• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

grasveld opnieuw inzaaien

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



ze hebben thuis klinkers gelegd;

het gras ligt nu niet meer op de juiste hoogte,

er zijn ook kale plekken enz...



ik wil dit nu opnieuw inzaaien;



ik dacht:



kapot spuiten (met welk product?)

freesen (frees huren bij Eurorent)

opnieuw inzaaien



met welk product moet ik het huidige gras kapotspuiten?

en zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

ik dacht dit half oktober te doen?





alvast bedankt!
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
waarom beginnen met de boel te vergiftigen als je toch gaat frezen?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Punten
0
die flokken gras krijg je niet vermengd met de grond,

moeten eerst weg
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
is half oktober niet aan de late kant laat om te zaaien?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Jyrun wrote:
die flokken gras krijg je niet vermengd met de grond,

moeten eerst weg

De wortelkluiten gaan toch ook niet oplossen door er vergif over te kappen?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Jyrun wrote:
die flokken gras krijg je niet vermengd met de grond,

moeten eerst weg



Je spuit het nu kapot, dan kan je er X maanden niks op zaaien, en volgend jaar in de lente waaien die wilde graspollen toch terug op je gazon & komen ze alsnog terug. Ik zou ze (zoals eerder gezegd) nu gewoon omfrezen (niet vergiftigen/spuiten) en daarna voldoende bijwerken indien nodig -- schoon gras vergt een pak werk en onderhoud (dat ik er dus dan ook niet insteek omdat het mij zoveel moeite niet waard is :D).
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij gaan dit weekend ons aardappelen uitdoen en nadien het hele perceel spuiten met "round up". Het deel dat we niet beplant hebben met aardappelen staat al op plaatsen meer dan 1,5m hoog! Ik heb het al twee keer met een bosmaaier gesnoeid, maar echt effectief is dat niet ...

Dan na 14 dagen alles omploegen en inzaaien met gras in afwachting aanleg tuin (gepland in fasen vanaf volgend voorjaar).

Volgens onze tuinaannemer doodt roundup het onkruid incl de wortel is kan je in principe vanaf 10 dagen nieuwe beplanting aanleggen.

Half oktober zou aan de late kant zijn is mij verteld voor een gazon in te zaaien.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Quote:
In het onderzoek wordt blootstelling aan glyfosaat in verband gebracht met kanker, aangeboren afwijkingen en hersenaandoeningen. Laboratoriumproeven suggereren dat glyfosaat menselijke embryocellen kan beschadigen. Andere studies wijzen op de mogelijkheid dat glyfosaat hormonale verstoringen veroorzaakt

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/08/11/glyfosaat-gevaarlijk-onderschat

Quote:
De afbraak van Roundup en andere glyfosaatbevattende onkruidverdelgers is beslist niet zo volledig en milieuvriendelijk als veelal wordt verondersteld. Hoewel de resultaten van onderzoek verschillen, is het duidelijk dat in elk geval een belangrijk deel van het gebruikte glyfosaat, tot ongeveer 35 procent, aan bodemdeeltjes wordt gebonden

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

Quote:
Ook de milieu-effecten van glyfosaat zijn onrustwekkend. De substantie heeft een negatieve impact op het microbiële leven in de bodem. Ze kan het oppervlaktewater besmetten en waterorganismen vergiftigen

http://www.biomijnnatuur.be/node/213
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Punten
0
kga het spuiten met groeiregulatoren, kan dus geen kwaad
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
kijk het is jullie tuin en tenslotte doe je wat je wilt, maar wees daar toch niet naïef in.

een product dat planten doodt of sterk beïnvloed is NOOIT onschadelijk!

vergif kan NOOIT "geen kwaad".



wat de reclame of de apotheker/tuincentrumman ook moge beweren.
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nou Hoow, ik ben eens aan het lezen geslagen en als er nog maar een tiende waar is van dat greenpeace rapport dan is de info die monsanto verspreidt wel zeer misleidend. "Roundup werkt alleen in planten en niet via de grond. Dat betekent dat u in principe kunt planten of zaaien zodra Roundup is opgedroogd. We raden evenwel aan om het behandelde onkruid 7 dagen met rust laten, om Roundup tot diep in de wortels te kunnen laten doordringen."



Wij hebben altijd al geweigerd om te sproeien tot nu toe en dus al een deel haag aangeplant, bomen gezet en aardappelen geplant. En al wat nog niet beplant was hebben we al ettelijke uren gemaaid om ons bos onkruid binnen de perken te houden (en niet in de tuinen van de buren te laten komen). Maar nu de aanleg van ons gazon ter sprake kwam verzekerden zowel mijn tuinaannemer als mijn buur (boer op rust) me dat nu sproeien toch de beste oplossing was vooraleer om te ploegen.

*zucht* gemakkelijk is het allemaal niet.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Quote:
De misvattingen over de risico’s van het middel zijn een gevolg van een reeds tientallen jaren aanhoudende zeer misleidende reclamecampagne van Monsanto, de fabrikant van het middel.

Naar aanleiding van klachten van Natuurverrijking heeft de Reclame Code Commissie al acht maal reclame voor Roundup op zeer veel punten als misleidend beoordeeld. In 1999 werden door Natuurverrijking opnieuw klachten bij de Reclame Code Commissie ingediend. Roundup zou volgens de reclame nu zelfs nóg milieuvriendelijker en veiliger zijn. De overheid weigert nog steeds maatregelen te nemen tegen verpakkingen waarop de misleidende vermelding "biologisch afbreekbaar" staat.

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/roundupfeiten_eng.htm



Quote:
Een aantal Nederlandse provincies gaan onderzoeken of het juridisch mogelijk is om het gebruik van RoundUp in kwetsbare gebieden zoals grondwaterbeschermingszones, aan banden te leggen. Uit verschillende metingen blijkt namelijk dat het gehalte glyfosaat in de Maas enigszins is toegenomen tussen 1998 en 2003. De provincie Limburg twijfelt aan de milieuvriendelijk aard van Roundup, volgens haar is glyfosaat een toxicologisch risico voor algen in het oppervlaktewater.

In Nederland is herhaaldelijk een verbod van het gebruik van Roundup en het gebruik van bestrijdingsmiddelen op bestrating aangekondigd.

Ondanks al deze problemen blijft Monsanto beweren dat het middel veilig en milieuvriendelijk is. Stichting Natuurverrijking heeft deze misleidende wijze van aanprijzen al een tiental malen met succes onder de aandacht gebracht bij de Reclame Code Commissie. Momenteel maakt Monsanto echter weer op grote schaal reclame onder particulieren. Dit gebeurd onder meer via radiospots en tuincentra.

http://www.vitalegroente.nl/Wat%20is%20Roundup.pdf
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ach hoow, :? ge kunt hier artikels posten zoveel je wil, diegenen dat het niet willen weten zullen het niet lezen en je dan ook 'ne groene zot' noemen ;)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als er ééntje iets bijleert is dat weer ééntje eh.
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
Als er ééntje iets bijleert is dat weer ééntje eh.

You're right ! Veel courage gewenst, ik wind er mezelf alleen maar in op en dan bereik ik ook niets. ;)
 

Hert

Lid
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
386
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bart G wrote:
Nou Hoow, ik ben eens aan het lezen geslagen en als er nog maar een tiende waar is van dat greenpeace rapport dan is de info die monsanto verspreidt wel zeer misleidend. "Roundup werkt alleen in planten en niet via de grond. Dat betekent dat u in principe kunt planten of zaaien zodra Roundup is opgedroogd. We raden evenwel aan om het behandelde onkruid 7 dagen met rust laten, om Roundup tot diep in de wortels te kunnen laten doordringen."

U kent duidelijk de reputatie van Mosanto nog niet goed. Google maar eens even. Die mannen zeggen ALTIJD dat hun nieuwste product 100% veilig en onschadelijk is. Tot er dan onderzoek op gebeurt en X aantal jaar later blijkt dat dat weeral dikke zever is. Ongelooflijk dat ze daar mee blijven wegkomen...



Dit zijn de gasten die agent orange hebben ontwikkeld ffs!



http://www.favstocks.com/eight-ways-monsanto-is-destroying-our-health/3140271/
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hert wrote:
U kent duidelijk de reputatie van Mosanto nog niet goed. Google maar eens even. Die mannen zeggen ALTIJD dat hun nieuwste product 100% veilig en onschadelijk is. Tot er dan onderzoek op gebeurt en X aantal jaar later blijkt dat dat weeral dikke zever is. Ongelooflijk dat ze daar mee blijven wegkomen...

Even wat duidelijk maken. Wij zijn persoonlijk geen über-ecologisten, maar wel gevoelig voor de problematiek en proberen op onze eigen bescheiden manier ons steentje bij te dragen. Er wordt hier direct nogal :? gereageerd op mijn onwetendheid. Maar als je nog nooit met dit product in aanraking bent gekomen (altijd in stad gewoond met betonnen tuin) en je begint rond te kijken voor je eigen tuin en je stapt bvb de aveve binnen dan zie je overal info over 'biologische' onkruidverdelgers, ga je op de site van dat product: net hetzelfde verhaal. U weet net zo goed als ik dat iedere idioot een blog kan beginnen en daarin zetten wat hij wil, dus het is zeer moeilijk om te weten waar je betrouwbare info over een product kan vinden, de tijd die je erin steekt nog niet te na gelaten.

Maar ik deel jullie verontwaardiging dat dit bedrijf hier idd mee kan blijven wegkomen en ben Hoow dan ook dankbaar voor mij op dat rapport te wijzen. Ik ben nu dus op zoek naar andere manieren om mijn perceel 'tuin klaar' te maken. Maar het zal altijd duurder en meer moeite kosten dan een product te spuiten, hetgeen op het einde van een bouw zwaar kan vallen. Zeker als je buur (HOB) dit weekend gewoon wel zal spuiten.

Hert wrote:
Dit zijn de gasten die agent orange hebben ontwikkeld ffs!

Net mijn punt over idioten en blogs. Ferdinand Porsche heeft ook tanks en oorlogsmateriaal ontwikkeld voor de nazi's. Moeten we daarom nu met zijn allen VW en Porsche verketteren? De verantwoordelijkheid van de overheid in dit soort gevallen is minstens even verpletterend als deze van die fabricanten.
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
De biochemische industrie is een mafia en hebben een ongelooflijke macht.



Om even een simpele, naieve logica te volgen :

Herbiciden en pesticiden doden planten en (on)gedierte. Denk je nu echt dat dit niet schadelijk is voor allerlei andere levende species en dat het niet opgenomen wordt in de bodem en/of lucht ?
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
LaChatteGitane wrote:
Ach hoow, :? ge kunt hier artikels posten zoveel je wil, diegenen dat het niet willen weten zullen het niet lezen en je dan ook 'ne groene zot' noemen ;)



Groene zotten zijn zij die uit meeloperij zo'n vergif kopen.

Een overtuigde groene heeft géén auto, woont niet in een stad.

Niet vergeten, er zijn ook nog de vergroende economisten.

En ook enkele minirealisten, telkens weer overblazen door nieuwe subsidies/groenvergif/promocampagnes



.
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
ST5 wrote:
LaChatteGitane wrote:
Ach hoow, :? ge kunt hier artikels posten zoveel je wil, diegenen dat het niet willen weten zullen het niet lezen en je dan ook 'ne groene zot' noemen ;)



Groene zotten zijn zij die uit meeloperij zo'n vergif kopen.

Een overtuigde groene heeft géén auto, woont niet in een stad.

Niet vergeten, er zijn ook nog de vergroende economisten.

En ook enkele minirealisten, telkens weer overblazen door nieuwe subsidies/groenvergif/promocampagnes



.

'k Zal uw bijdrage negeren ;)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan