• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grappige post om stroom te besparen

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Zijn wiskunde klopt (alleszins voor resistieve belastingen zoals broodroosters, ovens, ...), maar zijn redenering niet.

Neem het voorbeeld van de broodrooster: om je brood krokant te krijgen steek je het er een zekere tijd in. Als het verwarmingsvermogen lager wordt, moet het brood er langer in. Om je oven op te warmen heb je een zeker vermogen nodig, doe je het op een lager vermogen dan duurt het langer.
Je kan wel besparen door je oven alvast uit te schakelen 5 à 10 minuten voor het einde van de bereiding, de warmte blijft er lang genoeg in hangen.

Er zijn bovendien verbruikers die niet zuiver resistief zijn. Een laptop- of pc-voeding, tv, inductiekookplaat, ledstrip, enfin alles van recente elektronica, heeft een schakelende voeding (SMPS). Die zorgt dat onafhankelijk van de ingangsspanning het uitgangsvermogen correct is. Als je inductiekookplaat 2000W verbruikt zal ze op 240V 8,3A trekken; op 220V 9,1A. (Ietwat vereenvoudigd gesteld.)

De netspanning is destijds dacht ik juist verhoogd om de stromen een beetje te laten zakken waardoor er minder warmteverliezen optreden in de kabels. Die warmteverliezen in huis zijn relatief verwaarloosbaar maar op een heel net tellen ze door. En je betaalt die niet rechtstreeks, maar dat zit wel vervat in de distributiekosten.

Zoals hierboven schertsend maar zeer correct aangehaald: wil je verbruik besparen, zorg dan dat je toestellen minder draaien.
- Droog op een rekje
- Zet een deksel op uw pan als je water kookt (al dan niet met patatten, spaghetti of wat dan ook in)
- Sta tien minuten minder lang onder de douche. Het is trouwens zever dat je bespaart door te urineren onder de douche, een kleine boodschap doorspoelen verbruikt 3 liter, meestal regenwater, uw douche goed uitspoelen zal iets meer zijn en dan nog eens warm water.
- Zet uw oven wat eerder uit
- Was kleren die nauwelijks bezweet of bevlekt zijn op een koud, kort programma

En vooral: zet die onnozele tv af. De stroombesparing is relatief klein maar de paniek, desinformatie en flauwe zever blijft u bespaard.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Het vermogen van een verbruiker kan je niet bepalen hé.
dus neen, zijn wiskunde klopt niet.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Interessante replys, heb ik nog wat bijgeleerd:)

Ben wel even niet mee met dat douchen:
Als het voor het doorspoelen geen regenwater is, dan wordt het toch interessant om te urineren tijdens het douche. Geen uitspoeling vereist? :rolleyes: ;)
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Het vermogen van een verbruiker kan je niet bepalen hé.
dus neen, zijn wiskunde klopt niet.
Dat mag je mij eens uitleggen.

Uitgaande van een "stom" verwarmingselement van een oven, broodrooster, wasmachine: dat is een stuk weerstandsdraad. OK, die weerstand zal in functie van de temperatuur een beetje wijzigen. Maar de min of meer constante factor is de weerstandswaarde. De fabrikant geeft dan het vermogen op bij een bepaalde spanning. Als er op een verwarmingselement van een oven staat: 2000W, 230V, dan weet je dat die weerstand 26,45 Ohm is. Ga je diezelfde weerstand op een lagere spanning gebruiken, dan zal het afgegeven vermogen minder zijn dan wat er op aangeduid staat.

Je kan diezelfde "2000W 230V" weerstand gerust op 23V gebruiken (om makkelijk te rekenen), dan geeft hij nog 20W...

Dat is natuurlijk uitgaande dat die weerstand, als hij maar 20W geeft en dus nauwelijks warm wordt, dezelfde weerstandswaarde heeft als bij 2000W, waar hij veel warmer wordt. Maar ik denk dat de coëfficiënt warmte op de weerstand niet zoveel invloed zal hebben - ik wil die formule wel eens opzoeken maar dat is dan toch redelijk naast de kwestie.

Misschien moeten we het zo zeggen: ga uit van een gloeilamp. Ja, je kan deze op een lagere spanning gebruiken. Maar dan geeft ze minder licht, dus dan zet je op den duur een extra lamp aan... dus wat brengt het dan nog op.
Bij ledlampen geldt dat natuurlijk weer niet meer, daar zit dan weer een schakelende voeding in.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Als het voor het doorspoelen geen regenwater is, dan wordt het toch interessant om te urineren tijdens het douche. Geen uitspoeling vereist? :rolleyes: ;)
Tenzij je doucht met regenwater (wat me onwaarschijnlijk lijkt als je wc op stadswater staat) dan is het nog steeds niet interessant. Een douchekop heeft een debiet van 20-30l per minuut. Tenzij jij dus op 10 seconden kan wateren en uw douchebak proper maken is 't geen avance. Maar ja, dat soort zever vult de gazet natuurlijk. Wil je het zuinig doen? Zet dan een emmer bij u in de douche, vul die met het water dat van uw lijf loopt, en spoel daar de wc mee door.

Nu, voor de mannen: zet een boom in de hof, dat is de goedkoopste manier om uw water te maken. En voor de dames een struikske.
 
  • Leuk
Waarderingen: M1ke

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
10 minuten minder lang douchen... Ik doe er nu maar amper 6 minuten over, straks mag ik me dus niet meer wassen ?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Het vermogen als P = U * I is de berekening voor gelijkstroom.
Voor wisselstroom is P = U * I * cos phi

Het enige vermogen dat naar beneden gaat, is mijn vermogen :oops:
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Formule is P = I² x R waarbij je 2 constanten hebt namelijk R en P waardoor de stromen variabele factor is die kan stijgen of dalen maar dat hangt van.de spanning af.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Het vermogen als P = U * I is de berekening voor gelijkstroom.
Voor wisselstroom is P = U * I * cos phi

Het enige vermogen dat naar beneden gaat, is mijn vermogen :oops:
Resistief is Cos phi = 1. En het rekenvoorbeeld gaat dan ook correct uit van een bruudruuster of oven die redelijk resistief is.
Van de 4kW van een oven zal er misschien 20W inductief zijn van 't ventilatortje en 2W elektronica die misschien met een transfootje gevoed wordt.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Voor een verwarmingsweerstand is de cos phi altijd 1 dus speelt bij deze berekening geen rol
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Formule is P = I² x R waarbij je 2 constanten hebt namelijk R en P waardoor de stromen variabele factor is die kan stijgen of dalen maar dat hangt van.de spanning af.
Nee nee nee nee, 1000x nee. Lees wat ik hierboven heb geschreven. P wordt opgegeven bij de nominale spanning. P hangt af van de spanning (en bijgevolg de stroom!).
Een elektrische weerstand heeft als enige constante R.

Als P constant was dan zou een verwarming van 2kW ook 2kW warmte geven als je ze op een 9V-batterij stak, niet? Of een 100W-lamp altijd even fel branden ongeacht of je ze dimt.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
De netspanning is destijds dacht ik juist verhoogd om de stromen een beetje te laten zakken waardoor er minder warmteverliezen optreden in de kabels. Die warmteverliezen in huis zijn relatief verwaarloosbaar maar op een heel net tellen ze door. En je betaalt die niet rechtstreeks, maar dat zit wel vervat in de distributiekosten.
Als ik dan u 26,45 weerstand die jij als voorbeeld geeft neem bij 240V is dit 9.07A en bij 220V is 8,32A dan klopt u stelling hierboven al niet meer.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
De weerstand van een verbruiker kan een constante zijn.
als je dan de spanning doet zakken , zal de stroom stijgen om toch maar dat vermogen te dissiperen.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28

Bijlagen

  • 20220906_215419.jpg
    20220906_215419.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 17

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
De weerstand van een verbruiker kan een constante zijn.
als je dan de spanning doet zakken , zal de stroom stijgen om toch maar dat vermogen te dissiperen.
Nee art. Niet bij een weerstand. Allez, als je een lamp voor 230V op 110V steekt beweer jij dus dat die even hard gaat branden?

Allez jongens.

P = U x I
I = U/R
Dus P = U^2/R of R = U^2/P

dus als op een verwarmingselement staat: 2000w 230V wil dat zeggen: 2000W bij 230V. Dus R = 52900/2000 = 26,45 Ohm.
Bij 220 V gaat er dan I = U/R = 220/26,45 = 8,32 A lopen en dan is het vermogen P = UxI = 220 x 8,32 = 1830W. Bij 240V is het dan 2178 watt.

Allez art, als je een badkamerverwarming of kookplaat op 380 steekt, wat doet dat dan? Rustig zijn zelfde vermogen afgeven of roodgloeiend staan?

We spreken hier niet over voedingen met elektronische regelingen hé. Als uw laptop 100W verbruikt zal de voeding (den adapter) er voor zorgen dat uw ingangsspanning naar een laagspanning wordt omgezet en het nodige ingangsvermogen is daarbij wel constant. Dus uw laptopvoeding zal op 110V inderdaad meer stroom trekken dan op 230V.
Maar dat heb ik in mijn eerste post al gezegd.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Lening: uw berekening klopt dus. Hoe hoger de spanning die je op een weerstand zet, hoe warmer hij wordt.

art: ik las uw redenering nog eens. Ken je de wet van Ohm? I=U/R
Daar zit geen magische "om toch maar"-factor in. Bij constante R, is stroom recht evenredig met spanning.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
De netspanning is destijds dacht ik juist verhoogd om de stromen een beetje te laten zakken waardoor er minder warmteverliezen optreden in de kabels. Die warmteverliezen in huis zijn relatief verwaarloosbaar maar op een heel net tellen ze door. En je betaalt die niet rechtstreeks, maar dat zit wel vervat in de distributiekosten.
Als ik dan u 26,45 weerstand die jij als voorbeeld geeft neem bij 240V is dit 9.07A en bij 220V is 8,32A dan klopt u stelling hierboven al niet meer.
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt.
Als alle belastingen zuiver ohmse verbruikers zouden ze de spanning inderdaad beter laten zakken in plaats van te stijgen.

Maar er zijn nogal wat zaken die wel een constant vermogen vereisen. Distributienetten zijn ook niet zo simpel als een huishoudelijke installatie.

Enfin, ik meen me toch te herinneren dat het daarmee te zien had. Daar kan ik wel mis in zijn. Ik ben niet thuis in distributienetten en het internet vertelt er ook niet veel over.
Maar de wiskunde over een weerstand is wel juist.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan