• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grindkoffer

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
IMG_20220521_183337.jpg
We hebben een analyse laten uitvoeren voor de vocht problemen in ons huis. Een van de oplossingen is een maaivelddichting aanbrengen op bepaalde plaatsen, waardoor ik een stuk zal moeten uitgraven langs bepaalde muren.

In plaats van deze geul gewoon opnieuw te vullen, was er ook het voorstel een grindkoffer te maken naast de muur zodat het regenwater ook niet meer stil blijft staan tegen de muur en verticaal weg kan lopen.

Ik kijk wat rond om te weten wat een grindkoffer is en hoe dit aan te pakken op een zo goedkoop mogelijke manier.

Enkele vraagjes

1) Welk type grind is het goedkoopst om te gebruiken? Het moet enkel grof genoeg zijn, maar er zit daar serieus prijsverschil in.

2) Er moeten ook goten komen om betere afvoer te hebben van het hemelwater. Kunnen deze direct parallel tegen het grind geplaatst worden?

3) Aangezien het eerder een buffer/extra veiligheid is (want eigenlijk komen er nog goten voor die het meeste water moeten afvoeren) is de diepte +-40cm van de maaivelddichting voldoende? Zo kan ik al vlug wat besparen op grind.

4) Ik las dat men een buis steekt in het grind om het water naar een specifieke plaats te laten afvloeien. Is dit nodig in mij geval.

5) Hoe zet ik het worteldoek vast? Ik zit met een muur en asfalt? Ik kan geen pennen slaan.

Ik hoop wat duidelijk te zijn.

Alvast bedankt voor de info.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Ik krijg geen zicht op de situatie.
Foto's zijn ontoereikend ...
alhoewel ik me aardig wel uit de slag kan trekken :cool:
Om drains te steken op de juiste manier moet je eerst kijken naar :
terreinreliëf
Grondsoort
schouwput graven om te zien wat de lagen zijn
grondweerstands meting uitvoeren ( het is nogal omslachtig om in kleigrond een drainstreng te steken die maar voor 10% gaat werken.)

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik krijg geen zicht op de situatie.
Foto's zijn ontoereikend ...
alhoewel ik me aardig wel uit de slag kan trekken :cool:
Om drains te steken op de juiste manier moet je eerst kijken naar :
terreinreliëf
Grondsoort
schouwput graven om te zien wat de lagen zijn
grondweerstands meting uitvoeren ( het is nogal omslachtig om in kleigrond een drainstreng te steken die maar voor 10% gaat werken.)
Ik weet niet of het verschil maakt, maar hij bedoelt drainagebuizen in de grindkoffer niet in de grond. Dus het water stroomt de grindkoffer met de drainagebuizen.

IMG_20220523_124929.jpg

IMG_20220523_124939.jpg

Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
zelfs in de grindkoffer moet je rekening houden met de omgeving, de grondsoort en het reliëf

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
tjiens waar zitten er open stootvoegen dan ?
Hoe wordt het spouwvocht afgevoerd ?
veel van die huizen hebben geen open stootvoegen en hebben ook geen klassieke spouwdrainering tss binnen en buitenblad.
Maar wel 2 aparte roofingbanen: 1 in buitenblad en 1 in binnenblad.
Dan hebben open stootvoegen ook weinig zin.
Ik heb nog steeds geen definitief standpunt ingenomen mbt open stootvoegen, maar ik verwijs altijd naar onderzoek van Ugent waaruit bleek dat open stootvoegen helemaal niet bijdragen tot opdroging van de spouw, tenzij een geglazuurde gevelsteen is gebruikt.
Ik lig dus niet wakker van het ontbreken van die open stootvoegen.
en het feit dat de spouw onderaan open is (wegens geen doorlopende drainering) kan je oplossen met een hydrofuge van het buitenblad.

Blijft in deze over: de toestand van de muurvoet/fundering en de hoeveelheid water die daar staat te drukken.
Door de asfalt zal het niet gaan, dus ofwel is het hemelwater dat afloopt via de asfalt tot tegen de gevel, ofwel zijn het waterstromen in de grond onder de asfalt en dan kan een drainage in de grond net voor de asfalt al een stuk van het drukkend water afleiden.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Mijn aannemer is hier geweest om de situatie in te schatten en hij stelde ook drainagebuizen voor omdat dit goedkoper is dan goten aanleggen, onzichtbaar en ook het water in de grond zou afvoeren. Dit eventueel aangevuld met één goot in het verlengde van de muur parallel met de poort.

Opmerkingen?
zelfs met drainage zal de fundering/muurvoet nat blijven als er geen maaivelddichting is.

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Mijn aannemer is hier geweest om de situatie in te schatten en hij stelde ook drainagebuizen voor omdat dit goedkoper is dan goten aanleggen, onzichtbaar en ook het water in de grond zou afvoeren. Dit eventueel aangevuld met één goot in het verlengde van de muur parallel met de poort.

Opmerkingen?
zelfs met drainage zal de fundering/muurvoet nat blijven als er geen maaivelddichting is.
Ja tuurlijk, sowieso komt er ook maaivelddichting ?

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Zoek u een betonpuin 20/40 dat is ideaal voor zulke zaken. Vermijd een 0 fractie en liefst geen mengpuin (baksteen)
We zijn beginnen uitgraven en de grond was ondanks de droogte (was nog voor de hevige regen van even terug) kletsnat. Op sommige plaatsen is het echt klei. De voegen zijn op veel plaatsen of afwezig of verweerd.

Nu we de grindkoffer willen aanleggen zouden we inderdaad betonpuin 20/40 willen gebruiken, maar ik las in een ander topic dit niet te doen. Maar er stond niet bij waarom. Is dit terecht?

IMG_20220526_122209.jpg

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Surprise surprise…

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Surprise surprise…
?

We zijn op de goede weg. Ik ga rondom ons huis alles opengraven. Opmerkingen betreffende betonpuin. Ik schat 15 m³ nodig te hebben en dan nog een laag bovenop van 10cm mooi grind, om wat kostenbesparend te werken.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan