• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc-plafond: ABA Joint Mix of ProMix Premium

Timg

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2015
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste, ik ga samen met mijn klusjesman mijn zolder afwerken en heb een Gyproc-plafond gestoken met 4xABA platen.
Om deze nu te voegen, neem ik best de Gyproc ABA Joint Mix zodat we er maar 1 laag moeten opzetten?
Zit er een wezenlijk verschil tussen de Joint Mix en ProMix Premium qua afwerking?
De ABA Joint Mix is wel duurder dan met zakken te werken, maar als dit ons een laag smeren bespaart voor een dezelfde eindresultaat is dat goed meegenomen.
Mvg,

Tim

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Goed lezen: het is een twee-in-één. Dat is niet hetzelfde als 1 laag... Twee-in-één als in "jointfiller" om de voegen te vullen en "jointfinisher" om superglad af te werken. Ook met die voorgemengde producten zal je meerdere lagen moeten leggen. (2 à 3). Waarschijnlijk zit er hier en daar wat krimp op tijdens het drogen, vooral op plaatsen waar het voegproduct toch in aanraking zou komen met de gipskern van de plaat. Als je het niet gewend bent om gyproc af te smeren, duw je soms te hard op je plamuurmes en liggen de voegen niet helemaal vol. Er is niet gigantisch veel verschil tussen de beide producten die je aanhaalt. Het voordeel van deze producten in emmers is dat ze kant-en-klaar gemengd zijn en je makkelijk kan doorwerken met een constante kwaliteit. Nadeel van deze producten is dat ze trager drogen en je langer moet wachten tussen 2 lagen. Met poeder uit zakken kan je er al na een uurtje terug over voor de volgende laag, met die emmers pas na 8 à 24 uur... + dat ze een stuk duurder zijn. Alles hangt er van af wat je wil en hoe handig je bent. Die emmertjes uit het DHZ-assortiment zijn ook dikwijls "productjes die in de markt worden gezet" en door geen enkele professional worden gebruikt... Als je 200 m² gyproc moet afwerken en je rekent het verschil tussen emmertjes en zakken...
TIP: als je die emmertjes zou gebruiken > NOOIT gebruikt materiaal terug in je emmertje doen: tijdens het verwerken verliest het product gaandeweg een beetje vocht. Als je dat elke keer terug in de emmer kiepert verandert de consistentie van het product in je emmer. Altijd kleine werkbare hoeveelheden op je gereedschap nemen en constant aanvullen met nieuw materiaal. Zo droogt het tijdens gebruik ook niet te veel uit en krijgt je geen harde stukjes en klontertjes er tussen.

Timg

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2015
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste,

En klopt het dat de 2e laag direct na de eerste moet worden aangebracht?
Of mag ik bv. dag 1 de eerste laag ABA joint aanbrengen en de dag nadien de laag ABA Joint Finisher?
Mvg,

Tim

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Ja, dat mag de volgende dag. Bv. in heel grote projecten kan je ook niet altijd alles direct afsmeren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je langer wacht, dat je filler waarschijnlijk al helemaal droog zal zijn waardoor je finisher meer vocht zal afgeven. Op zich is dat geen probleem, maak hem van in het begin iets platter af en werk goed door, steeds met kleine beetjes. Als je er een nacht laat overgaan, zorg dan ook dat je zonder bramen werkt, alles supernet afsmeren met je filler. Bespaart je de dag daarna veel gevloek...

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
954
Punten
113
Wat is de visie van uw klusjesman?
Welke producten adviseert hij? Poeder of Mix?
Welke voegband gaat er gebruikt worden?

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
766
Punten
113
De filler gebruik ik nu al 25 jaar in zakjes. 
Heb al alle merken geprobeerd die kant-en-klare potten aanbieden.
Nadelen kant-en-klaar:
- Krimpt meer dan zelfgemaakte, eigen mening.
- Droogt veeeeeeeeeeeeeeel trager.
- Kost enorm meer als je vergelijkt en dan is me de tijd om ze te maken goedkoper dan de pot.

Voordelen:
- Als je niet gewoon, bent filler te maken, ben je zeker dat wat uit de pot altijd de juiste consistentie heeft.
- Je kan stoppen wanneer je wilt ... je opstopmiddel droogt niet uit.

I.v.m de finisher gebruikte ik vroeger de Gyproc ProMix Premium en nu gebruik ik Knauf Sheetrock.
Voordelen sheetrock:
- Smeert makkelijker, eigen mening.
- Is wit bij het uitdrogen en is gemakkelijker schilderbaar als je een fijne laag over de hele plaat legt.
- Schuurt makkelijker dan Gyproc ProMix Premium, eigen mening.
- Droogt sneller dan Gyproc ProMix Premium, eigen mening.

Kijkt wat gemakkelijkst is voor uzelf ... zoveel meningen en zoveel manieren van verwerken omdat de ene sneller is, niet kijken naar de prijs, enz ...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan