• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Grondwaterstand zelf meten

Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
11
Punten
3
Dag allemaal!

Over enkele maanden start onze nieuwbouw en komen ze een kelder steken. Om te bepalen of een bemaling nodig is dient het grondwaterpeil gemeten te worden en ik ben natuurlijk vergeten toen ze een sondering kwamen doen om meteen een peilbuis te steken. Toen ik prijzen binnenkreeg om een peilbuis te steken en viel ik toch even achterover. Ik ga het dus zelf proberen doen.

Wetende dat er, wegens afbraak huis die eerder op de grond staat, de grond reeds 1 m is uitgegraven, de grondsoort leem/zand tot op 3 m en daarna harde klei is en de kelder ongeveer 3 m diep zal zijn, hoe gaan we hier best te werk om de grondwaterstand te meten?

Grondwerkers staan zeker en vast te springen om efkens een uurtje langs te komen om een paar proefputjes te graven en met ne mini 3 meter diep graven zal ook al niet lukken, zal op zijn minst al een midi moeten zijn .
Grondwerkers die zicht hebben op de volledige kelder doen dit zonder problemen.

Grondwerkers staan zeker en vast te springen om efkens een uurtje langs te komen om een paar proefputjes te graven en met ne mini 3 meter diep graven zal ook al niet lukken, zal op zijn minst al een midi moeten zijn .
Grondwerkers die zicht hebben op de volledige kelder doen dit zonder problemen.
Gezien de vraag van de TS zal dit zeker en vast zo zijn ...

Het grondwater staat inderdaad heel hoog nu, na bijna 1.5 jaar regen. Zie ook dit voorbeeld, grondwaterstand van een meetput de laatste 30 jaar (horizontale lijn = 20 cm):
Hier terug te vinden voor verschillende plaatsen in Vlaanderen.

afbeelding_2025-01-09_184909539.png

Ik denk dat TS best contact opneemt met Zenikda voor de gegevens van de grondboorder .
Als die mens 4 gaten van 4m diepte boort (ts zit dan al op min 5 m wegens min 1m starthoogte) in 1 uur dan kan de kostprijs toch niet al te hoog liggen, zeker omdat alles manueel gebeurt. (Zelfs al rekent hij verplaatsingstijd erbij)

Ik denk dat TS best contact opneemt met Zenikda voor de gegevens van de grondboorder .
Als die mens 4 gaten van 4m diepte boort (ts zit dan al op min 5 m wegens min 1m starthoogte) in 1 uur dan kan de kostprijs toch niet al te hoog liggen, zeker omdat alles manueel gebeurt. (Zelfs al rekent hij verplaatsingstijd erbij)
Viel reuze mee, was maar 750 € per put, het was dan ook een verplicht oriëterend bodemonderzoek . Daar zaten ook de kosten van het labo-onderzoek bij om uit te zoeken wat ik al lang wist . Ze hadden ook een Unimog mee met een boorinstallatie . Deze installatie mochten ze van mij niet gebruiken vanwege de hydraulische aandrijving die lekte .

Filters plaatsen in kleigrond, ik wens de plaatser veel suc6 .

Ben daarnet eens gepasseerd en heb een putje gegraven van een meter diep en daarna met de grondboor nog verder geboord. Uiteindelijk kwam er vrij snel water naar boven vanaf ik meer dat 1m diep zat. Stevig karwei wel... Nu bronbemaling laten aanvragen door architect!

en de vergunning niet vergeten

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan