Gyproc plafond ophangen aan houten balken in lage kamers

JGM

Lid geworden
4 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het plat dak van onze toekomstige badkamer en bureau is afgewerkt met dikke balken van 6 cm breed en 16 cm hoog. Ze hebben een onderlinge afstand van maximum 50 cm.

De kamers zijn nu al niet erg hoog, dus het liefst van al wil ik de gyproc plafondplaten gewoon aan de balken bevestigen. Als er nog veerregels of plagyp of ... tussen moeten, worden de ruimtes maar minder hoog. De ruimtes zijn nu zo'n 220 cm hoog, dus elke centimeter telt.

Kan ik de gyprocplaten gewoon tegen die dikke balken bevestigen zonder het risico te lopen dat de naden later gaan scheuren? Als jullie dat niet aangewezen vinden, wat raden jullie dan wel aan?

Tussen de dikke balken heb ik nog ruimte voor extra isolatie, maar natuurlijk is het plat dak ook al geïsoleerd. Zouden jullie nog extra isoleren? Hoe? Wat met een dampscherm?

Sorry voor de vele vragen. Ik ben een leek.

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
18
Aangezien wij ook met ongeveer in deze fase aanbelanden, een antwoordje, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Mijn eerste gevoel zou zeggen: oei niet direct op balken gyproc hangen. Gaat zeker scheuren. Maar... het is wel een plat dak: hier wordt veronderstel ik niet opgelopen, dus op die manier geen extra belasting. Anderzijds: hout leeft, en balken buigen na verloop van tijd misschien door... Het is riskant. Eventueel plafond daarna 'behangen' met een soort vlies? Elastische voegen? Weet niet wat er bestaat. Misschien de vraag eens op gyprocwebsite stellen?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zou voor plafondpanelen gaan

panelen ofwel planchetten

klinkt mss ouwbollig, maar daar zijn heel moderne tinten en vormen in ...

best zet je die toch ook niet rechstreeks op je balken, maar volgens mij kan het wel ...

best eerst toch dwars plafondlatten (2cm dik) en dan de planchetten (1cm)