keer alles (aba, kopse voegen, schroefgaten, spleten rondom) afsmeren: je zal merken dat in de spleten rondom de filler naar binnen gezogen is. Elke keer werk je zodanig zorgvuldig dat je geen klodders of bramen achterlaat, anders verlies je uren aan tussentijds schuren. Na die tweede arbeidsgang kijk je of die spleten rondom nog zijn ingezogen, indien wel, dan blijf je opbouwen (in zoveel keer als nodig) tot het gelijkligt met het plaatoppervlak. Laten hard worden (is niet gelijk aan volledige droging). Dan plaats je hierover PLAT een papieren voegband die schuift tot TEGEN de houten balk. Je maakt een zo plat mogelijke opliggende voeg, slechts uitgesmeerd op de dikte van je voegband. Als je hier volledig mee klaar bent, breng je je eindlaag finisher aan. Na droging, snij je de papieren schilderstape weg met een scherp cuttermes dat je plat tegen de papieren voegband legt en dan zo tegen de houten balk zorgvuldig afsnijdt. Klaar.
Je hoeft geen schrik te hebben voor scheuren of "voegbreuken" zoals jij dat benoemt, want die zitten weg achter de papieren voegband. Als het zou bewegen zie je enkel tussen je houten balk en je voegband een fijn recht haarlijntje. Dat ga je zelfs niet zien omdat je met het hout een andere ruwere structuur hebt.

Zulke dingen afsmeren is geen exacte wetenschap. Iedereen heeft zo z'n eigen manier en interpretatie. Ik weet dat mijn manier zeer arbeidsintensief is en zeker niet de snelste of goedkoopste, maar wel scheurvrij op lange termijn.
 

SuSEQ

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2014
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als ik uw uitleg zo lees, valt het mij op dat bij "eindvoegen" (dus tussen gipsplaat en iets anders - in dit geval hout) je de papierband bovenop het vlak van de giplsplaat legt. Heeft het zin om die iets dieper te leggen en op te vullen met finisher, zodat je het beoogde effect krijgt maar wel in hetzelfde vlak blijft?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Op een gyprocplaat kan je niet iets "iets dieper" leggen dan de plaat zelf. De truc is dan om je filler redelijk plat af te maken, je band te kleven en er ongeveer alle filler terug tussenuit te duwen, er mag maar juist genoeg overblijven om de band vast te houden. Zo kan je werken op een dikte die niet echter groter is dan je voegband... enkele tienden van een mm alles samen...  als je dat breed genoeg uitsmeert (20 - 30 cm) dan zie je er niks meer van.

Mocht je toevallig een aba voeg aan die kant hebt zou je die kunnen gebruiken, maar als je daar naar gaat werken ga je heel veel snijverlies hebben en er heel lang aan bezig zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan