• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Gyproc ProMix Premium voor alles te gebruiken?

Reaction score
0
Ik ga binnenkort beginnen met de afwerking van de kinderkamers. Ik heb daar een tijdje geleden alle gyproc platen geplaatst, op een metal stud frame.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor het gebruiken van zo'n pasta's, ook al zijn ze een pak duurder dan zelf mixen, omdat ik dan makkelijker op eigen tempo kan werken (en dus stoppen en later opnieuw beginnen) wanneer het uitkomt.

De vraag die ik mij nu stel is of ik de ProMix Premium pasta (https://pro.gyproc.be/nl/producten/promix-premium) gewoon kan gebruiken voor het hele plaatje, dus vullen en afwerken van ABA-voegen (met papieren voegband), kopse voegen, binnenhoeken, ...? Of moet ik dat combineren met ABA Joint Mix (https://www.gyproc.be/nl/producten/aba-joint-mix)? Het is mij niet zo duidelijk als ik de specificaties lees. Het is alsof ik naar waspoeder op zoek ben, 1000-en-1 verschillende soorten!

Qua prijs maakt het niet zo'n groot verschil, ik werk dus het liefst op de "makkelijkste" manier, wat volgens mij gewoon voor alles de Premium gebruiken is? Wat denken jullie?

Moest het relevant zijn, ik plan om later eerst nog een vliesbehang te bevestigen alvorens te verven. Ik heb niet het grootste vertrouwen in al dat geplamuur, en denk dat ik een beter eindresultaat zal bekomen door nog eerst een vliesbehang te bevestigen :sneaky:. Misschien bedenk ik mij nog en ben ik dus wel tevreden van het resultaat, maar ik ben nogal perfectionistisch van aard :geek:.

Ja voor de Gyproc Promix Premium.

Renovatievliesbehang wordt geplaatst op een propere egale ondergrond, dus werk de naden van de gipskartonplaat correct af.

OK, bedankt!

Is het gebruik van de ProMix Premium ook "vergelijkbaar" met de gewone Joint Mix? Dus niet te snel uitharden, ...? Het zit immers in de lijn voor de professionals (hoewel Gamma het ook verkoopt), dus mogelijk is het dan ook moeilijker om mee te werken voor Jan Modaal? Of anders gevraagd, wat zou een reden zijn om niet de Premium te willen, of mogen, gebruiken (voor alles)?

Last edited:
Aan de TS,als het de bedoeling is om te werken met vliesbehang/renovatievlies om eventuele oneffenheden in het plamuurwerk te verbergen,dan sla je den bal volledig mis hoor.

En waarom toch niet opteren voor een poederplamuur?
Er zit minder krimp op een poederplamuur en heeft een meer vullend vermogen dan de pasta...

Misschien toch overwegen om appel te doen op een vakman voor het afwerken van de voegen of u ergens bijscholen over de manier van toepassen/uitvoering.
Misschien hier meegeven waar u van plan bent om uw producten te gaan kopen ... DHZ of de vakhandel.

- Gyproc-JointMix vind je in de DHZ
- Gyproc Promix Premium vind je in de vakhandel.
Beide zijn een klasse 2, dus een vulmiddel maar wit van kleur.
Tip:
- GEEN product restjes van uw palet/spackmes/plamuurmes terug in de emmer gooien na gebruik.
- Werkt door en als je een pauze inlast, zorg dat de voeg af is waaraan die je bezig was..
- Maakt uw papierenvoegband klaar van lengte voor dat je de voeg vult, geen tijdverlies en dus geen kans dat er reeds gedroogde deeltjes in uw pasta komen.
- Respecteer de droogtijd, werkt niet in een te warme ruimte (verkort de verwerkingstijd).
- Er zijn andere merken die een vulmiddel hebben in poeder of pasta voor deze werken.
- Gyproc heeft ook poeder vulmiddel bv. Jointfiller 90 en 120, die u dus 90 en 120 min de tijd geven de gemaakte pasta te verwerken.

Last edited:
Iemand een idee hoelang z'n emmer joint mix goed blijft na openen?

Geen idee van hoe lang juist maar toch een behoorlijke tijd heb ik hier gemerkt (enkele maanden)

Geen idee van hoe lang juist maar toch een behoorlijke tijd heb ik hier gemerkt (enkele maanden)
Op de emmer staat 9maand in gesloten verpakking maar vermeld niet in open toestand. Ik heb een grote emmer van 25kg gekocht maar niet bij nagedacht dat ik het pas over 2 maand terug nodig heb.

Op de emmer staat 9maand in gesloten verpakking maar vermeld niet in open toestand. Ik heb een grote emmer van 25kg gekocht maar niet bij nagedacht dat ik het pas over 2 maand terug nodig heb.
Die twee maand zal het zeker wel overleven...zorg dat de emmer goed is gesloten

Als je zo'n emmer even laat staan is het vooral belangrijk dat je de zijkanten proper schraapt en alles van onder in je emmer hebt. Anders drogen die delen aan de zijkant redelijk snel uit. Wat ook belangrijk is als je met een emmer werkt, is dat je geen gebruikt materiaal terug in je emmer kiepert. Telkens een beetje uithalen en constant bijvullen op je gereedschap. Je verliest immers altijd een beetje vocht aan de plaat. vooral als je er een tweede keer over gaat.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief