• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grond frezen met onkruid erop ?

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga een grondfrees huren om mijn grond om te ploegen voor ik met het zaaien van een gazon begin.

Op het stuk grond staat er nog volop onkruid. Kan ik dit gewoon laten staan en er met de grondfrees over gaan of moet dit onkruid het best eerst verwijderd worden ?

Ik heb al op de helft van de grond het onkruid manueel verwijderd (medaille voor moed en zelfopoffering) maar zie het effe niet meer zitten om de rest te doen (totaal stuk is meer dan 200 m²).

Een produkt kap ik er liever niet op want ik zou zo snel mogelijk willen zaaien.

Dus, met de grondfrees erover of beter van niet ?

Lid geworden
25 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
er bestaan sproeistoffen die alleen het onkruid aanpakken en geen kwaad doet aan het gras, dat zou ik toch eerst spoeien.

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Duurt het niet lang voor dergelijke produkten resultaat hebben ?

Ik zou liefst zo snel mogelijk zaaien.

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
Moet je zoeken achter round up, ja kan dat spuiten en wordt enkel via blad of stengel opgenomen, in contact met zand verliest het zijn krachten, het wordt gewoon geneutraliseerd..

Ongeveer een week tot 10 dagen duurd het vooraleer alles dood is, en je kan direct opnieuw planten op deze bespoten grond.

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou ook zo'n machine willen huren, maar volgens mijn buurman is dit geen vrouwenwerk. Het zou te zwaar zijn voor een vrouw. Klopt dit?

Ik heb trouwens het oude gazon ook besproeid met round up. Je kan na tien dagen de grond al frezen.

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
huisje wrote:
Ik zou ook zo'n machine willen huren, maar volgens mijn buurman is dit geen vrouwenwerk. Het zou te zwaar zijn voor een vrouw. Klopt dit?

Ik heb trouwens het oude gazon ook besproeid met round up. Je kan na tien dagen de grond al frezen.

Normaal gezien ben ik van plan om donderdag te frezen. Ik laat je dan wel weten of het al of niet te zwaar is. (of misschien moet ik mijn vrouw het hele stuk laten frezen om er zeker van te zijn dat ik je een correct antwoord kan geven :wink: ).

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ge moet er inderdaad spek en eieren voor eten om die frees onder bedwang te houden :arrow: Ge kant misschien eens langs uw neus weg uw buurman vragen :D

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
:lol: Heb ik al geprobeerd...zijn antwoord...ik ben uw vader niet :lol:

Als die machine te zwaar is, dan doe ik het gewoon handmatig met een schop :cry:

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi. Je kan gerust dat onkruid mee infrezen hoor. Is geen enkel probleem. Dan hoef je ook niet te spuiten met een totaalherbicide zoals Round-Up. Wat ik wel zou doen als het de bedoeling is om gazon te zaaien: tuinbouwcompost infrezen voor het zaaien. Dit is een mengeling van champignongmest en compost en zorgt voor een goede basis om op te zaaien. Geeft ook een basisbemesting als start. :wink: Reken op ongeveer 2 tot 3 m³ per are. Dit goed uitstrooien en gelijkmatig verdelen. Daarna infrezen. Afhankelijk van leverancier tot leverancier varieert de prijs hiervoor van 23 tot 30 euro/m³ incl BTW en thuisgeleverd. Let wel: gewone compost kan je ook krijgen via containerpark, maar dan zit er geen champignonmest in. Enne, wees gerust, dat produkt is zo goed als reukloos, dus geen mestgeur die de buren niet graag hebben. :wink:

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Carl wrote:
Normaal gezien ben ik van plan om donderdag te frezen. Ik laat je dan wel weten of het al of niet te zwaar is. (of misschien moet ik mijn vrouw het hele stuk laten frezen om er zeker van te zijn dat ik je een correct antwoord kan geven :wink: ).

En?

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou het niet aanraden aan een vrouw.

Ik heb wel een zwaar machine gepakt (10pk), er bestaan er lichtere ook (7 pk), maar dan moet het om losse grond gaan anders geraakt ge er niet door.

Het was in ieder geval het zwaarste onderdeel van het zaaien.

Ik zou in ieder geval nog eens proberen bij uw buur :)

Ik weet niet hoe groot je grond is maar alles met de schop doen is ook een serieus werkje vrees ik :shock:

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het gaat om een 60m². Tja, elke avond een uurtje, ipv te liggen bruinen :) . Er is geen haast bij dus.

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Veel goede moed dan !

Allez, als ge in de zon kunt schuppen, dan word je bruin en gespierd :wink:

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
en dat gratis en voor niks. hoef ik geen zonnebank of fitness te betalen :wink:

Lid geworden
30 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
best toch eerst sproeien hoor. Als je het vuil gewoon onderfreest, daaar ga je spijt van krijgen. Het vuil komt terug door je mooie gazon. Ik heb het vuil bij ons eerst gekortwiekt met een bosmaaier en daarna gespoten met Glialkia Plus (vind je in de goede tuincentra). Round up en Weedol zijn veel te duur, zeker als je een grote oppervlakte moet doen. Dit product is even effectief, maar kost maar de helft. tast alleen het onkruid aan. veel succes!

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Carl wrote:
Veel goede moed dan !

Allez, als ge in de zon kunt schuppen, dan word je bruin en gespierd :wink:

Bruinen??In welk land bouw je dan wel??? :lol:

Lid geworden
10 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog niet aan begonnen. Ik ga misschien toch gewoon iemand laten komen. :roll:

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij ons hebben we eerst met Glyfosaat (round up, POKON maakt niet uit) gespoten. Twee weken laten liggen.

Toen alles gefreesd tot 20 cm diep vaak twee keer omdat de grond te hard was om alles in een keer te doen.

7,5 are in 3 uur a 30 euro

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan