• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Graven van sleuven voor haagaanplant.

Lid geworden
15 okt 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben op zoek hoe ik zelf 2 maal 30 meter sleuf kan maken 30 cm diep in mijn bouwgrond om daar haagplanten te kunnen planten.

Een sleufmachine gaat blijkbaar maar 10 cm breed, terwijl deze 20 a 25cm breed zou moeten zijn.

Met de hand 60 meter uitschuppen zie ik niet echt zitten, en met een klein graaftoestel denk ik niet dat het overal even diep gaat zijn. 

Zijn er hier kenners die mij op weg kunnen helpen? 

Desnoods schakel ik een tuinaannemer in, maar zou het graag zelf willen proberen. 

Bedankt. 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dat is met de hand hoogstens 2 namiddagen werk, valt toch mee zeker. 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je spant een plantkoord strak aan. 

Je neemt een steekschup , de beste zijn spears and jackson. 

Je steekt loodrecht langs de plantlijn naar beneden. 

Je begint met eerst de spade recht de grond in te duwen loodrecht op de plantlijn. Je steekt de eerste spade uit en je duwt met je voet op het blad om zo diep mogelijk te gaan. Je duwt met je bovenste hand de kruksteel naar beneden toe en omdat je spade onder een hoek van cc 10-15 ° de grond is ingegaan , krijg je een hefboom werking. De uitgelichte spade leg je langs de andere zijde van de sleuf ( niet langs de koord) ga zo verder. Plant je hagen blote wortel op een afstand van x cm van elkaar. Zet de plant tegen de recht afgestoken rand van de sleuf en iets hoger dan dat ze in de kwekerij stonden. Met je voet trek je de uitgegraven grond in de sleuf . Ondertussen leuter je met de plant heen en weer zo dat de grond tussen de wortels valt. Je duwt de grond aan met de voet. Je plant zo heel de lijn uit. Met de troefel ga je nu langs de geplante hagen en de resterende grond trek je in de plantsleuf. Daarna recht je alle planten mooi rechtop en met de hiel druk je de grond stevig aan tussen de wortels en tussen de planten. Nog even naschoffelen en klaar . 

Planten met kluit is nagenoeg gelijklopend enkel wordt dan de uitgegraven grond links en rechts van de sleuf verdeelt omdaarna ggemakkelijker de kluiten in te stoppen.

 

Eerlijk? Om 60lm sleuf uit te graven van schup breed en schub diep, misschien wat uitkoteren gaf ik vroeger de mannen 3 uur voor in zandgrond. Voor in de klei kregen ze 5à 6 uur om alles uit te graven en dan de plantlijn kaarsrecht . Owee als die inkalfde .Owee als de planten niet waren aangestampt , ik trok alles terug eruit en ze mochten opnieuw beginnen. 

60 lm met een graafkraan of sleuvengraver.... eer dat je je lijn hebt uitgezet, je machine hebt geinstalleerd qua lijn en qua diepte , zenne kik al aan tplanten. 

Smorgens bokes met eikes en spek eten.

 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Met de hand! Goede workout en je hoeft het niet in 1 keer te doen, elke dag een uurtje bijvoorbeeld.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
lukanar zei:
Je neemt een steekschup , de beste zijn spears and jackson.

 

Echt? Ik moet binnenkort een spade kopen. En dan kan ik maar even goed een degelijk merk kopen. Ik had gedacht aan Polet omdat ik van de gewone betonschoppen.

 

Ik zou dat ook met de hand uitgraven hoor. Maar indien je echt zo'n machine wil huren ... kan je niet net naast elkaar twee gleuven van 10cm breed uitgraven. En dan het tussenstuk met de hand verwijderen? Dat moet toch ook vrij vlot lukken dan?

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Kijk, als je van Lukanar zo'n beschrijving krijgt over de manier hoe je een plantgleuf moet graven heb je toch onmiddelijk goesting om er aan te beginnen hé ! En liever 100 meter dan 60 meter
smile.gif
!

Ik heb daar nog één persoonlijke voorkeur aan toe te voegen. Voor het afsteken langs de lijn is die steekschup perfect, echter voor  het uitgraven van zo'n gleuf en voor het spitten in het algemeen geef ik er de voorkeur aan om met een troefel te werken, zo'n ding dat men in de bouw gebruikt met een iets gebogen en vooral langere steel. Uw hefboomeffect is dan veel groter en je kan graven en spitten zonder dat je uw rug moet krom zetten want dat doen we niet graag
nea.gif
.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
charel zei:
met een troefel te werken, zo'n ding dat men in de bouw gebruikt met een iets gebogen en vooral langere steel. Uw hefboomeffect is dan veel groter en je kan graven en spitten zonder dat je uw rug moet krom zetten want dat doen we niet graag
nea.gif
.

 

Je bedoelt een Zandschop ? 
smile.gif
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
_remi_ zei:

Ik zou dat ook met de hand uitgraven hoor. Maar indien je echt zo'n machine wil huren ... kan je niet net naast elkaar twee gleuven van 10cm breed uitgraven. En dan het tussenstuk met de hand verwijderen? Dat moet toch ook vrij vlot lukken dan?

Dat gaat niet goed lukken volgens mij. Zo'n machine is vrij breed en als je 1 gleuf gegraven hebt, ga je voor de 2de gleuf constant in die eerste terecht komen met de rupsen van het machine en zakt het weg.

Wat hij kan doen is 1 gleuf graven met zo'n machine en de rest met de hand, dat bespaart hem over 60m bijna 2 kuub grond. Maar ik zou het ook met de hand doen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oké als ik op zandschop google dan zie ik inderdaad wat ik bedoelde.

Ik kende die benaming niet. In onze streek heb je drie verschillende dingen met elk een ander benaming in ons dialect. Een schup of steekschup  is waar Luk het over heeft en officieel een spade noemt. Een troefel is dus blijkbaar een zandschop en dan heb je nog een bats waarvan ik de nette benaming niet ken. Een bats zit qua uitzicht het dichtst bij een steekschup maar is een stuk minder stevig en bijvoorbeeld minder geschikt om wortels mee door te steken of om in kleigrond te werken.

 

 
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Wij zeggen ook troefel tegen een schup, maar ook tegen een truweel. Verwarrend als je mortel maakt. 
wink_smile.png
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Tja, wij leven niet in een drietalig land maar in een 7-talig land. Voor ons is het bijvoorbeeld zeer moeilijk om die mannen uit "de Vlonders" te verstaan 
unknw.gif
.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik zou er nog niet aan denken om een spade vast te grijpen, laat staan me zorgen maken over welke spade, truffel, bats ik zou gaan gebruiken. 
devil_smile.png


Dagje minigraver huren, met wat geluk ben je gesteld voor 220 euro incl BTW, geen kapotte rug, een hele dag plezier, eventueel kan je nog wat andere werkjes uitvoeren.  De mate waarin je recht graaft hangt af van je ervaring en kunde.

Maar ik ben dan ook van de verwende generatie die voor alles een machien nodig heeft
blush.gif
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Bats, troefel, steekschup,rondschup, plantschup. 

Eender wat ik er tegen zeg, ze zeggen nooit iets terug. 

rofl.gif


Met een sleuvengraver haagplanten zetten dat kan als die haagplanten maximum maat 60/80 zijn en blote wortel.  Vanaf maat 80/100 Heb je echt wel die breedte van 20 cm nodig. Niet zozeer om die wortels er in te krijgen MAAR om die wortels goed in kontact te laten komen met de grond die je er terug in kapt. Ge moet leuteren met die planten. En in een sleufke van 10 cm breed ( sleuvengraver is meestal maar 8 cm) daar nen voet maat 46 in samen met een plant maat 60/80 . Je krijgt de grond niet aangedrukt en je loopt kans om je enkel te verzwikken want je voet is te breed.

Sleuf uitgraven met de kraanbak. Wij doen dit als we haagplaten , blote wortel of kluit moeten zetten . Maar dat zijn dan haagplanten maat 200/250  of zelfs groter , zwaarder.  EN , we gaan dan steeds dubbel zo breed als nodig. Bv haagplant blote wortel maat 200/250 met wortelpruik van cc 30 cm , dan graven we op een breedte van 60 cm uit. Met wortelkluit van 40 cm ? Dan graven we op 80 cm uit. 

Als je te smal uitgraaft met de kraanbak dan creeer je eigenlijk een zone waar de wortels in blijven zitten. Met dubbel zo breed uit te graven en de haag planten, kan je naderhand de rest van de tuin spitten en of frezen want je blijft ver genoeg van de haagplant. 

Met de kraan uitgraven moet je wel na het graven een plantlijn spannen want dan kan je de blote wortel niet tegen de rand zetten. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan