• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grootst mogelijke kookplaat met werkbladafzuiging

BLM

Lid
Lid geworden
14 okt 2019
Berichten
181
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hallo,

In onze keuken zouden we op het kookeiland koken met een kookplaat met werkbladafzuiging(naar buiten) .
Graag zouden we wel nog met 4 grote potten en pannen tegelijk kunnen koken. ( dus niet 2 grote en dan 2 kleinere potten of pannen)

Daarom zijn we op zoek naar het grootst mogelijke kookplaatmodel met werkbladafzuiging

Iemand idee welk type of merk het best hier in aanmerking voor komt?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
waarom koop je niet afzonderlijke kookplaat en afzuiging?
zo heb je grotere keuze

en kookeiland is toch geen argument om enkel maar werkbladafzuiging te nemen.

bij Novy zie ik 4 gelijke kookzones 200 op 240 mm ongeveer, 4 naast elkaar

naast elkaar zou ik nooit meer kunnen missen, ik heb er maar 3 maar heel veel makkelijker dan 2x2 platen
achterste potten zijn altijd moeilijk zichtbaar, bereikbaar
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
In principe geen antwoord op je vraag, maar wij hebben de Novy Panorama.
Zoals Stefan zegt: 4 gelijke kookzones naast elkaar. Deze kunnen samen genomen worden naar 2x2.

Maar inderdaad: 4 grote potten of pannen gaan er niet op.
Wij hebben hier op zich weinig last van, omdat we ook een oven en een stoomoven hebben. Kwestie van anders koken met zo'n kookplaat.

Ik denk dat je weinig of geen platen gaat vinden met 4 kookzones voor grote potten en pannen. Dat gaat gewoonweg niet om het fatsoenlijk afgezogen te krijgen, denk ik dan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
zo 2 naast elkaar : https://www.xxlhoreca.com/nl/hendi-inductiekookplaat-dubbel-230v-35kw-608x370x6.html

of 4 van deze : https://www.horecagrootkeukenshop.nl/induc-kookpl-tafel-inbouwmodel-688067/

bijna niemand weet dit dat professionele toestellen zeker niet duurder hoeven te zijn dan huishoudelijke.

2x2 en grote diameter bestaat niet volgens mij omdat de totale diepte op het werkblad er niet in kan

heb je echt ALTIJD 4 grote nodig, anders kan je 3 naast elkaar nemen en een 4e in opbouw, lostaand, zal veel strakker overkomen in je keuken

een andere verdeler waar ik af en toe mee in contact kom is https://www.electroluxprofessional.com/nl/
als je één van hun verdelers eens belt kan je ook veel wijzer worden.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ook met een 'normale' kookplaat van 60 diep zal je nooit 2 grote potten of pannen kunnen plaatsen achter elkaar. Eén grote en één kleine passen hier achter elkaar.

Wil je echt naar werkblad afzuiging met veel kookplaat kan je Bora opzoeken. Zij hebben een reeks waarbij je onderdelen kan combineren bv van links naar rechts kookplaat-afzuiging-kookplaat-afzuiging-bakplaat
Maar ga zitten als je de prijs krijgt.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je geen dampkap erboven wil hangen, is dan zo eentje die achter de kookplaat naar boven komt geen optie ? Hebben ze die niet in 90cm, dan kan. Je een volwaardig vuur met 5 pitten of volledig met flexzones plaatsen

 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
In onze keuken zouden we op het kookeiland koken met een kookplaat met werkbladafzuiging(naar buiten) .

Met een buis onder de vloer, of hoe moet ik dit zien?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
gaggenau heeft dure grote kookplaten.
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18
Als je maximaal kookoppervlak wil en pannen / potten plaatsen met een grote diameter zonder dat die de afzuiging belemmerd dan moet je naar de Bora classic of de professional gaan. Ikzelf heb de professional gekocht maar de ervaring kan ik pas delen vanaf feburari :).

De meeste kookplaten met geïntegreerde afzuiging laten maar toe om met potten en pannen te werken met een diameter van 24cm. Ik heb er verscheidene in werking gezien waaronder de novy Panorama en dergelijke. Deze is voor mij te klein.

Ik heb ook gekeken naar een grote flexkookplaat van 90 cm (de atag is een serieus beestje - HI39671TF) in combinatie met een afzuigkap zoals op de foto van Mario_ maar als je een kookplaat van 90cm hebt dan moet je een afzuigkap van 120cm nemen en niet een van 90cm. Enkel Gaggenau heeft er een van 120cm downdraftsysteem maar met een ferm prijskaartje aan...(4500 euro als ik mij niet vergis).
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Als je maximaal kookoppervlak wil en pannen / potten plaatsen met een grote diameter zonder dat die de afzuiging belemmerd dan moet je naar de Bora classic of de professional gaan. Ikzelf heb de professional gekocht maar de ervaring kan ik pas delen vanaf feburari :).
Wat is het prijsverschil tussen de Classic en de Professional van Bora, als ik mag vragen?
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Ik wil zo een werkbladafzuiging wel eens in werking zien met 3 hoge kookpotten die aan het koken zijn.
Dat kan toch nooit even effectief zijn als een normale dampkap
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik wil zo een werkbladafzuiging wel eens in werking zien met 3 hoge kookpotten die aan het koken zijn.
Dat kan toch nooit even effectief zijn als een normale dampkap

nieuwe technieken niet onderschatten
afzuiging krijg je bij een minimale onderdruk, debiet dat deze verzetten is veelvoud van een ventilatie voor volledig huis, ...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De kennis en die ik ken met dat type, zijn niet zo tevreden. Maar hebben wel een van de eerste types van de Bora.
Oppassen voor overkoken, niet voldoende afzuiging wanneer het serieus wordt.
Tevens zit je met beide toestellen vast aan elkaar. Is de ene onherstelbaar stuk, moet je meteen je andere ook vervangen. Toestel kast dan ook minstens zoveel als 2 aparte. Maar wel estetisch
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Ik wil zo een werkbladafzuiging wel eens in werking zien met 3 hoge kookpotten die aan het koken zijn.
Dat kan toch nooit even effectief zijn als een normale dampkap
Dat is de reden waarom wij niet voor toestellen als Bora zijn gegaan, maar voor de Novy Panorama (komt omhoog achter de kookplaat in drie standen: 10-20-30 cm). Bij ons gaat dat dus wel heel goed. Kan ook heel krachtig afzuigen dus wel tevreden van.
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18
Als je maximaal kookoppervlak wil en pannen / potten plaatsen met een grote diameter zonder dat die de afzuiging belemmerd dan moet je naar de Bora classic of de professional gaan. Ikzelf heb de professional gekocht maar de ervaring kan ik pas delen vanaf feburari :).
Wat is het prijsverschil tussen de Classic en de Professional van Bora, als ik mag vragen?
Toch redelijk wat. Zonder btw kwam de classic 2.0 op 4130 euro en de pro 2.0 op 5700. Beide types met koppelbare inductiezones. De pro is met volautomatische afzuiging en draaiknoppen. De porsche van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging. Bora was trouwens de eerste firma die begonnen was met geïntegreerde afzuiging in de kookplaat. Pas als het patent verlopen was zijn de andere firma s met deze kookplaten naar buiten mogen komen. Bora blijft naar mijn inziens voor dit producttype, en in het bijzonder de classic of de pro, het beste wat er te verkrijgen is. Het nadeel: je betaalt ervoor en dan moet je voor uzelf de vraag stellen of het die prijs waard is.

Er bestaan potten en pannen die speciaal geschikt zijn voor kookplaten met geïntegreerde afzuiging waarbij het deksel zodanig ontworpen is dat de lucht afgezogen wordt naar beneden toe. Ik heb de classic in werking gezien met een vrij hoge pot zonder deksel en de damp werd beter afgezogen dan mijn huidige keukenopstelling met kookplaat en klassieke dampkap. Denk je dat een kookplaat in het eiland met een klassieke dampkap die ingewerkt is in een luifel die 120 cm er boven hangt alles afzuigt?

Ik ben er van overtuigd dat binnen x aantal jaar de kookplaat met geïntegreerde afzuiging standaard zal worden. Veel mensen kiezen de dag van vandaag om bij een kookeiland geen luifel meer te plaatsen met dampkap in die de ruimte enorm verzwaard...
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Deze frees je op zoveel afstand als je wil in in je werkblad: https://www.novy.be/nl/producten/kookplaten/inductie/multi-zone/1790/ - altijd plaats. Een voldoende brede werkbladafzuiging vraagt dan natuurlijk wat compromissen. Maar ja, goede dampafzuiging krijg je tegenwoordig eigenlijk nooit meer hoor, en wel om volgende redenen (hier al aangehaald):
- bij dampkap in luifel: luifel hangt vaak zeer hoog. Enkel de zwaarste Novy's zijn hiervoor door de fabrikant geschikt bevonden, en in de praktijk vliegt er nog genoeg naast...
- bij dampkap in werkblad: wat er boven vliegt is weg, en van de voorste potten wordt zeer weinig afgezogen...
- bij balansventilatie: inblaas is veel te weinig om te kunnen afzuigen. Ofwel werken met recirculatie ofwel met klep of met ventilatieunit met dampkapstand.

Ik vind die Miele die uit het werkblad komt wel goed, doet meteen ook dienst als spatwand.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als je maximaal kookoppervlak wil en pannen / potten plaatsen met een grote diameter zonder dat die de afzuiging belemmerd dan moet je naar de Bora classic of de professional gaan. Ikzelf heb de professional gekocht maar de ervaring kan ik pas delen vanaf feburari :).
Wat is het prijsverschil tussen de Classic en de Professional van Bora, als ik mag vragen?
Toch redelijk wat. Zonder btw kwam de classic 2.0 op 4130 euro en de pro 2.0 op 5700. Beide types met koppelbare inductiezones. De pro is met volautomatische afzuiging en draaiknoppen. De porsche van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging. Bora was trouwens de eerste firma die begonnen was met geïntegreerde afzuiging in de kookplaat. Pas als het patent verlopen was zijn de andere firma s met deze kookplaten naar buiten mogen komen. Bora blijft naar mijn inziens voor dit producttype, en in het bijzonder de classic of de pro, het beste wat er te verkrijgen is. Het nadeel: je betaalt ervoor en dan moet je voor uzelf de vraag stellen of het die prijs waard is.

Er bestaan potten en pannen die speciaal geschikt zijn voor kookplaten met geïntegreerde afzuiging waarbij het deksel zodanig ontworpen is dat de lucht afgezogen wordt naar beneden toe. Ik heb de classic in werking gezien met een vrij hoge pot zonder deksel en de damp werd beter afgezogen dan mijn huidige keukenopstelling met kookplaat en klassieke dampkap. Denk je dat een kookplaat in het eiland met een klassieke dampkap die ingewerkt is in een luifel die 120 cm er boven hangt alles afzuigt?

Ik ben er van overtuigd dat binnen x aantal jaar de kookplaat met geïntegreerde afzuiging standaard zal worden. Veel mensen kiezen de dag van vandaag om bij een kookeiland geen luifel meer te plaatsen met dampkap in die de ruimte enorm verzwaard...

"luifel" (peilverlaging) is niet nodig als je bij ontwerp rekening houdt met je wensen
rooster met filters in plafond, vlak (of een motorloze dampkap)
motor op afstand, in berging, buiten, op zolder, ...
bediening met domotica of een losse afstandsbediening
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113

Ik ben er van overtuigd dat binnen x aantal jaar de kookplaat met geïntegreerde afzuiging standaard zal worden. Veel mensen kiezen de dag van vandaag om bij een kookeiland geen luifel meer te plaatsen met dampkap in die de ruimte enorm verzwaard...
Dan moet er nog veel veranderen.
Wij hebben vorig jaar verschillende van die systemen bekeken en de verkopers zeiden allemaal hetzelfde: geen te hoge potten en de deksels schuin erop zetten in de richting van de afzuiging of het marcheert niet goed.

Het waren ook allemaal recirculatiesystemen, dus mijn vraag (zie post #7) hoe je dat met een afvoer naar buiten realiseert, blijft...
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18

Ik ben er van overtuigd dat binnen x aantal jaar de kookplaat met geïntegreerde afzuiging standaard zal worden. Veel mensen kiezen de dag van vandaag om bij een kookeiland geen luifel meer te plaatsen met dampkap in die de ruimte enorm verzwaard...
Dan moet er nog veel veranderen.
Wij hebben vorig jaar verschillende van die systemen bekeken en de verkopers zeiden allemaal hetzelfde: geen te hoge potten en de deksels schuin erop zetten in de richting van de afzuiging of het marcheert niet goed.

Het waren ook allemaal recirculatiesystemen, dus mijn vraag (zie post #7) hoe je dat met een afvoer naar buiten realiseert, blijft...
We zijn een jaar verder en ondertussen bestaan er al potten en pannen waarvan het deksel zodanig ontworpen is dat uw damp naar beneden wordt afgevoerd.

Uw afvoerkanaal in de vloeropbouw verwerken.
 
Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
15
Waarderingsscore
2
Punten
3
Wie geloofd er nu in afzuiging ter hoogte van de kookplaat ?!? Hallo ?!? Iemand met enige kennis van thermodynica weet toch dat warmte stijgt en dus ook de dampen/gassen/deeltjes/aerosolen/... .
Hoe is toch mogelijk dat men een kookplaat met geïntegreerde afzuiging ter hoogte van de plaat kan verkopen ?!? Hallo, ieder kind weet toch dat dit niet efficiënt is ?!?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan