• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gyproc plafond naden zichtbaar

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allen

even op zoek naar wat tips, maar tot nu toe nog niets concreets gevonden. Op onze zolder hebben wij op de bestaande OSB panelen gyproc platen aangebracht (volgens correcte werkwijze) en de naden weggewerkt. Voornamelijk op ons plafond zien we overal over de volledige lengte de opgevulde naden lopen. Op de muren zelf hebben we dezelfde werkwijze gehanteerd en hier is het goed gelukt (op sommige plaatsen zie je heel licht een verdikking ofzo, maar niet de volledige naad). Hieronder kort de werkwijze die we hebben toegepast:
- aanbrengen gyproc panelen op reeds aanwezige osb-panelen (vastvijzen)
- voegmiddel aanbrengen (merk gyproc), zo een voegplakband ertussen etc, 2e voeglaag aanbrengen...
- afschuren (wel handmatig)
- primer aanbrengen
- 2 lagen verf.

we vroegen ons af wat de beste manier is om dit toch te verhelpen:
- voegpasta of iets dergelijks op het volledige plafond aanbrengen (zal dit wel helpen? Is een gigantische klus om dat aan te brengen over het hele plafond...)
- voegpaste op de naden opnieuw aanbrengen en schuren (we zijn nu van plan een schuurmachine te huren voor gyproc in de hoop dat dit een beter en egaler resultaat levert)
- enkel met een schuurmachine te schuren gezien het vnl verdikkingen betreft op het plafond (waar er mogelijk wat te diep is ingeschuurd reeds vullen we sowiso op)

of gaat geen van bovenstaande methoden zijn vruchten afwerpen?

is het beter met een iets donkerdere verflaag te verven om minder strepen te zien?
Nog andere tips of suggesties zijn ook welkom!

alvast bedankt!

mvg
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.763
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Als de naden nog zichtbaar zijn, dan zou het kunnen dat je smeertechniek nog niet helemaal op punt staat. Het gebruikte gereedschap in combinatie met de stand ervan en de druk die je uitoefent.
Hoe zie je dat na? Tijdens of na het smeren hou je je plakijzer haaks op de plaat dwars over de voeg. Als je dan nog licht ziet erdoor dan moet je nog een keer smeren.
Soms is 2 keer smeren te weinig. Je mag dan 3-4-5-... keer er over tot het goed is.
Schuren doe je pas helemaal op het einde ter voorbereiding van de schilderwerken. Nooit tussendoor schuren, dan krijg je een verminderde aanhechting voor de volgende laag.
 

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Als de naden nog zichtbaar zijn, dan zou het kunnen dat je smeertechniek nog niet helemaal op punt staat. Het gebruikte gereedschap in combinatie met de stand ervan en de druk die je uitoefent.
Hoe zie je dat na? Tijdens of na het smeren hou je je plakijzer haaks op de plaat dwars over de voeg. Als je dan nog licht ziet erdoor dan moet je nog een keer smeren.
Soms is 2 keer smeren te weinig. Je mag dan 3-4-5-... keer er over tot het goed is.
Schuren doe je pas helemaal op het einde ter voorbereiding van de schilderwerken. Nooit tussendoor schuren, dan krijg je een verminderde aanhechting voor de volgende laag.
De gebruikte smeertechniek lijkt oke, is gedaan zoals op diverse fora terug te vinden is. We hebben ook telkens een voldoende dikke laag gesmeerd (en inderdaad op sommige plaatsen nog een 3e keer bijgeplakt). Echt gecontroleerd of het overal voldoende gesmeerd was hebben we niet. Dit hadden we misschien beter wel expliciet gedaan (ookal lijkt het overal zeker voldoende dik genoeg).
Tussendoor hebben we niet geschuurd, pas voorafgaand aan de primerlaag hebben we geschuurd. Na het verven hoopten we dat het niet meer zichtbaar was maar helaas.. Vandaar dat we een tweede poging aan wagen zijn om het een beetje te kunnen corrigeren... (Hopelijk is de aanhechting van de smeerpasta voldoende op de verflaag).
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.624
Waarderingsscore
954
Punten
113
Bulten schuur je best weg, machinaal of met de hand.
Als je machinale handeling hebt met een vlakschuurmachine ...oké.
Als je geen handeling hebt met een excentrische schuurmachine zoals een plafond- wandschuurmachine ... hou rekening dat je leergeld betaald in uw schuurwerk.

