- Plat dak of zadeldak of nog iets anders?
- Als je zoals getekend je "zolder" eigenlijk als extra speel/woonruimte ziet, heb je niet veel echte berging voor pakweg de kerstboom, lege dozen, kindergerief, oude meubels, ... en wat mensen nog maar allemaal in zolder of kelder steken. Ofwel ben je dus zeer goed in het "niet-bijhouden", good for you, ofwel zal dat snel een probleem zijn.
- Badkamer lijkt wel zeer groot. Dat is leuk, maar ook wel lastig als je dat wat extra wilt opstoken? Ik zou dat wat kleiner maken en in de plaats de berging boven groter.
- Lange gang boven van 0.86m, dat is super smal. en zeer donker tenzij je daar ergens een lichtkoepel kan steken, maar dat maakt dan misschien weer veel lawaai als het 's nachts regent.
- De 2 muren van de gang boven lijken aan weerskanten van de muur beneden te staan. Dat kan, maar wel kostelijke/complexere constructie denk ik. Ik zou zorgen dat die muren op elkaar staan.
- Hoe ga je de afvoer van douche en bad naar beneden krijgen, je zit bovenop keuken/living?
- Wat is die grote ruimte op gelijkvloers? Berging, garage?
- Wasruimte is behoorlijk vierkant. terwijl je eigenlijk enkel de muren typisch kan gebruiken. Dat kan zeker 50-100 cm smaller zonder dat je veel functionele ruimte verliest. De achterdeur in die ruimte zou ik dan eerder in de garage steken, dat is weer 1m extra muuroppervlak in berging en geen 3 deuren tegenover elkaar die kunnen botsen of hinderen.
- Zou je geen deur steken in de keuken naar buiten voor de zomer? BBQ weer ofzo, dan wil je niet de hele tijd doorheen berging naar buiten moeten met je groentjes en vlezekes.
- Zoals boven gezegd, wat bedoel je met een 1m borstwering?
- Voor zo'n groot huis, maak de deuropeningen groter, 88 of 93 zijn zowat standaard maten. Zeker met die lange gang ga je zeer blij zijn dat de deur enkele cm groter is als je eens een meubel stuk in zo'n kamer wil draaien.
- Waarom die U-vormige trap? je hebt plaats genoeg om die gewoon recht te maken van voorgevel richting achtergevel. Je kan dan de inkomhal en overloop ofwel een meter smaller maken, of nuttig gebruiken voor een extra bureau of hometrainer of kast of ...
En opnieuw, je moet eventuele meubelen niet door die U-trap wringen. ("PIVOT!" voor de fans van FRIENDS)
- Waar zit je ventilatieunit en hoe gaat die naar de slaapkamers?
- Waar is het zuiden? Meestal wordt slaapkamer meer naar zuiden gericht, zeker kinderkamers waar nog x jaar moet geleefd en gestudeerd worden, zodat die meer licht krijgen. In de "master bedroom" wordt daarentegen meestal niet veel geleefd, dus daar is lichtinval wat minder belangrijk. Maar uiteraard persoonlijke voorkeur, en afhankelijk van leeftijd van eventuele kinderen. ALs die over 5 jaar allemaal het huis uit zijn is dat niet echt een thema. Als je nog jonge kinderen hebt of plannen daarvoor, weet dan dat die eens ze pakweg 12 zijn, nog zo min mogelijk beneden willen zitten, maar in de plaats op hun kamer leven.
- typisch gaan we slaapkamers uitzicht op de tuin geven, niet de badkamer. Maar uiteraard ... persoonlijke voorkeur. Kan puntje hierboven tegenspreken.
- Als living sterk zuid georienteerd is, moet je dan al nadenken over structurele elementen om zomerzon te beperken? bovenverdieping kan 1m oversteken bvb.
Als je een vrijstaand huis van 260m² kan zetten, dan kan er toch echt wel een degelijke architect vanaf?
Ik weet dat het verleidelijk is om zelf indeling te doen, maar lijst in eerste instantie je wenslijst op en ga naar een architect.
Je kan daarna nog bijschaven.