• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc kleven tegen bestaande muren

Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zouden graag gyproc kleven ipv vijzen op hout of met metalen studs werken om op een snelle en vrij eenvoudige manier te renoveren. Het gaat om een muur die reeds bezet is, maar waar zoveel aan bijgewerkt moet worden, dat het of opnieuw bezetten is of met gyproc werken. Bij voorkeur het laatste.

Weet iemand of die 'L-Gips' voor het verkleven van gyproc ook werkt bij reeds bezette muren? Of moet eerst al het oude bezetsel van de muur gehaald worden en dan de gyproc verkleven?
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waar je vooral op moet letten: hangt de originele bezetting nog stevig tegen uw muur ? Indien niet kan uwe gyproc nooit vast blijven hangen.

Ander nadeel: muuropbouw wordt dikker: deur kader aanpassen of vernieuwen
 
Lid geworden
16 jul 2008
Berichten
357
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat behangen met glasvlies voor jou de beste oplossing zal zijn.
 
Lid geworden
21 aug 2008
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb dezelfde vraag onlangs nog gesteld aan Gyproc zelf.

Antwoord: als de oude bezetting nog van goede kwaliteit is en je behandelt die met "voorstrijkmiddel" dan kan je daar met L-gips platen op kleven.

Ik heb voor alle zekerheid toch maar de oude bezetting verwijderd.

Ik heb niet alles verwijderd, enkel waar er L-gips ging komen: dus aan de randen van de platen een volledige strook van een 10 cm breed en in het midden van de plaat (60 cm) een 6-tal stukjes.
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
O, o, weet waar je aan begint! Je denkt dat gyproc kleven de snelste manier is, maar je krijgt die platen nooit perfect uitgelijnd zoals op een metalen of houten kader, zeker niet als je op een oude muur werkt. En dan wordt het plamuren een hels karwei en nooit met een mooi resultaat.



Die fout hebben wij één keer gemaakt en daarna nooit meer. Ik zou je echt aanraden te werken met een kader. Daar kan je meteen ook je leidingen en isolatie in verwerken.
 

JVH

Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
942
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben voor een klein stuk (3m breed op 2,5 hoog) eens gewerkt op volgende manier:



Er stond een oude schouw over een gedeelte van de muur. Die hebben we weggehaald, waardoor een groot gedeelte tot op de ruwe steen zat. Op een ander gedeelte hing er nog bepleistering. Er is dan een plakker langsgeweest die met een 2 lagen systeem werkt. Alle andere muren in die kamer moest hij toch al plakken. Dus op die muur heeft hij enkel de onderlaag geplaatst. Daarop hebben we met L gips isomo platen gekleefd en op die isomo platen dan weer met L gips de gyproc. Alles was kaarsrecht en ik vond dat dit vrij vlot ging. De leidingen zitten tussen de isomo platen.
 
Lid geworden
31 mrt 2006
Berichten
240
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben de platen toch ook rechtstreeks op een bezette muur geplaatst, en dit op het ganse bovenverdiep.

Wij hebben de platen gevezen, dus eerst gaten geboord met diameter 5 door de platen, dan de plug met de vijs erdoor en dan vastvijzen.

Als je wil kan je met een lijmkam altijd een dunne laag gips op de achterkant van de plaat aanbrengen, zo gaan uw platen vol klinken, dan is het net of het is een bezette muur. Als je ze trouwens vijst moet je niet bang zijn van de staat van het bezetsel, het komt nooit meer los dan wat je met enkel plakken wel kan hebben.

En volgens mij is een bezette muur toch vrij vlak, ook oude bezetting. Dit kan je trouwens op voorhand bekijken. Als het goed is kan je de gyproc er zo op bevestigen en anders moet het bezetsel er af.

Kijk anders eens op m'n site bij de slaapkamers, daar staan foto's hoe het bij ons is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan