• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grondwaterstand zelf meten

Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
11
Punten
3
Dag allemaal!

Over enkele maanden start onze nieuwbouw en komen ze een kelder steken. Om te bepalen of een bemaling nodig is dient het grondwaterpeil gemeten te worden en ik ben natuurlijk vergeten toen ze een sondering kwamen doen om meteen een peilbuis te steken. Toen ik prijzen binnenkreeg om een peilbuis te steken en viel ik toch even achterover. Ik ga het dus zelf proberen doen.

Wetende dat er, wegens afbraak huis die eerder op de grond staat, de grond reeds 1 m is uitgegraven, de grondsoort leem/zand tot op 3 m en daarna harde klei is en de kelder ongeveer 3 m diep zal zijn, hoe gaan we hier best te werk om de grondwaterstand te meten?

Probeer een lange grondboor te vinden/lenen/huren..., als je al op -1m zit en je kan nog eens 2,5m boren dan zit je al op -3,5m.

forget it
plaats maar bemaling
momenteel staat het grondwater op nooit geziene hoogte en zal de eerste 6 maanden nog niet gezakt zijn naar normaal peil.

Voor een meting van het grondwaterpeil moet dit wekelijks worden uitgevoerd over een periode van minstens 9 maanden, beter 1 jaar. Dus om concrete info te hebben voor binnen 3 maand ben je ruimschoots te laat

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Forget it ? Op sommige plaatsen komt het grondwater niet hoger dan 5m of meer onder maaiveld....Daar heb je toch geen zicht op vanop de computer ?
Inderdaad grondboor zoeken, of koop zo'n goedkoop boortje op internet (het is toch maar om één keer te gebruiken)...

waarom forget it ?
Omdat ik weet dat bij meting van grondwaterstand dit een MOMENTOPNAME is .
Om deze te kunnen interpreteren is het beter en aangeraden om meerdere metingen te doen over een langere periode .
Hoe langer deze periode hoe exacter en correcter deze metingen gaan zijn.
Je hebt dan ook een duidelijker beeld van seizoenstanden.

Maar dan nog, binnen enkele maanden is rond maart april en laat dat nu net de maanden zijn waarbij de grondwatertafel het hoogst zullen staan door de regen en sneeuw die gevallen is tijdens herfst en winter

En dan met die handboor 5 meter diep boren ????
Sorry, dat zijn fabeltjes. Ik heb genoeg ervaring met zowel handboren als motorboren om te zeggen dat dit niet realistisch is.
Als je met de hand wil boren ga je blij zijn dat je in zandgrond tot 1 meter diep geraakt.
Met de motorboor zal 1.5 meter diep haalbaar zijn maar meer niet.
Het is niet alleen boren maar je moet die boor ook om de 10-20 cm uitlichten om de grond weg te krijgen uit het boorgat.

Boringen dieper dan 1.50 of in zware gronden worden gespoten of geslagen.

waarom forget it ?
Omdat ik weet dat bij meting van grondwaterstand dit een MOMENTOPNAME is .
Om deze te kunnen interpreteren is het beter en aangeraden om meerdere metingen te doen over een langere periode .
Hoe langer deze periode hoe exacter en correcter deze metingen gaan zijn.
Je hebt dan ook een duidelijker beeld van seizoenstanden.

Maar dan nog, binnen enkele maanden is rond maart april en laat dat nu net de maanden zijn waarbij de grondwatertafel het hoogst zullen staan door de regen en sneeuw die gevallen is tijdens herfst en winter

Sorry, dat zijn fabeltjes. Ik heb genoeg ervaring met zowel handboren als motorboren om te zeggen dat dit niet realistisch is.
Als je met de hand wil boren ga je blij zijn dat je in zandgrond tot 1 meter diep geraakt.
Met de motorboor zal 1.5 meter diep haalbaar zijn maar meer niet.
Het is niet alleen boren maar je moet die boor ook om de 10-20 cm uitlichten om de grond weg te krijgen uit het boorgat.

Boringen dieper dan 1.50 of in zware gronden worden gespoten of geslagen.
Ik zou nu ook niet vertrouwen om effectief met die boor van bol.com 5m te kunnen boren.
Maar met wat zweet en een goeie boor geraak je toch al een heel eind hoor. Hier in den tijd 3m geboord, beweren dat je maar 1 meter diep geraakt in zandgrond is zever in pakskes.

Sorry Lukanar, hier ga ik u ook tegenspreken . Uw ervaringen zijn nog geen algemeenheden .
Bij het oriënterend bodemonderzoek hier werden vier meetputten manueel geboord tot 4m diepte . Zowel binnen als buiten . Op 4 m diepte zit hier een rotslaag met keien bij de overgang van klei naar zand . Per put heeft men niet langer dan een kwartier geboord ( monstername inbegrepen ) .

NB neem geen spiraalboor, die boren zich vast maar een boor zoals op bijgevoegde foto . Daar haal je middelgrote keien ook nog mee naar boven . Een spiraal doet en kan dat niet .

Bijlagen

• 41.jpg
    41.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 22
Ben een grondboor gaan halen en plan om de komende dagen een putje te boren, ik hou jullie op de hoogte!

Ik zou gewoon uw grondwerker vragen om al eens ne keer te passeren met de kraan.
En een gat laten graven, dan zie je de grondlagen en waar het grondwater zit.

1u werk betalen, dan putje terug dicht met wat je weet.

@ Brecht g, Wel geoefende werklui hé , doen niks anders .

@ Benikdat. Daar volg ik je in. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Ik kan ook fietsen maar niet zoals Remco😉

tsja , wat is het nu ?
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
De ene professioneel zegt dat je met een manuele grondboor of motorboor tot ne meter diep kunt in zandgrond maar voor dieper dat dat eigenlijk niet doenbaar is.

De andere zegt dat dit zever in pakskes is want hij heeft eenmalig een gat 3 meter diep geboord. Denk dat ik meer dan 1 keer gaten heb geboord, zowel in zandgrond als kleigrond en zelfs in verontreinigde grond met stenen en dit nagenoeg dagelijks voor 30 jaar.

Nog een andere zit dan te zeggen dat mijn ervaringen niet algemene feiten zijn maar haalt dan wel aan dat die zelfde mannen bij hem gaten boren van 4 meter diep op een kwartier tijd.

forget it
plaats maar bemaling
momenteel staat het grondwater op nooit geziene hoogte en zal de eerste 6 maanden nog niet gezakt zijn naar normaal peil.
Schoonbroer zijn put is eergisteren gegraven, zonder bemaling, 3m diep. Zelfde wijk als ons, we weten dat het grondwater minstens 10m diep zit.
Hij had nog een betonnen ringput op zijn erf staan, 6m diep, droog.

Uiteraard kan TS een boring doen, maar dat ene meetpunt is nu ook niet echt ideal om te beslissen om de bemaling te laten vallen.
Ik zou gewoon uw grondwerker vragen om al eens ne keer te passeren met de kraan.
Dit vind ik dan veel nuttiger dan een boorgatje maken; laat die grondwerker maar graven (wel niet ideaal zo om de grond te roeren, dus opletten waar je het doet). En dan zien of er water in die put verschijnt de komende maand. Misschien betonnetje erover voor de veiligheid.

Als je echt zelf wil gaan boren: dit lijkt me nog een leuke (geen idee hoe realistisch). Wel meer een werkje voor in de zomer met al dat water. Deze heeft er al meer over nagedacht precies. Kleigrond gaat wel niet lukken peis ik.

Met water een put spuiten lukt heel goed in kleigrond.

Nog een andere zit dan te zeggen dat mijn ervaringen niet algemene feiten zijn maar haalt dan wel aan dat die zelfde mannen bij hem gaten boren van 4 meter diep op een kwartier tijd.
En hoe dieper de put hoe sneller het ging, dan gooide hij zijn lange staaf naar beneden en moest veel minder draaien om zijn boorkop vol te krijgen . Door die valkracht was er er al een stuk aarde losgemaakt door de punt van de staaf . Ik begrijp het dat het voor een professionele DIY-er het natuurlijk moeilijk te bevatten valt hoe een amateur met jaren lange ervaring te werk gaat . 't Was ook nieuw voor mij .

Al eens zwembadbouwers aan het werk gezien . Doen meestal ook wel een proefboring en een zwembad wordt toch wel iets meer dan anderhalve meter uitgegraven .

@Zenikda
nu zijt ge op laag water aan t zoeken
Ik ga uit van je eerste opmerking en nu zitten we al aan hoe je met een gewone holle buis een gat kunt slagen ... en laat dat nu iets zijn wat we ook regelmatig doen.
Heb ik ook aangehaald in mijn eerste bericht.
En die zwembadbouwers , of zwemvijvermannen , ja de diepte is voor zwembadbouwers cc 2 meter voor zwemvijvers cc 120
en ja die boren met een motorboor ff tot 180/200 diep maar het ophalen van die boor is niet op zo simpel als jij het voorstelt.

Dus ik vraag me af wat het verschil is tussen het professioneel advies van de ene en deze van een ander.

Nee, de buis was voorzien van een punt zoals afgebeeld op de foto , en het is spijkers op laag water zoeken ( toen de vissers hunnen houten boot lieten droog komen bij laagtij ) .

Van die zwembadbouwers heb in niet gezegd dat dit even snel of even gemakkelijk gaat maar wel dat het kan . Als het bij u maar tot 1 of 1,5 meter diep gaat, zal er toch wel iets fout gaan .

Het testoron spat weer van het scherm: nee, ge kunt geen gat boren zo diep, jawel ik kan wel zo'n gat boren. Nee, want... :ROFLMAO:

@TS er schrijft hier iemand: laat uw grondwerker wat proefgravingen doen. Dat is op dit moment het beste advies. Het wil niet zijn omdat je bv aan je peilbuis geen water hebt dat dat op de andere hoek van je kelder niet het geval is. Water zit niet altijd waterpas in de grond, de geologisch eigenschappen van de ondergrond kan er voor zorgen dat hier verschillen op zitten.

Dus laat uwe grondwerker in de 4 hoeken een proef-graving doen tot op de diepte die je moet hebben en dan weet je of je zuiging moet zetten.

Grondwerkers staan zeker en vast te springen om efkens een uurtje langs te komen om een paar proefputjes te graven en met ne mini 3 meter diep graven zal ook al niet lukken, zal op zijn minst al een midi moeten zijn .

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan