• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Groepen ledverlichting schakelen

Lid geworden
2 jan 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi

Met een afdeling van het werk zijn we naar een nieuwbouw verhuisd.
De verlichting gestaat uit grote industriele lapem met ledverlichting in de werkhallen.
Op meerdere plaatsen staan schakellaars vermoed drukknoppen waarmee we de lampen kunnen aan en uit doen.
De schakellaar werkt als volgt 1 x drukken 1 deel  aan, 2 x drukken 2de deel lampen erbij aan. En 3 de x drukken alles uit.
Maar na het einde van de dagtaak hoeven we maar 1 x te drukken en alle lampen gaan uit.

Kan iemand mij uitleggen wat ze hiervoor gebruiken en  graag het schema ook.

Wellicht de elektricien die het geplaatst heeft? Normaal moet er een schema aanwezig zijn, kijk eens in de zekeringkast...

Ik zou dit persoonlijk doen met een Logo, een automatiseringseenheidje van Siemens waar je dergelijke zakenheel eenvoudig in kan programmeren... maar het kan ook iets anders zijn van een stappenschakelaar of zo...

kan niet gaan zien in de kast is niet mijn bevoegdheid.

heb zelf dit gevonden  Niko Home Control schakelmodules

Daarmee kun je 3 tot 6 groepen sturen

Als je verteld wat je met de info wilt gaan doen kunnen we je gerichter verder helpen.

Wil je het alleen maar weten?

Wil je de boel saboteren op je werk

of wil je thuis zoiets maken?

Wil weten hoe het werkt.

Om dit misschien ook  thuis te doen

vsp1sn.jpg

Bijlagen

• logo_siemens_en_lichtbanen.jpg
    logo_siemens_en_lichtbanen.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 4
Inderdaad logo nemen maar gezien je de vraag hier stelt denk ik niet dat je dat zelf kan uitvoeren (programma schrijven)

Glenn Daelman zei:
Wil weten hoe het werkt.

Om dit misschien ook  thuis te doen

vsp1sn.jpg

Als ik  het schema goed bebrijp dan komt er boven aan op L1 230 V toe  op N de andere stroomdraad niet?

Maar kan een logo direkt 230 volt sturen en wat het led verlichting is op een lagere spanning.

En is op het schema enkel de lichtband 1 aan gesloten op q1 of ook de andere.

En de lampen per lichtbaan parallelschakelen

En hoe de meerdere lichtbanen schaklen ?

Dat schema is dan niet van op je werk? Want dat is inderdaad met Logo en niet met Niko Home Control modules. Als het slechts gaat over een paar lichtkringen sturen zoals jij vraagt is Logo alleszins de goedkoopste uitkomst; als je via internet wil gaan bedienen en zo is Home Control de betere keuze.

Logo kan rechtstreeks 230V schakelen als je de juiste module neemt; ze bestaan in 230V en 24V-uitvoering.

https://w5.siemens.com/belux/web/nl/industrie/industrie/mcc/Documents/logo_handleiding_1403971.pdf is een handleiding voor vorige modellen maar nog steeds duidelijk en uitgebreid; ondertussen zitten ze aan 0BA8. Zie https://w3.siemens.com/mcms/sce/de/fortbildungen/ausbildungsunterlagen/zusaetzliche-module/tabcardseiten/Documents/LOGO/sce-logo-manual-0BA8_en.pdf

Je kan deze via het display programmeren, maar persoonlijk vind ik het handiger om met de software te werken; er bestaan starterkits met een Logo en de software...

Maar wat voor schakelaars en kabels heb je nodig om  bv een logo te gebruiken.

En als ik het goed begrepen heb van onze electricien op het werk.

Volgens het klassiek systreem leg je een draad van de schakelaar naar de het lichtpunt

Maar met een logo moet ik een kabel trekken van de schakelaar naar de logo en van de lamp naar de logo.

Maar wat als ik meerdere schakelaars wil om de zelfde lamp te bedien?

En hoe zit dat met het niko home systeem

Kent iemand een goede website waar beide systemen worden uitgelegd om bv enkel lampen te schakelen en te bedraden. En welke schkaleaars er nodig zijn.

Of kan iemand dit beschrijven kort

Moet niet het programma hebben. 

Maar wat er nodig is van shakel materiaal. en hoe dit schakelen

Schema niet nodig kort uitgelegd.

Bv  1 lamp van op 2plaatsen

bv 2 lampen van op 2 plaatsen maar bv met 1 druk lamp 1 en bij een 2de druk lamp  3de druk alles uit.

Het is uit pure interesse om de werking te kennen ervan

Maar met een logo moet ik een kabel trekken van de schakelaar naar de logo en van de lamp naar de logo.

Maar wat als ik meerdere schakelaars wil om de zelfde lamp te bedien?

Je moet van elke drukknop (schakelaars gaat niet) naar de logo.

En van de logo naar de lamp

Dat is zo bij elk domotica systeem.

De drukknop puls wordt ingelezen door de besturing.

Het programma geeft de uitgang vrij

Eens de uitgangschakelaar gesloten is gaat de lamp branden.

maar lees soms dat ze een speciale kabel gebruiken naar de druknoppen

Kort gezegd (want je vraagt om eventjes uit te leggen waar je toch wel wat dagen studiewerk voor nodig hebt...):

- Een LOGO is een "blokje" met ingangen en uitgangen. Ze bestaan op 230V en 24V; voor de 230V-versie moet er 230V op de ingangen komen; hiervoor moet je naar de drukknoppen dus bedrading gebruiken die voor 230V geschikt is (VOB, XVB,...) - voor de 24V-versie gebruik je een voeding om 230V naar 24V om te zetten. De ingangen van een 24V-logo werken op laagspanning dus daar mag je bijvoorbeeld UTP of SVV-bedrading gebruiken. Je mag ook meerdere drukknoppen parallel op 1 ingang zetten (die knoppen zullen dan natuurlijk allemaal hetzelfde gedrag vertonen).
De meest gebruikte Logo's hebben relais-uitgangen. Hiermee kan je dan (ook bij de 24V-Logo's) 230V schakelen.
Wat er exact gebeurt wanneer er op een ingang spanning komt, dat moet je zelf programmeren. Dat kan praktisch alles zijn... bijvoorbeeld: "als ingang 1 hoog is en ingang 2 laag en uitgang 4 is al aan, dan moet uitgang 3 ook aan gaan als er een puls op ingang 5 komt".
Een logo kost weinig: afhankelijk van de uitvoering tussen de 100 en 200€. Het programmeren is relatief eenvoudig maar doordat de functieblokken zo basic zijn moet je voor complexere sturingen vaak wel wat uren zoekwerk rekenen.

- Niko Home Control is een systeem dat eerder voorzien is om een hele woning te automatiseren. De software is gemaakt om op een grondplan aan te duiden waar de lichtpunten/rolluiken/ventilatie/... en de bedientoetsen zitten, en dan kan je acties aanmaken, waarmee je gaat aanduiden welke toets welke uitgangen moet bedienen. Logische functies zijn mogelijk (bijvoorbeeld: als het dag is en het licht in het toilet brandt langer dan 5 minuten moet de ventilatie 5 minuten op de hoogste stand gaan) maar zijn minder uitgebreid dan bij Logo. Je kan Home Control aansluiten op touch screens, bedienen met je smartphone, koppelen met een videofoon... ik vind het een heel gebruiksvriendelijk systeem om een hele woning te automatiseren. Bij Niko Home Control verbind je de controller met de toetsen via twee draden, dit is laagspanning dus dat mag met SVV, UTP,...
Prijs: €640 ex btw voor de controller (dit is de centrale "computer" waar alle gegevens + de internetverbinding in zitten) + €189,65 voor een schakelmodule met 6 uitgangen.
De programmeerhandleiding vind je op http://guide.niko.eu/display/SMNHCIIV241/Software+Manual+Niko+Home+Control+II+version+2.4.1+Home?lang=nl 

kun je mij eens zeggen wat je allemaal nodig hebt om een bv alle lichten en de rolluiken te sturen.

Welke schakellaars bedrading  welk toestel een logo of een home control

Dan laat je beter een elektricien eens een offerte opmaken. Ik weet niet hoeveel lichten en rolluiken je hebt.

Een rolluiksturing met Logo kan zeker maar is niet op 1-2-3 geprogrammeerd. Dan is het handiger met Home Control. Of een ander domoticasysteem...

aantal lampen doet er niet toe

wil gewoon weten wat je er voor nodig hebt

hier via google terug op het forum  gekomen en  daar staat een sturing van rolluiken

Glenn Daelman zei:
aantal lampen doet er niet toe

wil gewoon weten wat je er voor nodig hebt

aantal lampen(groepen) doet er wel toe!

nodig voor lampen:

*drukknoppen in de muur (bij voorkeur laagspanning)

*draden die centraal in de kast uitkomen (zowel schakelaars als lampen)

*12 of 24V voeding (voor drukknoppen)

*24V siemens voeding

*siemens logo basismodule (4 uitgangen dacht ik, dus 4 lampengroepen)

*siemens logo uitbreidingsmodule (opletten er zijn nogal wat soorten, 8 uitgangen bijvoorbeeld)

*windows competuter met siemens software erop

*datakabel (afhankelijk van het soort logo varieert dat)

*basiskennis van logische schakelingen

*kennis electriciteit om je kast om te gooien

*tijd

nodig voor rolluiken:

*al het bovenstaande

*stappenmotoren? (geen idee hoe rolluiken exact werken)

*grondiger kennis van logische schakelingen

*wat meer tijd

ushkar zei:

nodig voor rolluiken:

*al het bovenstaande

*stappenmotoren? (geen idee hoe rolluiken exact werken)

*grondiger kennis van logische schakelingen

*wat meer tijd

Rolluiken met 230V-motor hebben een draad "op", een draad "neer" en een gemeenschappelijke draad. Dus 230v tussen "op" en gemeenschappelijk = rolluik op, en omgekeerd. (Enfin, eigenlijk is het een draad "meewijzerzin" en een "tegenwijzerzin", wat op en neer is hangt af van de montage van de motor, links of rechts).

Zeer belangrijk is dat je nooit tegelijk spanning op de "op" en de "neer" zet, dan is je motor er zeer snel aan. Dat moet je dus in je logica zien te vermijden.

De opsomming van wat je nodig hebt met Logo is correct hierboven, voor Niko Home Control wordt het : controller, schakelmodules (je hebt ze met 3 of 6 uitgangen), rolluikmodules (3 rolluiken per module - nooit motoren parallel schakelen!) en eventueel dimmodules - afhankelijk van het soort lampen heb je die in "universele dimmodule" (230V met fase aan- of afsnijding) of 1-10V. Dan leg je een SVV, buskabel, UTP of andere kabel met minstens 2 geleiders naar de bedientoetsen, ster lus of combinatie maakt niet uit. En dan bedientoetsen, afhankelijk van wat je wil gaan bedienen... Zie hier: https://www.niko.eu/-/downloadfile/643fa58e271a443bb025a6f600fd8f35 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan