• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc plafond naden afwerken

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik heb de naden van een Gyproc plafond af te werken.
Eerste vraagje, kant en klare pasta of liever zelf mengen? Aangezien ik niet echt veel ervaring heb denk ik kant en klare pasta te gebruiken.
Wat de kant en klare pasta betreft meen ik op de Gyproc site te zien dat ze daarvoor verschillende soorten hebben, namelijk Gyproc ABA Joint Mix, ProMix Light en ProMix Premium. Kan er me hier misschien iemand melden wat het verschil ertussen is en welke ik best gebruik? En verder natuurlijk het schuren nadien is altijd een lastig klusje, zijn er soms van de 3 producten die gemakkelijker schuren, of maakt dat geen verschil en is het de kunst ervoor tijdens het smeren te zorgen zo weinig mogelijk te moeten schuren?

Mvg, Vic

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.242
Punten
113
Schuren moet je vermijden
altijd goed afstrijken
zodat je eventueel een laagje extra moet zetten

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
139
Punten
43
Je begint met een filler en eindigt met een finischer, de finischer is iets die zich zeer makkelijk laat schuren. Geen idee hoe deze heten bij Gyproc, ik gebruik altijd Knauf.
Persoonlijk werk ik liefst met kant en klare pasta, veel duurder maar altijd perfect gemengd.
En ben je het beu is het gewoon de emmer te sluiten en later verder te doen.

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
Thx voor de reacties. Afzonderlijke filler en finischer zo heb ik het in het verleden ook altijd gedaan. Maar naar het schijnt worden meer en meer gebruikt die tegelijk als filler en als finischer gebruikt kunnen worden, of klopt dit niet? Kunt u me misschien de producten die u van knauf gebruikt even melden.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
885
Punten
113
Met de zoekfunctie is er veel informatie beschikbaar op het forum, dit terzijde.

Je kan gebruik maken van poeder of pasta, aan u de keuze naar uw kennis en werkervaring.
Bij Gyproc heb je de poederversie als vulmiddel, de Jointfiller 45, 90 en 120. De getallen staat voor de opentijd dat de gebruiker heeft om de zelf klaargemaakte massa te verwerken.
De afwerkingslaag is de Gyproc Jointfinisher.
Qua pasta heb je de Gyproc ProMix Premium.
Voor de vochtige ruimte, bv. badkamer enz... heb je de hydro producten.

Zowel bij poeder of pasta is het belangrijk om te werken met proper gereedschap. Dus regelmatig reinigen van truweel, spatel of spackmes
Zowel bij poeder of pasta gooi je geen restje terug bij de verse poeder massa of terug in de emmer!
Waarom?
Omdat het gene op uw spatel of plakspaan reeds aan het droge is en er niet altijd zichtbaar vuil tussen zit.

Het is aangeraden te werken met de papieren voegband P50, maar sommige geven de voorkeur aan de zelfklevende gaasband G50.

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hartelijk dank voor de uitvoerige toelichting.
Nog een klein vraagje. Voor pasta vermeld u enkel de Gyproc ProMix Premium en niet de ProMix Light. Betekend dit dat men best niet de Light versie gebruikt? Zelf zie ik op de Gyproc site in de specificaties niet echt veel verschil tussen beide, ma die zal er wel zijn aangezien de Premium toch wel merkelijk duurder is. Weet u soms het verschil ?

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
885
Punten
113
Ik heb naar uw eerste vragen gekeken en daaruit afgeleid dat de vermelde producten voor u het meest geschikt waren.
Ik ken uw bouwkundige ervaringen niet maar als je graag de technische fiche raadpleegt deze staat gans onderaan en je kan deze openen in PDF.
Hier nog niet mee geven door u maar over hoeveel m² schrijft u? Want dat is toch belangrijk als u kijkt naar de prijs.
Pasta werkt sneller maar vraagt een langere droogtijd en iets meer krimp.
Poeder is goedkoper in aankoop maar vraagt meer werkuren.
Heb je hulp om uw poeder te bereiden?

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
De totale opp van her plafond is 40m2 en nadien heb ik nog ongeveer 30m2 muur te doen. Voor het plafond gebruikten we hoofdzakelijk platen van 1m20 en de muren is allemaal platen van. 60cm breedte.
Zo technisch ben ik zeker niet hoor.
Ma de vraag is enkel kan men de ProMix Light evengoed gebruiken of toch beter ProMix Premium

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
885
Punten
113
Je mag beide gebruiken voor uw taken.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
484
Punten
83
Je begint met een filler en eindigt met een finischer
Persoonlijk werk ik liefst met kant en klare pasta, veel duurder maar altijd perfect gemengd.
En ben je het beu is het gewoon de emmer te sluiten en later verder te doen.
Compromis :

Gebruik eerst een jointfiller en stap daarna over op de kant en klare pasta...
Die jointfiller kost in vergelijking met de kant en klare pasta( bijna) niks en als je gaat afwerken heb je niet het tijdverlies van telkens het aanmaken/afkuisen mengemmer/pot.

Aangezien je zegt weinig ervaring te hebben lijkt me dit een goede start om uit te vogelen of die eerste laag je wel ligt ( het aanmaken + aanbrengen ) .
Eens je gaat "afwerken" ben je al blij dat je verder kan zonder dat meng-gedoe ( dat was bij mij toch).

@schuren : ik heb hier wel liggen schuren , al was het wel vrij makkelijk...Festool op (bouw)stofzuigerslang en gaan met de machine . ==> was dit nodig ?? ik denk het niet , maar had de machine ter beschikking.....

Zeker niet vergeten om het nodige gaas/papier te gebruiken .

Uit ervaring weet ik dat het voor een DIY echt niet de makkelijkste klus is om met papieren voegband te werken....ik heb dus "gaas" gebruikt en heb tot nu toe geen barsten ontdekt in m'n plafonds. :)

Een pro zal meestal wel papier gebruiken , dit is veel sterker dan dat ( zelfklevend) gaas.

Succes !

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.013
Punten
113
Laat het door een pro uitvoeren, als leek krijg je dat nooit proper.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.172
Punten
113
Laat het door een pro uitvoeren, als leek krijg je dat nooit proper
ik denk ook niet dat er veel dhz-ers zijn die dat deftig klaar krijgen, maar langs de andere kant wordt "een vals wandje" wel als basisklus gepromoot door de grote bedrijven.
Ik heb 1 keer proberen vullen, op een wand waar langs beide kanten ingemaakte kasten voorkwamen... Nooit meer. Onze bezetter zei zelfs: Ik zet altijd gyplat, en dan een dun laagje pleister er over. Als je wil kan ik gyproc zetten ook, maar dan laat ik een schilder komen om de voegen op te vullen.

Langs de andere kant, er zijn er veel die het wel doen, en willen doen, ... dus de uitleg van Regis kan ze al op goede weg helpen ;)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan