Gyproc plafond gang

Lid geworden
24 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik wil een Gyproc plafond plaatsen (Metal Stud) in een gang van 18meter met een breedte van 1,10m.
Vermits er toch een kleine molure komt ga ik gewone ABA platen nemen (niet 4ABA) en telkens met een kopse voeg tegen de muren.
De platen zijn dus telkens 120m breed.

Zou het volstaan om de MSV50 om de 60cm te zetten? Elke plaat van 120x110 zou dan rusten op 3 profielen? Of toch beter om de 30cm?
De overspanning is niet heel groot maar misschien is 60cm te weinig.

Bedankt voor wat feedback.

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
100
Punten
43
Zoek eens op gyproc handboek en je gaat alles vinden wat je nodig hebt, ook de maximale overspanning of hoh-afstand bij een bepaald profiel.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
374
Punten
83
Maximale tussenafstand voor profielen is 50 cm. 60 cm is te veel, dan gaat de plaat doorhangen op termijn. Zie in de bijgevoegde pdf van Gyproc (3° bladzijde) voor plafondmontages. Daarin staat alle info die je nodig hebt. Ik zou dit anders doen: 4xaba nemen en de platen in de lengte van de gang leggen, aan de langskanten er 7 cm af snijden. Zo kom je aan 106 cm breedte, maakt niet uit dat dat aan de muur niet aansluit, er komen toch mouluren. Voordeel is dat je snel kan monteren en toch inliggende voegen hebt, vooral weinig inliggende voegen. Ofwel gewone aba en dan opliggende voegen maken, kan ook. Kan je je profielen op 37,7 cm tussenafstand zetten en komt dat telkens uit op een plaat.

Bovenaan