Gezien er al verf is verwerkt is pleistervulmiddel niet meer aan de orde!
Je bent aangewezen op een poeder- of pastaplamuur en dat die hechting heeft op een geschilderde ondergrond.
 

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hieronder nog een foto
 

Bijlagen

  • 727E875A-3F31-46CF-BA6B-23CEADFD5983.jpeg
    727E875A-3F31-46CF-BA6B-23CEADFD5983.jpeg
    357,9 KB · Weergaven: 86

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
766
Punten
113
Dit krijg je niet weg door plaatselijk bij te werken.
Je hebt de diktes nog van het opvoegwerk en je hebt de structuur van je verfrol.

Schuur met een P150 tot je verf glad aanvoelt en dat je die randen weg hebt van je voegen.
Goed afstoffen.
Werk dan met een Aquaplast (poedervorm of klaargemaakt) die zal hechten op de verf......Dalapro Facade ook.
Smeer die naden (in het midden vooral) dicht en zeker meer dan 30 cm aan weerskanten van de randen van de huidige opstopwerk.
Daarna zou ik Fill&finish gebruiken van Knauff en het beste is als je de volledige p^lafond doet om een gelijkmatig uitzicht te hebben.
Zie je dit niet zitten, zal je met die Dill&Finish nogmaals 30 cm over de rand van de Dalapro of aquaplast moeten gaan.

Zie ik nu goed dat alle kopse naden op 1 lijn staan? Die zijn ook nog duidelijk zichtbaar (zelfde werkwijze als hierboven)

Misschien heeft @albarius of @Regis07 betere werkwijzen?
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
557
Waarderingsscore
230
Punten
43
Werk dan met een Aquaplast (poedervorm of klaargemaakt) die zal hechten op de verf......Dalapro Facade ook.
Smeer die naden (in het midden vooral) dicht en zeker meer dan 30 cm aan weerskanten van de randen van de huidige opstopwerk.
Daarna zou ik Fill&finish gebruiken van Knauff en het beste is als je de volledige p^lafond doet om een gelijkmatig uitzicht te hebben.
Zie je dit niet zitten, zal je met die Dill&Finish nogmaals 30 cm over de rand van de Dalapro of aquaplast moeten gaan.

Zie ik nu goed dat alle kopse naden op 1 lijn staan? Die zijn ook nog duidelijk zichtbaar (zelfde werkwijze als hierboven)
Daar kan ik ook wat mee om de fouten in mijn schuine wand weg te werken. Zijn alleen maar zichtbaar bij bepaalde lichtinval, niet echt storend (voor een ander) maar dat zal mij dan toch meer gemoedsrust geven. Merci
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
15.891
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Hieronder nog een foto
Staat dat nu in dikke klodders langs de randen van de naden en in dalen in het midden van de naden? of is dat gezichtsbedrog?
Als het inderdaad zo klodderdik staat als het er uit ziet heb je kans dat je dit door machinaal te schuren nog goed krijgt, als tenminste de midden van de naden niet dieper ligt dan de platen zelf, want dan ga je op geschilderde ondergrond moeten bijwerken (cfr de eerder genoemde specifieke producten).
En wat de kopse naden betreft: mij lijkt het ook dat die allemaal in 1 lijn liggen. Dat gaat zeker barsten. Zijn jullie aan 1 kant begonnen met allemaal volledige platen, en dan daartegenaan verder gedaan weer met allemaal dezelfde grote stukken, ipv wildverband te gebruiken?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.624
Waarderingsscore
954
Punten
113
Sorry, maar na de primer moest je het toch gezien hebben dat het fout zat en daar gestopt zijn.
Ik wil u niet ontmoedigen maar je hebt een flinke klus op te knappen.

De verf zal wel vast zitten, dus kan je ook opteren voor een Dalapro Nova, deze hecht ook op geschilderde ondergrond.
MAAR!
Eerst schuren en nog eens schuren, hou een breed spackmes van 60cm bij de hand zodat je veel en zeer regelmatig kan controleren waar ge bezig zijt. Eerst al die verdikking moet weg.
Neem een vlakschuurmachine inplaats van een plafondschuurmachine en werkt met P150 zoals Deco aangeeft.
Vanaf het moment dat je de grijze kartonlaag begint te zien ... daar stoppen met machinaal te schuren!

Hoe ben je te werk gegaan met de kopse kanten?
Graag stap voor stap de door u gebruikte methode en met welke producten en soort voegband.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.763
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Er zijn hier blijkbaar enkele dingen anders verlopen dan initieel voorzien en gecumuleerd geeft dat dit resultaat. Geen enkel probleem. Hoe ik dat zou oplossen?
De grootste klodders heel voorzichting - HEEL VOORZICHTIG - met een redelijk groffe korrel van schuurpapier grotendeels weghalen. Vervolgens fijnere korrel tot het helemaal glad staat. Tips van @Regis07 volgen om te zorgen dat je NIET door het karton gaat. Zoals ook eerder opgemerkt door @deco1966: zitten die kopse kanten allemaal op 1 lijn? Indien ja, papieren voegband over kleven. Dan over heel de oppervlakte een mm Aguaplast, eventueel in twee lagen opgebouwd als je niet veel ervaring hebt hiermee. Zo werk je ineens die opliggende voegen van die papieren voegband helemaal weg. Dan opschuren en afwerken naar schilderklaar Q4. Perfect. Het zal wel wat werk zijn, dat klopt. voorzie best een schuurmachine aan een stofzuiger hiervoor, anders ziet je huis er niet uit. Als je daarmee klaar bent, ontstoffen en "een verfsysteem opbouwen" met fixeren, grondverven, afschilderen. Dat alles met de goede juiste verf in de juiste consistentie en vooral ook de juiste rollen en borstels en een goede verfhygiëne in het aanbrengen. Niet meer "verven"...
Veel succes er mee !!
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.763
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Nee. Gewoon geschrankt dat de naden niet doorlopen. Maar dat is nog geen wildverband.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
15.891
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Ah zo bedoel je, @albarius. Technisch gesproken is dat geen wildverband, neen. Maar op OSB mag dat toch wild zijn? er zijn geen draaglatjes te volgen. En als je met de draaglatten mee legt moet dat ook niet echt in verband, lijkt me.

Heb je een specifieke reden waarom je dat doet? Is dat om niet te veel met de stelling te moeten schuiven bvb bij het smeren? En doe je dan expliciet een bepaald verband, bvb altijd half/half of 1/3 of is het gewoon het best passende tot de dichtste draaglat (bvb een veelvoud van 30 of 40 of zo)?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.763
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Ah zo bedoel je, @albarius. Technisch gesproken is dat geen wildverband, neen. Maar op OSB mag dat toch wild zijn? er zijn geen draaglatjes te volgen. En als je met de draaglatten mee legt moet dat ook niet echt in verband, lijkt me.

Heb je een specifieke reden waarom je dat doet? Is dat om niet te veel met de stelling te moeten schuiven bvb bij het smeren? En doe je dan expliciet een bepaald verband, bvb altijd half/half of 1/3 of is het gewoon het best passende tot de dichtste draaglat (bvb een veelvoud van 30 of 40 of zo)?
Ik begin de eerste rij platen te zetten en met de overschot van de laatste plaat begin in de volgende rij. Enzovoort en zo verder tot heel het plafond dicht ligt. Ik kijk niet naar de draaglatten onderweg. Daar leg ik een houten lat van 130 cm lang op de kopse voeg en schroef dezen aan de 2 koppen vast en ook links en rechts in de naastliggende platen. Zo houdt heel dat systeem zichzelf omhoog.
Als het op de uiteinden slechts een strip is, dan begin ik wel ineens met een volle plaat. Als ik juist voorbij een draaglat kom snij ik ze wel af om niet een extra lat naast de draaglat te moeten zetten.
Of dat nu op Plagyp, Metalstud, houten latten of osb is, langse of kopse plaatsing; altijd wordt diezelfde abstractie gevolgd.

Met dien verstande dat 2,60 meter voor een gyproc plaat de "standaard" is voor de dhz, echter het volledige gyproc assortiment platen kent "standaard" lengtes van 2,00 - 2,40 - 2,60 - 2,80 - 3,00 - 3,20 - 3,60. Plaatlengte kies ik in functie van het project. Ik ben niet afhankelijk van die 2,60 m. Al die lengtes liggen bij de betere vakhandel gewoon op stock. bvb voor een kamer van 4 meter breed kan ik platen nemen van 2,80 en dan enkele platen van 2,40 die ik half doorsnij. Als ik die geschrankt leg, klopt het altijd zonder afval. Tussenafstand van de profielen kan je ook in-functie-van nemen, en als het altijd uitkomt, steek je daar een profiel extra. Je kan heel creatief aan de slag met die producten en systemen. Maar dan moet je wel het pro assortiment in de bouwhandel gaan opzoeken en je niet tevreden stellen met die paar dingetjes uit de dhz handel.

Je kan ook afstappen van de standaardlengtes en zelf de lengte kiezen (tot op de mm) die je nodig hebt. Nadeel is wel dat je dan een volledige productie ineens moet afnemen vanuit de fabriek. Dat zijn al snel ettelijke camions... Maximale lengte tot 12 meter. Wordt gedaan bij grote projecten als kantoren, ziekenhuizen,... heel snelle plaatsing want geen enkele plaat moet versneden worden, en weinig tot geen afval.

En nu terug on topic, anders smijten ze er ons subiet af...
 

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bulten schuur je best weg, machinaal of met de hand.
Als je machinale handeling hebt met een vlakschuurmachine ...oké.
Als je geen handeling hebt met een excentrische schuurmachine zoals een plafond- wandschuurmachine ... hou rekening dat je leergeld betaald in uw schuurwerk.

Gezien er al verf is verwerkt is pleistervulmiddel niet meer aan de orde!
Je bent aangewezen op een poeder- of pastaplamuur en dat die hechting heeft op een geschilderde ondergrond.
We zijn van plan een schuurmachine te huren om het machinaal te doen. Het zal inderdaad even uitzoeken zijn hoe het best te hanteren!
We hebben wel pastaplamuur gebruikt om nu 'extra' even bij te voegen.
 

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hieronder nog een foto
Staat dat nu in dikke klodders langs de randen van de naden en in dalen in het midden van de naden? of is dat gezichtsbedrog?
Als het inderdaad zo klodderdik staat als het er uit ziet heb je kans dat je dit door machinaal te schuren nog goed krijgt, als tenminste de midden van de naden niet dieper ligt dan de platen zelf, want dan ga je op geschilderde ondergrond moeten bijwerken (cfr de eerder genoemde specifieke producten).
En wat de kopse naden betreft: mij lijkt het ook dat die allemaal in 1 lijn liggen. Dat gaat zeker barsten. Zijn jullie aan 1 kant begonnen met allemaal volledige platen, en dan daartegenaan verder gedaan weer met allemaal dezelfde grote stukken, ipv wildverband te gebruiken?
het zijn geen dikke klodders, de foto bedriegt een beetje. Maar door het lichtinval is het helaas overal zichtbaar waar de naden lopen..
We hebben inderdaad de platen gewoon steeds rij na rij bevestigd waardoor ze op 1 lijn liggen (op de muren ook zo gedaan, en hier geen problemen). Het is wel bevestigd op OSB, met veel vijzen per plaat vastgemaakt, en ook die gyprokplakband tussen de naden geplakt om scheuren te vermijden.. Dus hopelijk dat dat wel houdt..
 

HVi

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Sorry, maar na de primer moest je het toch gezien hebben dat het fout zat en daar gestopt zijn.
Ik wil u niet ontmoedigen maar je hebt een flinke klus op te knappen.

De verf zal wel vast zitten, dus kan je ook opteren voor een Dalapro Nova, deze hecht ook op geschilderde ondergrond.
MAAR!
Eerst schuren en nog eens schuren, hou een breed spackmes van 60cm bij de hand zodat je veel en zeer regelmatig kan controleren waar ge bezig zijt. Eerst al die verdikking moet weg.
Neem een vlakschuurmachine inplaats van een plafondschuurmachine en werkt met P150 zoals Deco aangeeft.
Vanaf het moment dat je de grijze kartonlaag begint te zien ... daar stoppen met machinaal te schuren!

Hoe ben je te werk gegaan met de kopse kanten?
Graag stap voor stap de door u gebruikte methode en met welke producten en soort voegband.
Het gaat inderdaad een hele klus zijn om het recht te zetten!
Na de primer was het niet zichtbaar dat het nog niet in orde was. Na de eerste verflaag wel. Bij de winkel waar we onze verf hebben gehaald (levi's verf) zeiden ze dat na een tweede laag het wel beter moest zijn. Niet dus jammer genoeg.
Bedankt voor de tip! We zullen het proberen te doen zoals je zegt!

qua materiaal: alles gebruikt van het merk gyproc. Alle platen een voor een tegen elkaar op de reeds aanwezige onderliggende OSB platen met veel vijzen vastgezet. laagje voegpasta, de voegband erover, nog een laag voegpasta (3e laag waar nodig). En toen handmatig glad geschuurd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan