Gras ecologisch onderhouden

Lid geworden
14 jul 2012
Waarderingsscore
6
Punten
3
Onze tuin is net aangelegd en we twijfelen nog wat over de wijze waarop we de stukken gazon willen onderhouden. Er is een mengsel van gras en microklaver gezaaid.

Achtergrond: Er is een stuk tuin met een terrasje,een speelplek voor de kinderen, wat water, hagen, bomen, bloemen, struiken etc. Dat willen we gewoon met een grasmaaier of robotje onderhouden.
Aansluitend daarop hebben we een groot stuk landbouwgrond waar we wat fruitbomen hebben geplant, een grote eik, struiken met eetbare bessen etc. Op termijn komen er misschien nog wat grote struiken langs de kant. Idee was eerst om daar bloemenweide van te maken maar onze grond bleek daar minder voor geschikt. Nu willen we misschien in het najaar bloembollen planten zodat we toch wat extra bloem en diversiteit hebben.

Vraag: hoe zouden jullie dat grote stuk landbouwgrond onderhouden?
Nooit maaien is geen optie want dan staan er binnen het jaar weer massaal veel berkenbomen en ondoordringbare bramen op.
We zijn niet zo'n fan van schapen of paarden of een ander dier.
Idealiter kan het af en toe wat langer worden om de bloemen en de bijtjes de kans te geven. Een robotje kan het dacht ik max op 7 CM afrijden, lijkt me wat kort om echt iets bij te dragen aan de natuur. En dan wordt ons plan om bloembollengrasland te maken ook weer moeilijk want die zal daar gewoon over rijden denk ik. Dan komen we nog uit bij een zitmaaier maar dat is dan weer een dure aankoop als het idee is om het 4tal keer per jaar te (mulch)maaien.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
Een redelijke zitmaaier of een landbouwer er af en toe eens over laten gaan. 2dehands heb je al goede zitmaaiers voor de prijs van een duurdere nieuwe robotmaaier.
Mulchen zou ik zeker niet doen, je hebt dan lang gras, gaat direct de bodem bedekken.
Over hoeveel opp gaat het ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Wat is de grondsoort ?
Dat is de hamvraag voor ja of nee te werken met een verwildere gazon aka bloemenweide of bollenland.
Ik zou natuurlijk ook graag weten wat de historiek is van die landbouwgrond? Was dat vroeger weiland, liepen daar koeien of paarden ? Was dat akkerland? Wat stond er op? Graan of mais ?
Klinkt raar maar bv een paardeweide is beenvast gelopen en zorgt dus dat het water blijft hangen en er weinig lucht in de bodem kan doordringen. En maisveld wordt van voor het inzaaien tot de oogst nagenoeg weekelijks bespoten met vhemische produkten. Patatten hebben dan weer ongeloofelijk veel meststoffen gekregen ( net zoals de weides).
En op een vette meststof rijke grond ga je veel beperkter zijn dan op een arme grond qua wilde planten.
Het kan maar je moet dus wel weten wat alle parameters zijn voor die grond van jullie.

Ik lees dan ook tot mijn ergernis dat jullie overwegen voor een robotmaaier .... tsja als jullie willen dat er bloemetjes in het gras komen dan zal je de bodem moeten verarmen en dat doe je met het geknipt gras weg te halen. Je maait, je droogt ( voor het bloemenzaad) en je voert af. Met een robot mulch je automatisch en daardoor geef je de verkeerde voeding aan je bodem.

Als ik je bericht zo lees.... dan zijn jullie niet duidelijk ingelicht over wat de mogelijkheden zijn van een verwildere gazon , bloemenweide of bollenland. Ik heb het gevoel dat jullie ervan uitgaan dat het een kwestie is van: we zaaien wat of we planten dit of dat bolletje en dan komt het wel.

Je zal dus eerst je grond moeten doorgronden.
Je zal ook moeten weten wat de onderhoud en instanthoudingswerken zijn voor de verschillende keuzes.
En je zal bepaalde ideeen van robotmaaier, zitmaaier of wel of geen dier moeten gaan veranderen

onderaan van dit blogje vind je wat foto's wat kan
Zonder titel › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch

Lid geworden
14 jul 2012
Waarderingsscore
6
Punten
3
Nee hoor, ik weet goed dat een bloemenweide pas werkt op een verschraalde grond, dat je moet afvoeren etc . Daarom ook dat dat oorspronkelijk idee is afgevoerd, omwille van onze grond en het feit dat het inderdaad niet zomaar wat zaaien en niet meer naar omkijken is. Bovendien was het superduur voor onze oppervlakte (+- halve hectare). Het is immers landbouwgrond geweest met o.a. mais maar we hadden ook veel (verwilderde) witloof staan.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Mijn voortuin vorig jaar gezaaid, geen idee welke grond en kan me ook niks schelen. Een paar weken niet meer afgereden, er staan ketels, distels, boterbloemen,... Voor velen een verwilderd stuk gras, ik vind het prachtig. Als het allemaal zo nauw niet komt gewoon gras zaaien en paar keer per jaar maaien.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
voila , gewoon proberen zoals bertana.
Als je wat rekening houdt met de basisprincipes dan kan er veel.
Trouwens de ' verwilderde gazon zijn juist deze die liggen op rijkere gronden en spontaan ontstaan door het beperkt maaien.
Ik denk dat dit dus meer de oplossing is voor jullie.

Lid geworden
14 jul 2012
Waarderingsscore
6
Punten
3
Dus toch gewoon laten groeien en 3/4 keer per jaar afdoen? Dat lijkt me inderdaad alle aspecten die we willen samen te brengen. Alleen blijft dan de vraag hoe we het budgetvriendelijk kunnen oplossen. Boer vragen is helaas niet echt optie want niet bereikbaar met tractor. Eigen zitmaaier om paar keer per jaar te maaien, lijkt me zo'n grote kost (tenzij inderdaad tweedehands, dat is wel nog een goede suggestie!). Nog andere opties mogelijk? Eventueel paar keer per jaar een maaier huren voor hoog gras?

kevin_

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
En maisveld wordt van voor het inzaaien tot de oogst nagenoeg weekelijks bespoten met vhemische produkten.
🤥
Dan doen de landbouwers bij jou in de buurt toch iets verkeerd of je weet niet hoe mais eruit ziet (waar ik niet vanuit ga)
Mais wordt welgeteld 1 maal bespoten tegen het onkruid en daar stopt het. Zou nogal rendabel zijn om wekelijks te doen 😂

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
298
Punten
83
Dus toch gewoon laten groeien en 3/4 keer per jaar afdoen? Dat lijkt me inderdaad alle aspecten die we willen samen te brengen. Alleen blijft dan de vraag hoe we het budgetvriendelijk kunnen oplossen. Boer vragen is helaas niet echt optie want niet bereikbaar met tractor. Eigen zitmaaier om paar keer per jaar te maaien, lijkt me zo'n grote kost (tenzij inderdaad tweedehands, dat is wel nog een goede suggestie!). Nog andere opties mogelijk? Eventueel paar keer per jaar een maaier huren voor hoog gras?
Budgetvriendelijk en ecologischer gaat ge t niet vinden:

Lid geworden
14 jul 2012
Waarderingsscore
6
Punten
3
Wel zeisen was inderdaad een optie. Maar de tuinaannemers verklaarden ons zot ;) maar die willen misschien ook gewoon verkopen... Hoe lang zou je daaraan bezig zijn voor pakweg een 25 are af te doen?

ebe

Actief Lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
55
Punten
28
Ik zou voor een deftige bosmaaier gaan, genre dit toestel. Kost je wel veel, maar dan heb je ook een deftig toestel waarmee je alles de baas kan. Ik onderhoud hier ook een boomgaard mee van iets meer dan 20 are met veel bramen, scheuten van Amerikaanse vogelkers etc. Wel veel lawaai en het is een tweetakt dus niet al te proper. Maar met synthetische benzine valt dat nog wel mee. Mocht je voor een bosmaaier gaan, laat je dan niet vangen aan goedkope brol. Die geven nog veel meer lawaai en zoveel trillingen dat je de dag nadien nog last hebt van je handen als je een wei van 20 are afgedaan hebt.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.227
Punten
113
25 are?
Stuk met een draadje van 1m hoog opdelen in 2-3 stukken. Dan kan je er 2 geitjes op zetten. Die houden dat vlot proper en je hebt er geen werk mee

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Ik kan ten zeerste aanraden om geen geiten tussen jonge fruitbomen te zetten. Ik heb na een half jaar miserie (boompjes meerdere malen opnieuw proberen te beschermen tussen 3 grote palen met hoge draad) mijn fruitbomen herplant omdat we de geitjes ook nog wel wilden houden. Die doen echt alles stuk en als ze bloemen willen, moet je juist alles laten groeien natuurlijk. Ipv bosmaaier is er ook zoiets als een ruwterreinmaaier van bvb. Honda. Gaat nog veel sneller en makkelijker zijn.

doddel

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
70
Punten
48
rijke grond?
eerste jaren idd 3-4x per jaar maaien EN AFVOEREN!
daarna kan je naar 2x per jaar

zeis is leuk maar ga je niet volhouden. Beter een treffelijke bosmaaier. Hooimijten maken is leuk om het gras te laten drogen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Ik kan ten zeerste aanraden om geen geiten tussen jonge fruitbomen te zetten. Ik heb na een half jaar miserie (boompjes meerdere malen opnieuw proberen te beschermen tussen 3 grote palen met hoge draad) mijn fruitbomen herplant omdat we de geitjes ook nog wel wilden houden. Die doen echt alles stuk en als ze bloemen willen, moet je juist alles laten groeien natuurlijk. Ipv bosmaaier is er ook zoiets als een ruwterreinmaaier van bvb. Honda. Gaat nog veel sneller en makkelijker zijn.
Schaapjes dan
verl rustiger dan geitjes

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
Een zitmaaier is inderdaad al een hele kost. Zelf heb ik een Toro Timemaster grasmachine : zelftrekker met een klein maaidek van een zitmaaier (76 cm). Kan behoorlijk wat hebben (en wordt dus ook redelijk mishandeld door mij).
Prijs zit boven een gewone zelftrekker, maar duidelijk onder een zitmaaier.
Ik rij de wildere stukken misschien 5-6 x / jaar af.

Voordeel t.o.v. bosmaaier is natuurlijk dat dit ook gewoon je grasmachine is - geen twee aparte machines.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Als je de koliek in je schapen hebt dan kun je jaren geen schapen meer houden op die grond.
Gewoon maaien met een motorzeis of de manuele geeft het beste resultaat .
Spijtig dat op een cruciale vraag als wat is de grondsoort , geen antwoord komt.

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Waarderingsscore
30
Punten
28
Ik zou voor een deftige bosmaaier gaan, genre dit toestel. Kost je wel veel, maar dan heb je ook een deftig toestel waarmee je alles de baas kan. Ik onderhoud hier ook een boomgaard mee van iets meer dan 20 are met veel bramen, scheuten van Amerikaanse vogelkers etc. Wel veel lawaai en het is een tweetakt dus niet al te proper. Maar met synthetische benzine valt dat nog wel mee. Mocht je voor een bosmaaier gaan, laat je dan niet vangen aan goedkope brol. Die geven nog veel meer lawaai en zoveel trillingen dat je de dag nadien nog last hebt van je handen als je een wei van 20 are afgedaan hebt.

Ik kan dit bevestigen. Laat je niet vangen aan goedkope brol. Ik maaide altijd met de stihl van ons pa. Top toestel, heel blij mee, maar ik moest die altijd gaan halen en terug brengen. Toen ze verhuisden naar de zee (ene pak verder) dacht ik ik koop zelf iets. bol.com lekker goedkoop --> gevolg 1 keer gemaaid. Bescherm kap was kappotgemaaid want trilde telkens los en kon maar enkele minuutjes aan een stuk maaien want mijn handen stonden in brand van het trillen. Gevolg 2 weken last van de blaren

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
of een balkmaaier, nog gemakkelijker dan een bosmaaier

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
Landbouwgrond niet bereikbaar voor landbouwer? Raar. Ook niet via achtergelegen percelen?
Je kan een afspraak maken met een landbouwer die het op deze manier voor jou onderhoudt: Vergroening – ecologisch aandachtsgebied – campagne 2021 (vlaanderen.be)
De landbouwer zet het in zijn verzamelaanvraag en in ruil onderhoudt de landbouwer het. Om uit een langdurige pacht te blijven spreek je af met 2 landbouwers voor een seizoenspacht en kunnen ze het afwisselend in de verzamelaanvraag opnemen telkens van 1/1 tot 31/12.

Bovenaan