• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Groeien of snoeien ( binnen het bedrijf)

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
Beste lezers graag had ik even jullie meningen/adviezen in volgende kwestie.

Momenteel werken we met een team van elf. De sfeer is zowel op de werkvloer als daarnaast(bedrijfsuitjes; teambuilding) zeer leuk.
Nu, de laatste jaren is de werkdruk gestegen, we vinden geen 'geschikt personeel'.
We praten hier niet over weken maar jaren die voorbij gingen en de openstaande vacature(s) niet ingevuld worden.
Voor sommigen onder jullie misschien een gekend probleem.

De opdrachten blijven zich verder opstapelen(90% via mond-tot-mondreclame), dus minder of geen reclame maken zal weinig impact hebben.

Mijn visie hierop(hoewel ik de baas niet ben) is gewoon snoeien in de opdrachten/lastige of slechtbetalende klanten.
Dat zou de werksfeer ten goede komen en mij wat meer ademruimte geven(gezien ik vaak diegene ben die in de bres springt bij opdrachten die buiten de kantooruren vallen en vaak ook weekeindwerk).

Benieuwd naar een neutrale kijk van jullie of gelijkaardige situaties en gevonden oplossingen.

Mvg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
En zelf ? Je geeft aan die druk te voelen, maar springt wel in op die momenten buiten de werkuren.
Ik zou dat alvast aankaarten bij de"baas".
Het is jou work-life balans.
Het is aan je baas om de planning te optimaliseren.

Opdrachten weigeren, dat gaat ook snel rond. Duidelijk aangeven dat de agenda vol zit en er lange wachttijden zijn, dat geeft potentiële klanten een vele beter beeld. Op tijd communiceren rond die planning bij wijzigingen.
Slechte betalers .. dat weet je ook niet altijd op voorhand

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
En zelf ? Je geeft aan die druk te voelen, maar springt wel in op die momenten buiten de werkuren.
Ik zou dat alvast aankaarten bij de"baas".
Het is jou work-life balans.
Het is aan je baas om de planning te optimaliseren.

Opdrachten weigeren, dat gaat ook snel rond. Duidelijk aangeven dat de agenda vol zit en er lange wachttijden zijn, dat geeft potentiële klanten een vele beter beeld. Op tijd communiceren rond die planning bij wijzigingen.
Slechte betalers .. dat weet je ook niet altijd op voorhand
De baas weet dit ook al geruime tijd. Momenteel is het zo dat wanneer iemand een opdracht niet op tijd kan klaren, dat ik langs ga en afwerk.
Veel van mijn collega's hebben kinderen(moeten die ophalen van school/kinderopvang/wegbrengen naar voetbal etc); dat is bij mij (nog niet) het geval. Maar dat is/was mijn eigen keuze wel met het achterliggende idee dat er versterking kwam en dit tijdelijk was.
Maar die versterking vinden is het probleem.
Werk outsourcen doen we soms maar veelal leidt dit naar problemen/slechte afwerking/halve oplossingen.

Die opdrachten weigeren doen we uiteraard op een beleefde manier in de zin van " Dit kan wel maar in augustus, het is druk, als U intussen een andere oplossing vond, laat het ons weten."

De baas heeft er geen probleem mee als ik bijv. bij een slechte of laattijdige betaler een opmerking erover maak.
Respect komt van twee zijden.

Laatst bewerkt:

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
Zou ik niet doen. Prijzen beetje opslaan?
Zeg ik hem wel vaker en doen we ook , dit verandert niks aan de druk.
Soms maak ik zelf een bestek op (wat bij ons zelden gevraagd wordt bestekken, offertes) met een prijs waarvan ik denk die haken zeker af maar neen.
Als we niet gaan snoeien en er komt niemand bij, blijft de werkdruk hoog. Het is momenteel al lastig om verlof in te plannen.
En owee als er iemand enkele weken zou uitvallen wegens een beenbreuk of dergelijks.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.099
Punten
113
Tja, goed beleid is een combinatie van verschillende factoren.

Eerst en vooral moet je je af vragen waarom je geen personeel vindt. Zijn de lonen te laag om nieuwe mensen aan te trekken, of krijg je zelfs geen sollicitaties.
Is het bedrijf gekend bij de lokale tuinbouwschool?

Maar met 10 mensen kan je niet het werk verzetten waarvoor je er 20 nodig hebt.
En als je continu vraagt om extra uren en bv weekenddagen te doen, dan gaan mensen lopen, of ze willen zelfs niet starten.

Met dergelijk gevuld orderboek zou ik resoluut de klanten die laat of niet betalen schrappen, en daarna rustig aan de prijzen op trekken, waarmee je dan ook de werknemers meer kan betalen en wat meer winst kan maken.
Ook werken bij klanten die het personeel slecht behandelen…. die moet je vermijden, of daar als baas op reageren.

In de buurt zit een tuinaannemer met nogal wat jong personeel. Hij betaalt elk jaar in de krokusvakantie een skivakantie voor zijn mensen als teambuilding, en dat wordt enorm geapprecieerd. Hij heeft amper last om mensen te vinden, en die zijn dan ook wel eens bereid tot iets extra. Kwestie van geven en nemen.
En na een goede grote opdracht die op tijd klaar geraakt wordt er wel eens een etentje gedaan.

(En als ik mensen in huis heb voor een klus, dan is er koffie, cola, water en in de winter soep. Ik behandel die mensen als collega’s en niet als voetveeg. En ja, dat helpt om proper en goed werk te krijgen. )

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
Vooreerst heeft ons bedrijf niks met tuinbouw te zien, mss koos ik de topictitel te snel( het kwam gewoon zo in me op).
Ik wil vaag blijven(naar bedrijf/baas/collega's toe) maar denk eerder in de richting industrialisatie.
Lonen zijn zeker niet te laag, voldoende sollicitaties maar te weinig kennis/ervaring/flexibiliteit.
Een interne opleiding is geen probleem maar dan moet je wel iets van interesse of kennis hebben.
Met dergelijk gevuld orderboek zou ik resoluut de klanten die laat of niet betalen schrappen, en daarna rustig aan de prijzen op trekken, waarmee je dan ook de werknemers meer kan betalen en wat meer winst kan maken.
Ook werken bij klanten die het personeel slecht behandelen…. die moet je vermijden, of daar als baas op reageren.
Da's ook mijn idee erover. En dat zal in die richting moeten.
Onlangs gaf ik aan tijdens de 'daily huddle' dat als er niks verandert, het mij(met tijd) ook wel eens teveel zou kunnen worden (heel voorzichtig dus).
De reactie was indien ik vertrok er nog drie collega's het voor bekeken hielden.
De baas stond erbij, schrok niet echt , dus hij weet waar hij staat in dit alles.

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Lonen zijn zeker niet te laag, voldoende sollicitaties maar te weinig kennis/ervaring/flexibiliteit.
Naar mijn ervaring in een technische niche-sector: ga niet op zoek naar die zaken.
Er is 1 heel belangrijke eigenschap waar je naar moet zoeken: de juiste mentaliteit!

Iemand met de juiste mentaliteit neemt kennis en ervaring op gelijk een spons water opneemt en draait al snel productief mee in een klein team.
Iemand met semi of een basis van de juiste kennis en ervaring maar de verkeerde mentaliteit: gewoon niet aan beginnen...
Een interne opleiding is geen probleem maar dan moet je wel iets van interesse of kennis hebben.
Datte dus! Dus de juiste mentaliteit....

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.099
Punten
113
Klinkt niet echt goed vind ik.
Ik zou het toch nog eens duidelijker aan geven.

Als je baas dit niet serieus neemt, dan begin je beter om iets te zoeken elders. Ik ken je leeftijd niet, maar na je 40e wordt het altijd net iets moeilijker, zowel om iets passend te vinden als om je aan te passen aan iets nieuws.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.529
Punten
113
Het is niet altijd makkelijk om de juiste profielen te vinden hoor... Dikwijls is het in bedrijven: We hebben NU dat profiel nodig, dus gaan ze op zoek naar DAT profiel... Blijkt dat dat niet te vinden is, en tegen dat ze dat door hebben is er al kostbare tijd verloren gegaan.
Veel bedrijven redeneren ook: We willen gerust iemand opleiden, maar hebben ondertussen al zo veel keer meegemaakt dat ze na die opleiding vertrekken voor een klein beetje meer geld... Dus bedrijven, en zeker de kleinere KMO's stoppen ook met opleiden van personeel.

Ik zou per klant kijken wat je er op verdient, en diegene waar je de mooiste marges op draait houden, de andere contacteren en zeggen dat ze of meer moeten betalen, of ze mogen uitkijken naar een andere leverancier. Uiteindelijk draait het om centen... Als het werk kan gedaan worden door 10 man, waarom zou je er dan 2 extra aannemen? Dat gaat gewoon van de winst af..

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
We zijn hier eigenlijk aan het aangeven wat jou baas moet doen.
Maar je moet ook voor jezelf je grenzen zetten.
Extra uren kloppen, weekend, is allemaal ok als jou gezinssituatie en je gezondheid dat aankan en je het zelf wil.
Financieel kan ook een reden zijn. Maar ook daar moet je zordegn dat je er niet afhankelijk van wordt.

Pidl

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
84
Punten
28
Je baas gaat nooit van zichzelf het aantal opdrachten verminderen.
Waarom zou hij ook, dat is minder winst voor hem en het werk geraakt toch op tijd gedaan? Dat er hierdoor een te hoge werkdruk is, daar heeft hij geen last van.

Enige oplossing is om het zelf ook hard te spelen. Stop met overuren te doen en als projecten dan niet op tijd af zijn, dan is dat jammer maar helaas.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
325
Punten
63
Stop met overuren te doen en als projecten dan niet op tijd af zijn, dan is dat jammer maar helaas.
Of wordt zelfstandige en bied je diensten aan aan je voormalige werkgever en factureer al je uren. Meer risico en administratie uiteraard, maar ook meer financiële opbrengst met mogelijks exact zelfde werk routine. Hier en daar nog een opdracht proberen bij te doen om niet als schijn-zelfstandige te worden bezien of tenminste duidelijke contracten afsluiten.

Mijn binnendeuren zijn geplaatst door zo iemand, werkt quasi uitsluitend voor mijn deurenfirma.

Pidl

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
84
Punten
28
Stop met overuren te doen en als projecten dan niet op tijd af zijn, dan is dat jammer maar helaas.
Of wordt zelfstandige en bied je diensten aan aan je voormalige werkgever en factureer al je uren. Meer risico en administratie uiteraard, maar ook meer financiële opbrengst met mogelijks exact zelfde werk routine. Hier en daar nog een opdracht proberen bij te doen om niet als schijn-zelfstandige te worden bezien of tenminste duidelijke contracten afsluiten.

Mijn binnendeuren zijn geplaatst door zo iemand, werkt quasi uitsluitend voor mijn deurenfirma.

Om van bediende naar (schijn)zelfstandige te gaan lijkt me nu ook niet echt een goed idee.
Baas zal daar enkel mee akkoord gaan als het voor hem financieel interessant is, waardoor het waarschijnlijk voor de werknemer dat niet is.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113

Om van bediende naar (schijn)zelfstandige te gaan lijkt me nu ook niet echt een goed idee.
Baas zal daar enkel mee akkoord gaan als het voor hem financieel interessant is, waardoor het waarschijnlijk voor de werknemer dat niet is.
Dat is allemaal navanant.
loonlast vermindert, kosten stijgen (aftrekbaar).
en nog een hele boel factoren. Er zijn wel wat bedrijven die graag zo'n medewerkers hebben. Is eigenlijk een onderaannemer

Pidl

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
84
Punten
28
Er zijn wel wat bedrijven die graag zo'n medewerkers hebben. Is eigenlijk een onderaannemer

Ja, zowat alle architectenbureaus werken zo.
En dat dit voor het bedrijf interessant is ontken ik ook niet, de vraag is of dit voor de werknemer, sorry, 'zelfstandige' ook zo is.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
Er zijn wel wat bedrijven die graag zo'n medewerkers hebben. Is eigenlijk een onderaannemer

Ja, zowat alle architectenbureaus werken zo.
En dat dit voor het bedrijf interessant is ontken ik ook niet, de vraag is of dit voor de werknemer, sorry, 'zelfstandige' ook zo is.
De eeuwige discussie tussen werknemer/zelfstandige.
Ieders heeft zijn voordelen. En hoewel er heel wat naar de nadelen van hun statuut kijken, stappen ze toch niet makkelijk over.
Eigen baas brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee, administratie, "zakelijk" inzicht. Daar zie ik sommige heel capabele stielmannen zich aan mispakken.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
604
Punten
113
Ik zit hier op mijn vlucht in HK naar huis te wachten en ben nu wel is heel benieuwd naar de sector.

Ik ben ook wel is toe aan wat helemaal nieuws eigenlijk.

Overal waar ik in mijne sector kom zelfde verhalen.

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik zit hier op mijn vlucht in HK naar huis te wachten en ben nu wel is heel benieuwd naar de sector.

Ik ben ook wel is toe aan wat helemaal nieuws eigenlijk.

Overal waar ik in mijne sector kom zelfde verhalen.
Is je aankomt, staat er meer.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
604
Punten
113
Huh

Merk op ik heb de hele week slecht geslapen 😉

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor