Grootste plannen oprit + tuin

• Tags graafwerken ondergrond oprit tuin zand
  • Lid geworden
    4 okt 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Mijn allereerste post. Reeds dagenlang hier aan het doorspitten naar info.

Ergens volgend jaar willen wij onze bestaande oprit opnieuw maken. De bestrating die er nu ligt is allemachtig lelijk.
    We willen hem gaan bestraten met de bekende Kandla Grey 20x14x5/7.
    We zijn woonachtig in de noordelijke kempen en we zitten hier naar mijn weten op zandgrond.
    D'n oprit die er nu ligt, ligt er al zeker 30 jaar of zelfs iets langer. Ik wil hem op sommige stukken ook iets verbreden (van 2.40 naar 3.00)

De tuin lijkt ook iets te hoog te liggen, dus die willen we ook aanpakken te zijner tijd.

Om alvast een berekening te gaan maken van de kosten en een idee voor de planning, zit ik vol met vragen.
    Natuurlijk heb ik al veel onderzoek gedaan, maar ik krijg steeds verschillende antwoorden. Zelfs van mensen die het voor hun professie doen.

Ik stel vooralsnog maar 1 vraag:
    Zoals gezegd zitten we hier op zandgrond en ligt de oprit er al jaren. Ook een verbreding achter, voor 2 schuren ligt er al die tijd al.
    Wel ga ik een deel van de oprit over een lengte van 15.00 meter verbreden.
    Zou het voldoende zijn om na het verwijderen van de oude bestrating de vrijgekomen grond flink aan te trillen, of moet ik toch een koffer graven?

Alvast bedankt!

Ga je trillen met je twee voeten, een trilplaat van 80 kg of 120 kg , een tandem trilwals of met een kofferwals met schapenpoten ?

Asymmetrie in je koffering zal leiden tot een verschil in zetting .

Als ik ga trillen (als dat voldoende zou zijn) dan ga ik trillen met de zwaarste trilplaat die ik kan huren.
    Maar ik begrijp uit je antwoord, dat ik bij de verbreding van de oprit verschil in zetting ga krijgen. Ook als ik daar aantril.

Zwaarste trilplaat met een vooruit en achteruit-functie weegt al snel +250 kg, voor de meeste DHZ niet meer zo handelbaar of transporteerbaar .

Los daarvan, stel dat mijn sterke oom dit aantrillen zou doen: Zou alleen aantrillen voldoende zijn?

Denk ook eens na wat de vorst met je ondergrond gaat doen . ( ik weet het, het vriest al lang geen stenen meer uit de grond, maar wat niet is kan nog komen .)

Dus wat zou je advies zijn? Een koffer uitgraven?

Zeker en vast, plaveien op aangetrilde aarde trekt op niks hoe hard je ook trilt .

Ik zou dan op de aangetrilde aarde natuurlijk nog een flinke laag aangetrilde stabilisé gelegd hebben.
    Hoe diep zou je de koffer maken onder de oprit?

Maar ik weet helemaal niet of ze 30 of 40 jaar geleden wel een koffer hebben uitgegraven. Ik weet ook niet wat ze daar destijds als vulling in hebben gedaan. Dus dat antwoord kan ik niet veel mee. Ik zie dat je een man van weinig woorden bent, maar zo wordt het wel een hele lang eerste post :D

Als je niet weet wat er van fundering onder de huidige verharding ligt, dan gaat niemand hier iets zinnigs kunnen zeggen of de fundering voldoende is of niet en hoe je de verbreding best kunt laten uitvoeren.

Ga dan uit van het worst case scenario dat alles uitgekofferd moet worden, en de ideale opbouw voor dat type verharding over de volledige lijn moet uitgevoerd worden.
    Tijdens uitvoering blijkt er misschien nog wat recupeerbaar van bestaande opbouw, maar dat is dan al een "better case" scenario.

Mijn plan was ook om met een handsonde op verschillende plekken een meting te doen., eens de bestrating is verwijderd.
    Het gaat om en nabij om 200 m², dus hoe minder graven, hoe liever.

Denk niet dat 200m2 verharding is toegestaan, zou daar eerst maar eens naar informeren.

Ga ik zeker doen, maar het ligt er nu ook al.

Bezin eer ge begint, en al doende zijnde bezin dan nog, of in ABN : denk aleer ge doende zijnde en al doende zijnde denk dan nog .

Minimale toegangswegen naar gebouwen of bijgebouwen zijn niet vergunningsplichtig, er staat geen beperking in oppervlakte op . Over waterdoorlaatbaarheid kan er nog een boompje worden opgezet .

Maar ik weet helemaal niet of ze 30 of 40 jaar geleden wel een koffer hebben uitgegraven. Ik weet ook niet wat ze daar destijds als vulling in hebben gedaan. Dus dat antwoord kan ik niet veel mee. Ik zie dat je een man van weinig woorden bent, maar zo wordt het wel een hele lang eerste post :D
    Ik heb zelf geen boodschap aan ellenlange uiteenzettingen hoe iets moet als er in oorsprong nog geen duidelijkheid is . Ik laat dat bewust graag aan anderen over .

Ik begrijp dat een monoloog over hoe het precies moet nog niet op zijn plaats is. Maar ik probeer juist duidelijkheid te verkrijgen. Door de opmerking van @disco stu begrijp ik dat ik eerst moet kijken wat er tevoorschijn komt als ik de bestrating verwijderd heb. In slechts 1 bericht maakte hij dat allemaal duidelijk, zonder dat er een soort puzzeltocht van woorden aan te pas hoefde te komen.

200 m^2 zou ik zelf toch ook graag ineens ten goeie doen . Berouw komt na de zonde .

Ik wil het ook zo goed mogelijk (laten) doen. Vandaar dat ik nu al om advies kom vragen. Ik ga het goed doen, of ik ga het niet doen. Als het meer werk is, dan is het zo. Ook als ik een foute aanname maak, of de verkeerde weg insla, hoor ik het natuurlijk graag.
    Misschien komt het wel op neer dat ik een koffer/cunet van 40 cm diep moet uitgraven. Dat zijn aardig wat kubieke meters.:oops:

Koffer te starten vanop de ongeroerde gele grond.
    Dan opbouwen in betonpuin 0/40. Aftrillen per 10 a 20 cm ligt aan uw trilplaat.
    10cm stabilise 200kg rijn
    5cm leg straatlaag 150kg en daar klop je ze in.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan