Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Greeploze kasten & lades, Push To Open

FairyTailed

Nieuw Lid
Lid geworden
2 nov 2025
Waarderingsscore
4
Punten
8
Goeiedag,

Bij de finalisatie van onze keuken blijven we even steken op het greeploze. We wensen zo een variant van greeploos (standaard, push to open), omwille van designkeuzes.

De ene keukenbouwer zweert bij greeploos (standaard). Die stelt dat push to open vooral als ambetant wordt ervaren.
De andere keukenbouwer zweert bij Push To Open. Hij stelt dat hij dit aan dezelfde prijs als standaard greeploos kan voorzien, dat hij de pto-systemen voldoende kan afregelen dat ze niet per ongeluk open gaan, en dat je bij standaard greeploos tot wel 6 cm kastruimte verliest.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik denk daarbij eveneens aan push to open bij koelkasten (ingebouwd).

Beetje gewoonte wss. Hier gewoon greeploos.
Push to open, dan heb je best geen kinderen die rondlopen in de keuken en tegende kasten duwen.

bij push to open dan moet je ook push to close doen zeker? Hier grote fan van soft-close. Gewoon lades een tikje en ze vinden hun thuis wel. Onze spiegels in de badkamerzijn ook push to open en dat in vind ik wel goed. Maar voor iets wat intensief open/dicht gaat vind ik gewoon vast pakken en trekken of een zetje geven en dicht toch makkelijker.

Ik doe thuis schrijnwerk zelf en heb 2 kasten met 4 schuiven push to open na een jaar terug veranderd naar enkel soft close en greeploos ingefreesd. Als het soms wel eens sneller moet gaan en je moet 5 keer op die deur duwen om dan met bruter geweld ze dicht te laten is de lol eraf.

Ik heb soft close in de keuken, en push to open in een paar ingebouwde kasten in de living.
Voor kasten die je weinig gebruikt, vol in het zicht staan en die je heel strak wil is pto goed, maar als je je keuken echt gebruikt, dan wil ik die pto niet.
Bij het sluiten van een schuif moet je regelmatig 2-3 keer proberen om ze dicht te houden, en kinderen krijgen die amper toe.

De kasten van de keuken en interieur lopen naadloos over in elkaar. De interieurbouwer heeft hier zowel greeploos als push-to-open gebruikt. Beide zijn top. Uiteraard gaat alles soft-close dicht.

Wij hebben push to open in de keuken. Rond het keukeneiland wordt dit idd als ambetant ervaren, zeker als we rond het eiland staan en gasten leunen er tegen. Wij hebben na 1 jaar grepen geïnstalleerd aan de bovenste schuiven. De onderste zijn nog steeds push to open, handig met de voet te openen

Misschien wen je er wel aan, maar als ik bij klanten of vrienden kom met push-to-open dan gaat er nogal vaak eens een schuif of deur open waar ik per ongeluk leun, of als je een kast wil dichtdoen gaat dat push-systeem niet altijd in en moet je nog eens proberen... Enfin, ik ben geen fan.

Het enige wat we NIET wilden was push to open. Wat een miserie. Vlekken op de kastdeurtjes, houdt nuet altijd van eerste keer toe, als iemand aan je eiland staat en te ver leukt, gaat deurtje open. Bah bah bah.

Push to open bij koelkasten heb ik nog nooit gezien. Zou ook niet weten hoe dat kan werken, aangezien koelkast 'luchtdicht' is?

Laatst bewerkt:
Bij koelkast en diepvries past alleen een elektrische Servodrive of Easys.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hebben een recente keuken witte kasten alles push to open. ook ijskast en vaatwas.

Het enige argument van hierboven wat ik onderschrijf is dat het met kleine kinderen inderdaad vaak gebeurt dat je tegen de keuken zit of leunt of ze aan het spelen zijn en daardoor ongewild al eens opengaan.
Meer vuil worden vind ik niet. Hangt meer van je houten front en afwerking af. Zelfs met kleine kinderen.
Slecht sluiten ook nog nooit gehad. Hangt dan wel meer van je kwaliteit van beslag af denk ik.

Push to open met servodrive is wel pokkeduur voor wat het maar is. 1 bij de vaatwas en 2 nodig bij de 2m hoge ijskast was al snel 1500 euro duurder. Niet echt economische keuze.

Wij hebben een recente keuken witte kasten alles push to open. ook ijskast en vaatwas.

Het enige argument van hierboven wat ik onderschrijf is dat het met kleine kinderen inderdaad vaak gebeurt dat je tegen de keuken zit of leunt of ze aan het spelen zijn en daardoor ongewild al eens opengaan.
Meer vuil worden vind ik niet. Hangt meer van je houten front en afwerking af. Zelfs met kleine kinderen.
Slecht sluiten ook nog nooit gehad. Hangt dan wel meer van je kwaliteit van beslag af denk ik.

Push to open met servodrive is wel pokkeduur voor wat het maar is. 1 bij de vaatwas en 2 nodig bij de 2m hoge ijskast was al snel 1500 euro duurder. Niet echt economische keuze.
Dag Caroto,

Waarom was servodrive nodig bij vaatwasser & ijskast? Wat doet dat exact?

Geen inbouwafwasmachine? Hier gewoon een deurblad tegen de klep van de afwasmachine gemonteerd zoals voorgeschreven door de fabrikant, en de kinderbeveiliging geactiveerd. Twee keer duwen voor ze opengaat. (Werkt natuurlijk alleen maar als er stroom op de afwasmachine zit.)

Hangt er vanaf welke vaatswasser. De onze heefte een luchtdroogfuntie op het einde van een cyclus dus opent al vanzelf en gaat dan pas dicht als wij terug aan een nieuwe beginnen. Dus servodrive niet nodig daarop.

Hoe gaat die dan open als je die open wil doen?
Bij ons een gewone standaard inbouwafwasmachine. Ons hebben ze dat verkocht met servodrive. Nooit aan gedacht dat het zou werken zoals vitruvio zegt? Ook nooit getest of al van gehoord.

Dag Caroto,

Waarom was servodrive nodig bij vaatwasser & ijskast? Wat doet dat exact?
zo werkt dat
Eigenlijk iets heel simpel dat best wel veel kost.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Terug
Bovenaan