• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc plafond: welke dikte?

Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben in de living en woonkamer een metal stud kader laten plaatsen door een vakman.

Wij gaan hier zelf Gyproc tegen plaatsen.



Oorspronkelijk gingen we werken met 9,5mm dikte, maar ik hoor anderen zeggen dat 12,5mm een betere dikte is voor het plafond. Het gaat om de renovatie van een oud huis, dus dat metal stud kader hangt in houten balken en niet in een betonnen dek zoals bij moderne woningen.



Naast de kleine meerprijs weegt zo'n 12,5mm plaat wel behoorlijk meer, maar we weten het ondertussen niet meer... 9,5 of toch maar 12,5mm plaatsen een waarom wel of niet?



Graag advies...thx!
 
Lid geworden
25 mrt 2006
Berichten
365
Waarderingsscore
1
Punten
0
belangrijkste is dat je platen gebruikt met 4 ABA kanten , dat wil zeggen dat de 4 zijden afgeschuind zijn en dit om correct en mooi te kunnen afwerken met plamuur . plaats deze ook geschranst.

deze platen zijn normaal altijd 12,5 mm dik .

gebruik ook vijzen die lang genoeg zijn 35 mm .
 
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
michael;1711789 wrote:
belangrijkste is dat je platen gebruikt met 4 ABA kanten , dat wil zeggen dat de 4 zijden afgeschuind zijn en dit om correct en mooi te kunnen afwerken met plamuur . plaats deze ook geschranst.

deze platen zijn normaal altijd 12,5 mm dik .

gebruik ook vijzen die lang genoeg zijn 35 mm .



4 ABA kanten maakt het uitplamuren makkelijker, maar we hebben dat ook al met 2 ABA gedaan dus daarover maken we ons geen zorgen.



Het is vooral de dikte 9,5mm of 12,5mm waarover wij ons het hoofd breken.



Toch bedankt voor het advies :)
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Als je platen van 1.2 m breed gebruikt valt het gewicht wel tegen met 12.5 mm dikke platen. Is wel doenbaar maar bak maar een grote pan spek met eieren voor je begint want dat ga je nodig hebben;)
 
Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor plafonds worden altijd platen van 12,5mm voorgeschreven.

9,5mm kan/mag ook maar dan moet je je profielen steken om de 30cm.
 
Lid geworden
19 dec 2011
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier thuis uit onwetendheid alle plafonds in 9,5 gestoken. Pas enkele maanden later ontdekt dat 12,5 bestond, maar dat maakt niet veel uit. Plafonds hangen hier al 4 jaar omhoog aan metalstud zonder ook maar het kleinste barstje of mankementje ...
 
Lid geworden
9 aug 2009
Berichten
114
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht eens in een knauf of gyproc handleiding gelezen te hebben dat je voor plafonds beter 12.5 gebruikt ipv 9.5 vanwege de doorbuiging.

Als je langere afstanden hebt ga je met de 9.5mm sneller een golfbeweging opmerken in je plafond.



Hier alles gedaan met 12.5mm-4aka-120*260.

Resultaat is naar mijn maatstaf perfect.

(wel een gyproc lift gekocht om de werken uit te voeren.)
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raar dat je de studs hebt laten plaatsen, the easy part ...



Gebruik best 12,5 dikte (1200/2600/12,5 4xABA); 9,5 is zeer fragile.

Als je plafond een aanzienlijke oppervlakte heeft, huur dan zeker een platenlift (Boels ofzo)

Je rug zal je dankbaar zijn ;). Op een dag kan je met 2 al een behoorlijke opp doen.

Is het slechts een 10-15tal m², kan je zonder doen maar maak dan wel 2 T's van wat houten latten en wees met 2 sterke mannen (ik weet 't, het is vrouwendag vandaag :p). Op moeilijk bereikbare zones zoals een trappenhal heb ik zelfs twee gaatjes in de plaat gemaakt, daar een stevig koord door en over de stut naar boven getrokken.

Gebruik zeker GEEN ABA-kant aan de randen van je muren als deze goed gepleisterd zijn anders zal je die 1/2 ABA moeten opvoegen want in op voegen steekt juist het meeste werk, zeker voor de DHZ. Gewoon streep schilderskit tussen de minispleet spuiten.

Heb je geen rechte muur, dan wel ABA kant. Gebruik daar dan papierband zodat je de golvingen van de muur kunt wegwerken.

Schroeven: in metals studs zijn schroeven 2,5cm ruim voldoende. In hout beter 3,5 maar ik heb er ook van 2,5 gebruikt, geen probleem maar steek er genoeg.

Voor voegen te vullen neem je best gewoon een zakske jointfiller, kost maar een 4€ per 5 kg. Maak max 500gr per keer aan want poeder droogt heel snel.

Voor finisher best pasta als DHZ (vb knauf F2F of meteen een pot Promix premium, of finisherpoeder ( per 500gr max). Finisher poeder is wel veel beter fijn te schuren dan pasta vind ik persoonlijk.
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
JointFiller kan je gerust per kg aanmaken, verwerkingstijd is 45 minuten en dat krijg je gemakkelijk weg op die tijd. Zeker met naden tussen platen op te vullen.

Als je enkel nog schroeven moet opvullen dan krijg je die kilo niet op natuurlijk ;)

JointFinisher maak ik zelfs met 2 kg ineens, heeft een verwerkingstijd van 2 uur dus tijd genoeg.

Het probleem met heel kleine hoeveelheden is dat je na elke keer alles moet uitkuisen (emmer, materiaal) en daar veel tijd meer verliest.



Voor het afwerken kan je ook inderdaad de pasta gebruiken ABA Joint Mix, moet veel langer drogen maar je moet het niet mengen en bijgevolg geen opkuiswerk achteraf.

Smeert nog iets fijner uit ook dan de poedermix.



Ik heb ook 1 plafond bij ons gedaan met 9.5 en de rest met 12.5, vond ook dat 9.5 heel fragiel is. Voordeel is wel dat het minder zwaar is, maar verder verkies ik toch de 12.5.
 
Lid geworden
2 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
Boterham;1712610 wrote:
Raar dat je de studs hebt laten plaatsen, the easy part ...



Gebruik best 12,5 dikte (1200/2600/12,5 4xABA); 9,5 is zeer fragile.

Als je plafond een aanzienlijke oppervlakte heeft, huur dan zeker een platenlift (Boels ofzo)

Je rug zal je dankbaar zijn ;). Op een dag kan je met 2 al een behoorlijke opp doen.

Is het slechts een 10-15tal m², kan je zonder doen maar maak dan wel 2 T's van wat houten latten en wees met 2 sterke mannen (ik weet 't, het is vrouwendag vandaag :p). Op moeilijk bereikbare zones zoals een trappenhal heb ik zelfs twee gaatjes in de plaat gemaakt, daar een stevig koord door en over de stut naar boven getrokken.

Gebruik zeker GEEN ABA-kant aan de randen van je muren als deze goed gepleisterd zijn anders zal je die 1/2 ABA moeten opvoegen want in op voegen steekt juist het meeste werk, zeker voor de DHZ. Gewoon streep schilderskit tussen de minispleet spuiten.

Heb je geen rechte muur, dan wel ABA kant. Gebruik daar dan papierband zodat je de golvingen van de muur kunt wegwerken.

Schroeven: in metals studs zijn schroeven 2,5cm ruim voldoende. In hout beter 3,5 maar ik heb er ook van 2,5 gebruikt, geen probleem maar steek er genoeg.

Voor voegen te vullen neem je best gewoon een zakske jointfiller, kost maar een 4€ per 5 kg. Maak max 500gr per keer aan want poeder droogt heel snel.

Voor finisher best pasta als DHZ (vb knauf F2F of meteen een pot Promix premium, of finisherpoeder ( per 500gr max). Finisher poeder is wel veel beter fijn te schuren dan pasta vind ik persoonlijk.



in het gyproc doe-boek staat dat je voor de kopse kanten altijd de papieren voegband moet gebruiken i p v de zelfklevende voegband, ook als je 4xABBA PLATEN gebruikt. kan iemand dit verklaren?

ik zou denken als (plafond) twee 4xabba platen met de kopse kant tegen elkaar komen dat je dan gewoon de zelfklevende voegband moet gebruiken???
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij waar ABA tegen elkaar komt uiteraard enkel zelfklevend gaas gebruiken.

Bij kopse kant zonder ABA papierband gebruiken (heb het nooit geprobeerd want die dikte is niet makkelijk weg te werken hoor)

ABA voeg tegen ander materiaal, Snij af als de muur mooi recht is; gebruik papierband als muur krom is (ttz. plooi je paier in hoek en lijm slechts de helft vast op je plaat en andere helft tegen muur los laten, opvoegen en nadien los papier weg snijden, dan wat opkitten)
 

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
967
Waarderingsscore
2
Punten
16
Voor niet erg recht gepleisterde muren heb ik het volgende gespot van de kerel die mij komen assisteren is bij de plafonds (allé, ik heb hem geassisteerd eigenlijk)



Leg de plaat langs de muur (nog op de platenlift) op een manier dat ze zo goed mogelijk aansluit (of netjes langs de rand met een andere plaat).

Dan een werkmanspotlood plat tegen de muur houden met de punt tegen de gyprocplaat, en gewoon met het potlood langs de muur glijden. De golving in de muur wordt afgetekend op de plaat en met zo'n gerasterde rasp voor pleisterplaten rasp je dan langs die lijn.



Plaat past perfect, klein spleetje om op te vullen met schilderskit.





Maar als het enigszins kan het plafond steken voordat er gepleisterd wordt, dan sluit dat veel mooier aan.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
DieterVH;1712696 wrote:
Maar als het enigszins kan het plafond steken voordat er gepleisterd wordt, dan sluit dat veel mooier aan.



Mmm, lijkt me niet zo'n goed idee. Tenminste als de pleisteraar met spuitpleister werkt. Je gyproc plafond (meestal witte platen) gaat toch al dat vocht opslorpen?!

Ik zou nooit gyproc plaatsen voor het pleisteren, maar ik kan er niet echt over oordelen.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Boterham;1713014 wrote:
DieterVH;1712696 wrote:
Maar als het enigszins kan het plafond steken voordat er gepleisterd wordt, dan sluit dat veel mooier aan.



Mmm, lijkt me niet zo'n goed idee. Tenminste als de pleisteraar met spuitpleister werkt. Je gyproc plafond (meestal witte platen) gaat toch al dat vocht opslorpen?!

Ik zou nooit gyproc plaatsen voor het pleisteren, maar ik kan er niet echt over oordelen.



Was bij mij in elk geval geen probleem met groene gyproc.
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
209
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan er mij iemand vertellen, waarom ze bij Gyproc enkel regelwerk voldoende vinden onder balkstructuur voor platen van 12,5 x 1200 x 2600 en bij Knauf (voor platen van gelijke omvang) spreken ze over dubbel regelwerk?

Zit er een verschil in de platen of de studs?



Ik dacht deze keer eens met Knauf te werken, wegens goedkoper... maar zie het dubbel regelwerk niet zitten...
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
kaybxl;1720574 wrote:
Kan er mij iemand vertellen, waarom ze bij Gyproc enkel regelwerk voldoende vinden onder balkstructuur voor platen van 12,5 x 1200 x 2600 en bij Knauf (voor platen van gelijke omvang) spreken ze over dubbel regelwerk?

Zit er een verschil in de platen of de studs?



Ik dacht deze keer eens met Knauf te werken, wegens goedkoper... maar zie het dubbel regelwerk niet zitten...

Wij hebben knauf platen onder balken vloer (v/d zolderkamer) met hangers en enkel U studs regelwerk om de 40cm. Is stevig genoeg.

Maar moest ik het opnieuw doen dan toch ook kruiselingse versteviging: ik bedoel studs of hout ter hoogte van de kopse naden. Zo'n balkenvoer beweegt altijd wel en als je nu de deur snel toeklapt dan veroorzaakt de drukgolf een licht gekraak van de plafondplaten t.h.v de kopse naden. Heel irriterend. Lopen op de zoldervloer daarentegen is ok (heb deze dan ook mega verstevigd).
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Drwho;1711775 wrote:
...We hebben in de living en woonkamer een metal stud kader laten plaatsen door een vakman....

...Wij gaan hier zelf Gyproc tegen plaatsen...

... 9,5 of toch maar 12,5mm plaatsen een waarom wel of niet?...

In het professionele circuit wordt er quasi enkel met 12,5 mm gewerkt voor plafondtoepassingen. Voor die enkele centen per m² meer heb je in 12,5 mm t.o.v. 9,5 mm wel 30% meer stabiliteit en isolatie.



Als je kader vooraf door een vakman is geplaatst, zou er op dat moment al bepaald moeten zijn of je 9,5 of 12,5 neemt en of je ze langs of dwars op de Metalstud plaatst, immers er is een relatie in de afstand tussen je profielen onderling ten aanzien van de overspanning, het soort platen (9,5mm / 12,5mm / 15mm / 18mm) en langse of dwarse bevestiging van de platen.
 
Lid geworden
21 mrt 2012
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
als je het al van je isolatie in een gipsplaat moet hebben, ben je niet al te goed bezig :)

hier bij ons ook 12.5, zoals gezegd veel stabieler, kopse kanten aangezet met houten latjes zodat je zo min mogelijk beweging hebt!
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
6sic6;1726057 wrote:
als je het al van je isolatie in een gipsplaat moet hebben, ben je niet al te goed bezig :)

Inzake geluidsisolatie kan 30% meer dikte in je plaat wel tellen.

Plus nog een element dat regelmatig vergeten wordt bij gyprocplafonds: brandveiligheid. Een plaat van 12,5 mm zal langer stabiel blijven dan een plaat van 9,5mm tijdens een brand.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan