Graszoden verwijderen voor aanleg border

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
We willen starten met de aanleg van onze tuin achteraan, alles is nu gras. Hoe verwijderen we het beste de graszoden om de borders aan te leggen? Ik weet dat er machines bestaan maar hier in de regio kan ik er geen huren. Het gaat om ongeveer 70 m², het gras is reeds dood gespoten. Met de spade komt er teveel uit de grond en zal ik veel aarde moeten opvoeren. Hoe pak het aan?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.289
Punten
113

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.289
Punten
113
2 steken diep omspitten.

Moesten we elke keer gazon weghalen ....

en nee dat kan geen kwaad

Lid geworden
19 mrt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Woumen,

Je kan inderdaad of een grondfrees huren of met de schep de boel omspitten. Het is van belang wat voor type beplanting je in de nieuwe border wilt plaatsen hoe diep je de huidige grasmat moet omsteken. Voor de aanleg van een nieuw gazon adviseer ik altijd minimaal om 20 centimeter om te steken en waar mogelijk de kluit zo klein mogelijk te maken.

De omgespitte plaggen vormen namelijk onder de grond een lastige laag onder de grond voor de andere planten om hun wortels doorheen te schieten.

Gezien gras maximaal 15 cm lange wortels krijgt hoeft je het niet zo diep om te steken. Wil je echter andere beplanting aanbrengen in de border dien je hier wel rekening mee te houden.

Succes in elk geval!

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Borders gaan hoofdzakelijk uit siergrassen bestaan.

Lid geworden
21 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Woumen;1920025 wrote:
We willen starten met de aanleg van onze tuin achteraan, alles is nu gras. Hoe verwijderen we het beste de graszoden om de borders aan te leggen? Ik weet dat er machines bestaan maar hier in de regio kan ik er geen huren. Het gaat om ongeveer 70 m², het gras is reeds dood gespoten. Met de spade komt er teveel uit de grond en zal ik veel aarde moeten opvoeren. Hoe pak het aan?

In koekelare zit er iemand die een graszodenverwijderaar verhuurd. (graszoden ivan serry, koekelare)

grts, Roadsterke

Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij verwijderen toch in 90% van de gevallen de grasmat.

Bovenaan