• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grondwater niveau regenwaterput

Lid geworden
17 jun 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Allen,

Wij willen regenwater putten laten steken. We zouden graag 2 van 7500L nemen. Deze kunnen dan in de achtertuin. Ik heb een put gegraven en verder gegaan met de grondboor om het waterniveau te weten, staat nu op -1,8m. Nu heb ik al verschillende grondwerkers laten komen. Sommige zeggen dat het gaat met dit niveau, volgens andere zouden we een droogzuiging moeten plaatsen. Ik weet niet meer wat te geloven. Ik doe liever geen droogzuiging want dat is best veel geld voor wat simpele putten, maar als het echt moet....

Wat is jullie ervaring?

Wachten tot het wat minder regent. Als je nu maar op 1.8meter water hebt zal dit in een droge periode nog lager zijn. Dan laat je die steken. Veel te nat nu
Kunnen we al wel een septische put laten steken? Het is voor een bijgebouw waar ook een wc staat. Waar laat ik het regenwater tijdelijk naartoe gaan?

Hangt van de diepte af van de (septische of regenwater-)put.

Het is aan de grondwerker om de beslissing (en eventuele consequenties) te nemen/dragen.

Sommige grondwerkers zorgen voor nabijheid van enkele kuub water dat direct gestort kan worden in de put. Zo blijft deze op z'n plaats.

Allen,

Wij willen regenwater putten laten steken. We zouden graag 2 van 7500L nemen. Deze kunnen dan in de achtertuin. Ik heb een put gegraven en verder gegaan met de grondboor om het waterniveau te weten, staat nu op -1,8m. Nu heb ik al verschillende grondwerkers laten komen. Sommige zeggen dat het gaat met dit niveau, volgens andere zouden we een droogzuiging moeten plaatsen. Ik weet niet meer wat te geloven. Ik doe liever geen droogzuiging want dat is best veel geld voor wat simpele putten, maar als het echt moet....

Wat is jullie ervaring?
veel (alles) hangt af van de grote van de graafmachine die erbij kan.
Een grote graafmachine (30 Ton) kan al een graafbak hebben van zo'n 1.5 a 2 m3
Dus putteke is snel gemaakt, de rwput is al geplaatst voor dat het water in de gegraven put kan komen

-1.80 grondwater.
hoogte put is cc 1.75 + 40 cm teelaarde = 2.15
Stabilisélaag van cc10 cm uitgevlakt
is dus minimum 2.25 cm onder het maaiveld graven
Of 45 cm in het water .... das dus pompen.

Oja waarom 15.000 liter ? Heb je dan een dak van 300m² groot ?
Houd er rekening mee dat het water regelmatig moet circuleren anders heb je kans op bacterien

-1.80 grondwater.
hoogte put is cc 1.75 + 40 cm teelaarde = 2.15
Stabilisélaag van cc10 cm uitgevlakt
is dus minimum 2.25 cm onder het maaiveld graven
Of 45 cm in het water .... das dus pompen.

Oja waarom 15.000 liter ? Heb je dan een dak van 300m² groot ?
Houd er rekening mee dat het water regelmatig moet circuleren anders heb je kans op bacterien
Dan zullen we misschien best wachten tot de zomer.

Na het advies van integraal waterbeleid moesten we van de gemeente een regenwaterput steken van 12500L. Oppervlakte is 115m2...

zomer staat het grondwater nog hoog.
Beste tijd is in september/oktober.

108l water opvang per vierkante meter ????
Op welke wetgeving heeft de gemeente zich daar voor gebaseerd om dit te eisen?
Waterdecreet vn 2013, gewijzigd in ...2023 spreekt over 33 l/m² en deze gemeente over 3 keer zoveel!!
Kan dus niet afgedwongen worden

zomer staat het grondwater nog hoog.
Beste tijd is in september/oktober.

108l water opvang per vierkante meter ????
Op welke wetgeving heeft de gemeente zich daar voor gebaseerd om dit te eisen?
Waterdecreet vn 2013, gewijzigd in ...2023 spreekt over 33 l/m² en deze gemeente over 3 keer zoveel!!
Kan dus niet afgedwongen worden
Het staat gemeentes vrij om strengere eisen op te leggen dan de gewestelijke hemelwaterverordening.
Dat deze eisen niets positief bijbrengen wil niet zeggen dat ze niet afdwingbaar zijn.

Nu, die 33l/m² klopt ook niet, dat is het buffervolume, niet de inhoud van de hemelwaterput.
Voor eengezinswoningen gelden normaal gezien volgende regels:
§1. Bij nieuwbouw of herbouw van een gebouw, bij verbouwing van een bestaand gebouw met werken aan de afwatering of uitbreiding van een bestaand gebouw, dat een woongelegenheid bevat, is de plaatsing van een of meer hemelwaterputten verplicht.

Het minimale volume van de hemelwaterput of hemelwaterputten bedraagt:
1° bij een horizontale dakoppervlakte kleiner dan 80 vierkante meter: 5000 liter;
2° bij een horizontale dakoppervlakte vanaf 80 vierkante meter, maar kleiner dan 120 vierkante meter: 7500 liter;
3° bij een horizontale dakoppervlakte vanaf 120 vierkante meter, maar kleiner dan 200 vierkante meter: 10.000 liter;
4° bij een horizontale dakoppervlakte vanaf 200 vierkante meter: minimaal 100 liter per vierkante meter horizontale dakoppervlakte tenzij uit de aanvraag blijkt dat de gebruiksmogelijkheden niet in verhouding zijn tot het vastgelegde volume.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan