• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc tegen vlakke muur met min verlies ruimte

Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voglend heb ik al als advies gekregen

1) L gips (internet / fora)
2) PU Schuim e.g. rectavit easy fix (bouwhandel)
3) Slagpluggen 6mm icm tec 7 (gyproc plaatser)

Gyproc tegen snelbouw. Ook bepleisteren nog beter maar het gaat maar over 8m2. Daar krijg ik geen plakker voor hier.
Alle drie zie ik ze passeren ik ben eerder genegen voor de laatste optie maar die vind je wel minst terug.
Dan moet ik me geen zorgen maken over goed uitlijnen daar de muur reeds perfect kaarsrecht is.

1) - meer gedoe met aanmaak, vuil, ed
- meeste lijmdikte
+ voorgeschreven methode
2) - Zet nog uit
- wienig opties tot nivelleren (voor mij onbelangrijk)
- duur
+ makkelijk
3) + makkelijk
- beschadigingen te herstellen slagpluggen
- Tec 7 elastisch
- duur
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik zou gewoon met Lgips doen. De nadelen die je opnoemt, dat is toch maar beperkt.
Hoe doe je dat met slagpluggen ?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Er zijn maar 2 valabele oplossingen:

1/ L-gips: kan je mooi uitlijnen en achter je plaat verlies je een centimetertje (als je muur mooi recht staat). Hierbij kan je ook een plaat nemen van 9,5mm > kom je alles samen een kleine 2 cm vooruit. Pleisterwerk is 1 cm..
2/ montage op houten latten. Je schroeft panlatten 22mm op de muur en daarop monteer je je gyproc. Kan je ook mooi uitlijnen. Plaat nemen van 12,5. Kom je 35mm vooruit.

Montage met schuim of TEC7/slagpluggen komt allebei uit het handboek "Kabouter Knutsel doet het weer". Krijg je nooit fatsoenlijk uitgelijnd. Dat is je reinste gepruts. Die "gyprocplaatser" die je dat heeft geadviseerd, hou die maar op een grote afstand. En die bouwhandel denkt aan haar portemonnee...
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
1: zet het tegen de muur met een grove lijmkam als de muur recht is en anders met noppen werken en zo recht maken.
 

DaVe!

Nieuw Lid
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
15
Punten
8
Waarom iedereen tegenwoordig overal zit te knoeien met gyproc tegen muren te plakken vraag ik me toch soms af. Op de tijd die de gemiddelde man er in steekt om gyproc netjes te plaatsen en af te werken, kan je evengoed die muur bepleisteren.

Ik heb al menig leek een strakkere muur zien afleveren dan de gemiddelde bouwvakker. Ben je niet zeker dat je recht genoeg zal strijken gebruik dan gipsgeleiders en plaats deze op een iets kortere lengte dan de lengte van u afreilat.

Probeer het eens, en ik ben er zeker van dat je bepleisteren uiteindelijk niet zo moeilijk vind dan je dacht
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik heb hier thuis ook al een aantal muurtjes bepleisterd en dat is nu echt iets dat ik haat!
Hoe :
- van die gegalvaniseerde profielen van 6 mm op de muur kleven met tec7 of beetje knauf , pleister afmaken en erop smeren per +- 80 cm hoogte , afreien en verder afblijven...( hoogte en breedte hangt af van je hoeveelheid aangemaakte pleister en breedte reilat)
-opnieuw pleister aanmaken en doorgaan naar boven toe tot je een volledig vlak hebt gedaan
-herhalen tot je muur volledig gedaan is

Ik werk met een reilat van amper 1 meter en in stukken van amper 80 tot 85 cm breedte
Ik begin met die profielen op +- 25 cm van een muur en doe die smalle stukken als laatste als de "grote" kant droog is.

Niet vergeten om telkens je reilat en andere gerief goed proper te maken...

Daarna de gepleisterde muur VOLLEDIG plamuren met bvb een finisher en als allerlaatste erover met de ronde exentrische schuurmachine.

Resultaat : een strakke muur en max 8 tot 10 mm dikte.

Waarom deze methode : ik heb gewoonweg geen feeling/geduld met dat sponzen en het resultaat is echt wel goed.

Ik wil op vraag daar wel een foto van posten , al zie je daar op foto mogelijks niet al te veel van , van dat vlakke en strakke werk , haha.

Je zou in principe ook gyproc gewoon kunnen lijmen op de muur met tegellijm : muur insmeren met lijmkam , de plaat ook en ertegen knallen. Dit heb ik in 1 van m'n badkamers gedaan en dan moet je enkel nog de naden plamuren.....
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Je zou in principe ook gyproc gewoon kunnen lijmen op de muur met tegellijm : muur insmeren met lijmkam , de plaat ook en ertegen knallen.
Dat is knutselen en wordt nergens beschreven in de adviezen van Gyproc. Misschien werkt dat voor jou, maar om dat nu te gaan adviseren..
Ik heb hier thuis ook al een aantal muurtjes bepleisterd en dat is nu echt iets dat ik haat!
Hoe :
Het is normaal dat je dat niet leuk vindt op die manier. Je techniek is fout. Hetgeen je beschrijft is veel te gefragmenteerd, te veel kleine stukjes aan elkaar zetten. Kan nooit goed komen tenzij veel gevloek en gesakker en plamuren/schuren. TEC7 om guide's te plaatsen is niet geschikt, die blijft licht elastisch waardoor ze bewegen. Je krijgt je pleisterlaag nooit helemaal vlak zo.
Zet je geleidingslatjes verder uit elkaar. Zet ze met gewone pleistergips vast over hun volledige lengte. Werk met een langere reilat. Zorg dat die guide's mooi op 1 lijn staan zodat je muur niet zwalpt.
Waarom iedereen tegenwoordig overal zit te knoeien met gyproc tegen muren te plakken vraag ik me toch soms af. Op de tijd die de gemiddelde man er in steekt om gyproc netjes te plaatsen en af te werken, kan je evengoed die muur bepleisteren.
Gyproc kleven is een volwaardige en ingeburgerde techniek die men droge afbouw noemt. Trouwens de gyprocplaten van 9,5 mm worden daar speciaal voor geproduceerd.
Sommigen preferen deze techniek om redenen die hun eigen zijn. Voordeel hiervan is dat je dat de volgende dag al kan verven of behangen. En het is veel properder werken. Dit benoemen als "knoeien" vind ik te kort door de bocht.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Precies een gevoelige snaar geraakt met mijn methodes....ik ben dan ook geen stucadoor hé. Net daarom deze alternatieve euh....methode voor mij als diy.

Het leek mij alleszins beter om in mijn oude badkamer de tegels op de muur te laten omdat die tegels echt wel goed vastzaten en ik ook in mijn geval zo weinig mogelijk extra dikte wou aan die muur.
Ik heb btw ook eerst mijn platen geprimerd achteraan en dan op de plaat en op de muur de tegellijm aangebracht.....( = speciale tegellijm voor tegel-op-tegel )
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan