• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

GSM versterker of andere oplossing ?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
564
Punten
113
De gsm ontvangst op het nieuwe perceel is OK, maar het huis dat we aan het bouwen zijn is van beton en bevat een paar ton staal, waardoor gsm ontvangst binnenshuis al een stuk minder is en dataverkeer tergend traag (en ik de kelder is al helemaal geen ontvangst).
Er schijnen gsm versterkers te bestaan die het signaal via een antennetje op het dak kunnen oppikken en binnen terug (versterkt) kunnen uitzenden, waardoor er geen probleem meer zou zijn.

Heeft iemand van de forumbezoekers zo'n ding staan of al eens uitgeprobeerd?
Waarop letten bij aanschaf/installatie?

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
32
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door fiekesof

Bestaan er nu echt geen legale oplossingen?
Ik heb wel telenet voor internet en digitale tv en proximus abo voor smartphone.

Dat hangt ervan af hoeveel ongemak je er voor over hebt, inclusief smalende blikken van mensen die jouw smartphone in de gaten krijgen.*biggrin* 

1)  Sommige smartphones hebben een externe afneembare antenne of antenneconnector, zeldzaam maar bestaat (worden o.a. gebruikt voor dekkingsmetingen en andere toepassingen). Op (antieke) basis-GSM toestellen en toestellen met ingebouwde walkie-talkie vind je zo'n antenneconnector trouwens vaker.

Als je thuis komt plug je de antenneaansluiting  (via een SMA adapter bv) in de antennekabel van een dak- of muurantenne. De verliezen in die kabel zijn aanzienlijk, een antenne met aanzienlijke winst is dus verreist, Yagi bv (dat waren die dingen die mensen vroeger op hun dak hadden). Je mag hierop zelfs een repeater aansluiten omdat er van zenden geen sprake meer is,  moest de verzwakking veel te hoog zijn. 

Een gesprek voer je dan via een DECT of andere draadloze telefoon die dit signaal via bluetooth naar de smartphone rout. Net zoals hand-free in een auto. Als je een plek  in de woning hebt waar een behoorlijke dekking is kan je jouw smartphone en DECT station ook daar plaatsen. Werkt dan ook met elke GSM en zonder buitenantenne.

Tip: Die aluminiumfolie in de muren verzwakt natuurlijk in twee richtingen, als je begrijpt wat ik bedoel.*angel*     

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
134
Punten
63
Op zich is wat je schrijft een oplossing Yoko, maar vind je het zelf ook niet heel erg omslachtig? Ik moest echt 3x lezen voor ik begreep hoe je het precies voorstelt, maar ik zou het niet direct als werkbare oplossing zien. Ik bedoel, bluetooth bijvoorbeeld beperkt je vrijheid in waar je gaat bellen in huis nogal.

Hoeveel zou dat eigenlijk kosten, om ziets te realiseren? In gedachte houdend dat je dat eigenlijk minimaal maal 2 moet doen als je met z'n tweetjes woont.

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
32
Punten
48
Uiteraard is dit niet de meest elegante oplossing, maar wel legaal. 

Dat Bluetooth verhaal begrijp je verkeerd, denk ik. Bluetooth verzorgd enkel de verbinding tussen jouw GSM of smartphone en het DECT base-station en moet dus steeds naast het DECT base-station liggen als je thuis bent. De bewegingsvrijheid komt vanwege de DECT verbinding, die is 100mW, normaal voldoende om in de tuin te gaan rondwandelen, 50x meer als als de 2,5mW van een klasse 2 Bluetooth radio. 

Als je een plek in de woning hebt waar je gegarandeerde GSM of 3G ontvangst hebt ben je er met de prijs van een DECT draagbare telefoon met Bluetooth vanaf. 50 Euro? 

Die externe antenne plaatsen, een smartphone met externe antenneconnector plus dan de DECT telefoon is een ander verhaal. ZIt je al makkelijk aan 600 Euro plus installatiewerk. Vergt ook een beetje aan kennis. Ondersteuning van een dergelijke smartphone is ook niet altijd vergelijkbaar met een gangbare Samsung of Nokia. Ook onpraktisch, elke avond moet die GSM weer aan de antenne. Er bestaat ook een alternatief via een antenneplaat waarop je telefoon ligt. Geen idee hoe bedrijfszeker dit is, twijfel eraan, 

DECT-Telefoon met Bluetooth verbinding: 

http://www.vtechphones.com/products/product_detail/2264

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
32
Punten
48
Sommige Samsung Galaxy modellen hebben een antenneaansluiting onder de backplate. Dit is een fabrikant van een aangepaste backplate en patchkabel voor externe antenne of buitenantenne. De vreemde blikken en sarcastische opmerkingen zal je wel voor lief moeten nemen *acute*.

Ik denk ook niet dat dit toeval is dat dit een Australisch bedrijf is. Ik kan mij voorstellen dat in zo'n land de dekkingsproblemen nog van een heel andere ordegrootte zijn als in België. 

samsung-external-antenna-handheld-2dbi-mobile-phone-aerial-small.png
samsung-galaxy-s4-back-cover-predrilled-holes-for-patch-lead-cable_0.png

Bijlagen

• Samsung-external-antenna-handheld-2dBi-mobile-phone-aerial-small.png
    Samsung-external-antenna-handheld-2dBi-mobile-phone-aerial-small.png
    36 KB · Weergaven: 0
  • samsung-galaxy-s4-back-cover-predrilled-holes-for-patch-lead-cable_0.png
    samsung-galaxy-s4-back-cover-predrilled-holes-for-patch-lead-cable_0.png
    69,4 KB · Weergaven: 0

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
134
Punten
63
Mooie legale oplossing. Mij wel wat te complex, en alles bij elkaar te kostbaar, maar goed bedacht!

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
564
Punten
113
die Dect/Bluetooth vind ik wel interessant, vooral omdat die ook de mogelijkheid geeft om er de Dect op de vaste lijn mee te combineren.

Wel nog geen goed alternatief voor gsm-signaal van bezoekers/vrienden van kinderen - tenzij die natuurlijk allemaal een antennekabeltje toegestopt krijgen - ik kan me al voorstellen hoe dat er uit gaat zien *lol*

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Optie bellen via WiFi?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan