Gyproc plafond ophangen aan houten balken in lage kamers

JGM

Lid geworden
4 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het plat dak van onze toekomstige badkamer en bureau is afgewerkt met dikke balken van 6 cm breed en 16 cm hoog. Ze hebben een onderlinge afstand van maximum 50 cm.

De kamers zijn nu al niet erg hoog, dus het liefst van al wil ik de gyproc plafondplaten gewoon aan de balken bevestigen. Als er nog veerregels of plagyp of ... tussen moeten, worden de ruimtes maar minder hoog. De ruimtes zijn nu zo'n 220 cm hoog, dus elke centimeter telt.

Kan ik de gyprocplaten gewoon tegen die dikke balken bevestigen zonder het risico te lopen dat de naden later gaan scheuren? Als jullie dat niet aangewezen vinden, wat raden jullie dan wel aan?

Tussen de dikke balken heb ik nog ruimte voor extra isolatie, maar natuurlijk is het plat dak ook al geïsoleerd. Zouden jullie nog extra isoleren? Hoe? Wat met een dampscherm?

Sorry voor de vele vragen. Ik ben een leek.

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
18
Aangezien wij ook met ongeveer in deze fase aanbelanden, een antwoordje, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Mijn eerste gevoel zou zeggen: oei niet direct op balken gyproc hangen. Gaat zeker scheuren. Maar... het is wel een plat dak: hier wordt veronderstel ik niet opgelopen, dus op die manier geen extra belasting. Anderzijds: hout leeft, en balken buigen na verloop van tijd misschien door... Het is riskant. Eventueel plafond daarna 'behangen' met een soort vlies? Elastische voegen? Weet niet wat er bestaat. Misschien de vraag eens op gyprocwebsite stellen?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zou voor plafondpanelen gaan

panelen ofwel planchetten

klinkt mss ouwbollig, maar daar zijn heel moderne tinten en vormen in ...

best zet je die toch ook niet rechstreeks op je balken, maar volgens mij kan het wel ...

best eerst toch dwars plafondlatten (2cm dik) en dan de planchetten (1cm)

je kan op die manier de gyproc ook proberen, maar ik vrees dat het zal barsten

grtz

Olaf

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
lady wrote:
Maar... het is wel een plat dak: hier wordt veronderstel ik niet opgelopen, dus op die manier geen extra belasting.

Dat zou ik zo niet durven stellen, denk bvb maar eens aan een pak sneeuw op de volledige oppervlakte (geen idee wat dat zou geven qua gewicht).

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Gewoon zien dat de kopse kanten nergens los liggen tov mekaar en de hoeken met de muren opensnijden & met silicone opvullen. Als er dwarslatten op de balken worden gevezen, beweegt dat nog altijd 100% mee met het dak - dus net hetzelfde, alleen een beetje lager. Enige voordeel van de dwarslatten is dat je alles wat makkelijker kan uitpassen & dat je er eenvoudig kabels kan doortrekken.

Een alternatief dat het beetje beweging kan opvangen zou zijn om een volledige kader te hangen met metalstuds, onder de balken. Ofwel volledig vrijstaand, ofwel in het midden aan de balken vasthangen (afhankelijk van de breedte/lengte.

Ander & zeer eenvoudig alternatief is om de RB66 veerprofielen van gyproc te gebruiken. Die vijs je rechtstreeks op je balken en die veren letterlijk een beetje mee als er beweging is of voor kleine ongelijkheden op te vangen.

Maar beide alternatieven gaan toch weer wat geld kosten en eigenlijk heb jij ze niet nodig. Ik zou me er niet druk over maken en je platen gewoon op de balken vijzen als je met je kabels overal doorkan & de balken gelijk hangen.

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
streep wrote:
Ik zou me er niet druk over maken en je platen gewoon op de balken vijzen als je met je kabels overal doorkan & de balken gelijk hangen.

Volgens mij zit hier het addertje, EN de reden waarom het niet/minder gebeurt :)

naar "werken" of "scheuren" is er idd geen verschil tss rechtstreeks op de balken of op latten (die op hun beurt aan diezelfde balken hangen).

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Milo72 wrote:
streep wrote:
Ik zou me er niet druk over maken en je platen gewoon op de balken vijzen als je met je kabels overal doorkan & de balken gelijk hangen.

Volgens mij zit hier het addertje, EN de reden waarom het niet/minder gebeurt :)

naar "werken" of "scheuren" is er idd geen verschil tss rechtstreeks op de balken of op latten (die op hun beurt aan diezelfde balken hangen).

Helemaal gelijk (+ uiteraard het feit van de kabels). Maar je kan eenvoudig onderaan elke balk - over de volledige lengte - ook een plaatje/plankje aanbrengen zodat ze wel gelijk liggen met de andere balken. Waar je bij de dwarslatjes slechts een klein stukje moet aanbrengen (net tussen dwarslatjes en draagbalk), wat dan nog eenvoudiger is natuurlijk.

Maar dat moet de TS ff bekijken, als het dak net gelegd is zal dat geen probleem zijn. Als ze al lang liggen & nog goed liggen, nog veel minder probleem (heeft al wat geleefd).

Qua aankoopprijs van het hout ga je zowiezo minder zitten om 2 of 3 balken uit te passen tov overal dwarslatten te leggen. En TS lijkt bezorgd over de cm's die hij kan verliezen, dus misschien beste methode voor hem...

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
JGM wrote:
Tussen de dikke balken heb ik nog ruimte voor extra isolatie, maar natuurlijk is het plat dak ook al geïsoleerd. Zouden jullie nog extra isoleren? Hoe? Wat met een dampscherm?

Je isolatievraag nog vergeten:

Geen idee hoe je dak al geïsoleerd is en of je bijgevolg nog meer nodig hebt, maar ik zou zowiezo een dampREM nemen. Als je niets neemt, gaat mogelijk vocht van de badkamer zo door de gyproc en in de balken. Veel te veel vocht dus dat niet op tijd wegkan, waardoor je balken gaan aangetast worden. Als je een dampscherm neemt en er zou toch wat vocht links of rechts inkomen van gelijk waar, kan het nergens meer weg en gaat het in de balken trekken met rotting tot gevolg.

Bij een dampREM kan vocht/damp dat er toch insukkelt nog weg, net omdat een damprem nog iets kan doorlaten. Best de Proclima of Intello nemen, waarbij die laatste eigenlijk de beste keuzen is omdat die zijn doorlaatbaarheid letterlijk intelligent aanpast. Om te weten hoe dat werkt moet je maar een Googlen of op de site van de fabrikant lezen ;-)

JGM

Lid geworden
4 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp (ik ben dus een leek), raden jullie af om de gyproc recht op de balken te hangen. Ik gebruik beter veerregels of een houten latje op de balken. Beide systemen helpen ook om alle gyprocplaten gelijk te kunnen hangen.

Ik zoek het op. Merci!

Bovenaan