• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc bult wegwerken

Lid geworden
24 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hoi allemaal,

Ik ben voor de eerste keer een Gyproc plafond aan plaatsen. Geen grote ruimte (een gang en kleine hal). Platen staan en ben nu bezig de voegen af te werken. Dat dit iets is dat enkele dagen zal duren met vele correcties heb ik ondertussen al in de mot.

Er is echter volgend probleem:
Blijkbaar zat er op een onderliggende lat wat spanning en bij het aanvijzen van de plaat is op 1 plaats een bult gekomen (ca 8cm). De onderliggende gips is dus gebroken maar het papier is niet gescheurd. Zoals je op de foto kan zien dacht ik dat er wel uit te plamuren door voldoende breed uit te smeren maar dat lukt blijkbaar niet.

Hoe kan ik dit best oplossen? Moet ik de bult lossnijden en gewoon opvullen? Zo ja, mag dat gewoon met die Gyproc mix (ik gebruik de kant en klare mix om de voegen aan te werken) of kan ik dit in een paar keer 'wegwerken'...

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

• 20210201_160002_resized.jpg
    20210201_160002_resized.jpg
    103 KB · Weergaven: 42

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Een bult door spanning op een lat? Mogelijks liggen niet alle latten mooi in hetzelfde vlak of zit er iets tussen lat en plaat.
Beste manier om dit weg te werken is als volgt:

- opensnijden in een vierkante of rechthoekige vorm (bvb 10 x 10 cm)
- nakijken wat juist de oorzaak is en die wegnemen
- 2 houten latjes boven op gyprocplafond leggen overheen het gat waarbij ze een 5 à 6 cm voorbij het gat liggen (latjes van een goede 20 cm dus voor die 10 x 10)
- langs onder doorheen de gyproc enkele gyprocschroeven doorheen de latjes schroeven, zo liggen die vast op het gyprocplafond.
- nieuw stukje gyproc van 10 x 10 cm snijden en vastschroeven in het gat. Zo is de beschadiging alvast weg.
- overheen de aanzet (4 zijden) kleef je een papieren voegband en werkt verder af zoals je bezig bent.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
766
Punten
113
Zoals Albarius beschreef.
"Breed" uitsmeren......is zeker 60 cm rondom dit uitgesneden gat/bult ofzo uitsmeren.....dus geen plamuurmeske maar iets groters.
Anders blijf je zoiets zien.
Ik gebruik zoiets:
ds_008020_productafbeelding_h_1.jpg

Lid geworden
24 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Bedankt voor de info.

Ik zal een gat maken een klein stukje van de bovenliggende lat schaven.
Is het nodig om voor een stuk van 14x14 nadien ook gebruik te maken van een voegband om mag je zo'n klein stukje gewoon toesmeren. (ik weet ondertussen hoe moeilijk werken dergelijke voegband is...)

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Altijd voegband. Anders gaat het scheuren.

Lid geworden
24 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ondertussen stukje weggesneden... had hier een verlengstuk op de kabels voor de spots gezet om makkelijk door de gyproc te kunnen trekken en een wago-klem van de verlenging zat tussen de lat en de gyproc.

Nog een vraag over de voegband. Ik heb (zoals ik gezien heb op de website van Gyproc) voor de kopse voegen de voegband voor binnenhoeken gebruikt. Kan ik deze ook hier gebruiken? En ben ik dan best dat ik het in 2 keer doe zodat ze elkaar niet kruisen? Vond het gisteren wreed moeilijk met die band want die bleef verschuiven...

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Het klassieke probleem, een elektriciteitsdraad tussen lat en plaat.

Ja, het is die papieren voegband voor binnenhoeken en kopse voegen die je moet gebruiken. Geen probleem om die te overlappen. Als je breed genoeg uitsmeert zoals @deco1966 aangeeft, zie je dat niet.

Papieren voegband schuift weg: je maakt je jointfiller redelijk plat af, iets meer water dan normaal. Dat doe je op de gyproc op het stukje waar de voegband moet komen. Dan voegband er op. En dan hou je aan de ene kant je voegband vast met 1 vinger (stevig op duwen) en van aan je vinger strijk je met je plamuurmes naar het andere einde van de voegband, met de intentie om al de plamuur er onderuit te duwen. Doe dit in 2 of 3 keer zodat de voegband niet opstuikt of rimpelt. Je laat de voegband los en doet het stukje waar je je vinger hield. Merk op dat de voegband nu plat op je plaat kleeft, enkel de dikte van de voegband is er. Dat doe je zo voor de vier kanten. Laten hard worden en dan nog 1 of 2 keer erover met een spackmes en elke keer wat breder uitsmeren. Klaar.

Succes er mee!

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ondertussen stukje weggesneden... had hier een verlengstuk op de kabels voor de spots gezet om makkelijk door de gyproc te kunnen trekken en een wago-klem van de verlenging zat tussen de lat en de gyproc.

Nog een vraag over de voegband. Ik heb (zoals ik gezien heb op de website van Gyproc) voor de kopse voegen de voegband voor binnenhoeken gebruikt. Kan ik deze ook hier gebruiken? En ben ik dan best dat ik het in 2 keer doe zodat ze elkaar niet kruisen? Vond het gisteren wreed moeilijk met die band want die bleef verschuiven...
Heb jij een draad verlengd achter de Gyproc d.m.v. een Wago klem?
Weet dat dit eigenlijk niet mag. Aftakkingen, verlenging, ... dienen steeds bereikbaar te blijven.

Laatst bewerkt door een moderator:

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
766
Punten
113
Weet dat dit eigenlijk niet mag. Aftakkingen, verlenging, ... dienen steeds bereikbaar te blijven.
Misschien kan hij eraan via 1 van die spots......heb ik hier thuis ook. :unsure: ?

Lid geworden
24 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Sorry, nu pas de bijkomende reacties gezien. Ik wist niet dat dit niet mocht maar het zijn inderdaad verbindingen van spot naar spot. Ik kan dus telkens via de spots aan elke Wago.

Hoe los je dat dan op in een vals plafond? Stel, je kabel komt uit de welfsels en moet verlengt worden. Je kan geen nieuwe kabel door de welfsels steken en de verlenging moet dus in het vals plafond komen. Als de verlenging toegankelijk moet blijven hoe los je dat dan op? Je kan toch moeilijk een luikje in een vals plafond voorzien voor één verlenging?

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
296
Punten
63
Eigenlijk zou dit zo moeten ja... :p maar niemand/weinigen doen het zo

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
290
Punten
63
Helpt het ook niet om voegband nat te maken voor het plaatsen? Ik doe dat altijd maar weet niet meer waar ik dat geleerd heb. Het wegnemen van filler is dan ook gemakkelijker omdat uw mes beter glijdt

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
296
Punten
63
Kkan het achteraf nog nat maken. In america heb k zo'n filmpje gezien waar na ha hrt uitstrijke' van de voegband nog HEEL LICHT over de voegband gaan en direct terug afhalen. Dit om hrt te bevochten en zo blaasjes helpen te voorkomen. Pro's doen dit niet maar is een goeie DHZ trukje.
Youtube channel is "Home Renovision Diy".
Ikzelr heb alle filmpjes gezien van "Vancouver carpenter" legt het goed uit en laat alles mooi zien. Ook zijn fouten en hoe je die dan kunt rechtzetten

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Helpt het ook niet om voegband nat te maken voor het plaatsen? Ik doe dat altijd maar weet niet meer waar ik dat geleerd heb. Het wegnemen van filler is dan ook gemakkelijker omdat uw mes beter glijdt
Voegband nat maken is "een trucje" dat soms gebruikt wordt ja. Je voegband zal zich iets beter in de jointfiller inzuigen. Die natte voegband verdunt ook de filler iets en hij schuift iets makkelijker op z'n plaats. Voegband zuigt minder vocht uit de filler op... en door al die dingen samen ga je vlotter met je plamuurmes over de voegband. Dat zijn voordelen ja.

Echter, het is een extra handeling, het is een ongelooflijk geklieder, je handen zijn nat, het handvat van gereedschap wordt dan nat,... Beter is om je filler van de eerste keer platter aan te maken. En jezelf de goede techniek aan te leren om die voegband te kleven. Op het einde van de rit ben je sneller en properder dan. En geen risico om die emmer water om te stoten. Met elke extra handeling loop je ook risico dat er vuil mee onder die voegband raakt en dat je bobbeltjes krijgt daardoor.

Als je luchtblaasjes hebt, scheelt er iets aan je manier van werken: ofwel je filler te stijf afgemaakt, ofwel niet goed aangedrukt met je plamuurmes, maar gewoonlijk een combinatie van beiden.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
De regel zegt dat verbindingen bereikbaar moeten zijn "met gereedschap". Hier zitten twee aspecten aan : het moet met één of andere vorm van gereedschap, om het moeilijk genoeg te maken zodat uw kleine van vier jaar er niet aan kan. En het moet wel bereikbaar zijn.

Tot mijn verrassing hoorde ik onlangs van een keurder (en 't was op een zeer indrukwekkend project, de keurder was echt geen beginneling) dat ze tegenwoordig een verbinding achter een Gyproc plaat als "met gereedschap bereikbaar" beschouwen. Blijkbaar onder het motto dat een gat in de Gyproc maken en herstellen best eenvoudig is.
Ik weet niet of deze interpretatie afgestemd is tussen de verschillende keuringsorganismen.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
De regel zegt dat verbindingen bereikbaar moeten zijn "met gereedschap". Hier zitten twee aspecten aan : het moet met één of andere vorm van gereedschap, om het moeilijk genoeg te maken zodat uw kleine van vier jaar er niet aan kan. En het moet wel bereikbaar zijn.

Tot mijn verrassing hoorde ik onlangs van een keurder (en 't was op een zeer indrukwekkend project, de keurder was echt geen beginneling) dat ze tegenwoordig een verbinding achter een Gyproc plaat als "met gereedschap bereikbaar" beschouwen. Blijkbaar onder het motto dat een gat in de Gyproc maken en herstellen best eenvoudig is.
Ik weet niet of deze interpretatie afgestemd is tussen de verschillende keuringsorganismen.
Als dat klopt dan gaat er pak geïnterpreteerd worden in de toekomst.
Een verbinding in een niet gebruikt potteke, stukske isolatie ervoor en daarna dichtsmeren met plaaster.
Straks nog makkelijker dan Gyproc te herstellen.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Zoals ik al zei, ik was ook stomverbaasd.
Ik ga het in elk geval zelf niet toepassen (of laten toepassen).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan