• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grappige post om stroom te besparen

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Die 'ollanders maar standaardiseren op HVDC stations van 1MV (is dat dan bipolair bekeken, of 1MV ten opzichte van de aarde?) en wij blijven hier maar oeverloos discussiëren of dat Ventilus nu bovengronds of ondergronds (waarbij HVDC ook niet uitgesloten is) moet komen.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Die 'ollanders maar standaardiseren op HVDC stations van 1MV (is dat dan bipolair bekeken, of 1MV ten opzichte van de aarde?) en wij blijven hier maar oeverloos discussiëren of dat Ventilus nu bovengronds of ondergronds (waarbij HVDC ook niet uitgesloten is) moet komen.
Ik heb het even opgezocht en had het mis. Maar 525 kV wordt gebruikt maar wel +- dus 1,05MV bipolair bekeken.
Zie ook https://www.tennet.eu/nl/het-2gw-programma
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Die 'ollanders maar standaardiseren op HVDC stations van 1MV (is dat dan bipolair bekeken, of 1MV ten opzichte van de aarde?) en wij blijven hier maar oeverloos discussiëren of dat Ventilus nu bovengronds of ondergronds (waarbij HVDC ook niet uitgesloten is) moet komen.
Zoals net beschreven zijn DV omvormers "gruwelijk groot"
Dat is dus wel een oplossing om 2 punten te verbinden, maar niet om extra hoogspanning naar een regio te brengen die nu op 150kV beperkt zit.
DC is dus geen oplossing voor Ventilus.

Stroomrichting snel laten omkeren was ook een probleem dacht ik ergens gelezen te hebben, als 2e reden dat DC-Ventilus niet werkt.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Maar missen we niet nog een klein puntje in heel het AC-DC verhaal?

Zonnepanelen wekken wel DC-spanningen op, en een batterij lust dat ook liever, maar bij mijn weten komt er bij een windmolen of gascentrale of... nog wel gewoon wisselspanning naar buiten.
Die gaan we dan ook moeten omvormen naar nog 1 en ander moeten gaan ombouwen.

Dat er binnen gebouwen een eigen DC-bus zou kunnen komen kan ik nog voorstellen, maar dat we naar een distributienet op DC gaan shiften lijkt me redelijk ver gezocht op dit moment.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Dat er binnen gebouwen een eigen DC-bus zou kunnen komen kan ik nog voorstellen, maar dat we naar een distributienet op DC gaan shiften lijkt me redelijk ver gezocht op dit moment.
Klopt, het hele Europese net is gekoppeld en de 50Hz frequentie handhaving is nodig om het net stabiel te houden. Toch zijn de interconnectiekabels meestal op basis van HVDC omdat de verliezen te groot zijn bij AC.

Het is dus én én waarbij binnen het geheel microgrids komen die eventueel geheel DC zijn. Nu niet maar denk wel aan 10-30 jaar. Ook is het makkelijker en sneller balanshandhaving uit te voeren met batterijen i.p.v. gascentrales. Sterker nog, batterijen kunnen zelfs de inertie van een gasturbine emuleren. Dat doet de Tesla batterij in Australië.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan