• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gordingen uitdikken

mombopo

Actief Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Berichten
139
Waarderingsscore
56
Punten
28
Dag allemaal,

Na advies van de ingenieur zal ik onze gordingen uitdikken tijdens de dakwerken om het dak voor te bereinden op toekomstige zonnepanelen. Momenteel liggen er 6/18ers waarop een nieuwe 6/18er geklopt wordt.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik dit het best bevestigen? Gewoon een gat van 10 boren en een draadstang van 12 erdoor met moeren? Of kan ik toch beter een houtdraadbout gebruiken?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als het gaat over extra gordingen die naast de bestaande gordingen komen, dan maakt dat volgens mij weinig uit. Zelfs als die niet aan elkaar bevestigd zouden worden dan blijft hun extra ondersteuning volwaardig, tenminste als ze ook dezelfde steunpunten hebben als de bestaande gordingen.
 

mombopo

Actief Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Berichten
139
Waarderingsscore
56
Punten
28
Als het gaat over extra gordingen die naast de bestaande gordingen komen, dan maakt dat volgens mij weinig uit. Zelfs als die niet aan elkaar bevestigd zouden worden dan blijft hun extra ondersteuning volwaardig, tenminste als ze ook dezelfde steunpunten hebben als de bestaande gordingen.
Neen, de bruggen worden op de bestaande gordingen geklopt en niet bevestigd in de muur.

Ik wou deze balken verlijmen en dan elke meter een draadstang van M12 door en door boren en bevestigen met moeren. Heb echter schrik dat na verloop van tijd deze draadstang wat los komt te zitten doordat het hout werkt.

Misschien zijn houtdraadbouten een betere oplossing? Maar deze kan ik dan niet door en door boren.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dan zou ik eerder opteren om ipv gelijkaardige gordingen te gebruiken van 60/180, spanten van bijvoorbeeld 28/ 240 er zijdelings tegenaan te schroeven met houtschroeven zigzaggend over de gehele lengte en met tussenafstanden van ongeveer 30 cm.
Hoewel volgens mij niet echt nodig zou je er hierbij ook nog houtlijm kunnen tussen voegen.
 

mombopo

Actief Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Berichten
139
Waarderingsscore
56
Punten
28
Dan zou ik eerder opteren om ipv gelijkaardige gordingen te gebruiken van 60/180, spanten van bijvoorbeeld 28/ 240 er zijdelings tegenaan te schroeven met houtschroeven zigzaggend over de gehele lengte en met tussenafstanden van ongeveer 30 cm.
Hoewel volgens mij niet echt nodig zou je er hierbij ook nog houtlijm kunnen tussen voegen.
Hmm ja, ik snap wat je wilt zeggen. Maar in deze ga ik de stab. ing. volgen inzake verantwoordelijkheid :)

Stel dat je toch gewoon een 6/18er erop zou kloppen (ookal is dat de minder interessante oplossing), wat zou jij gebruiken?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Wel dan stel ik voor dat je, inzake verantwoordelijkheid, hiervoor ook maar de stab, ing, raadpleegt.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Waarom niet gewoon aan je ingenieur vragen hoe je die het best met elkaar bevestigd?

Zonder de overspanning en dergelijke te weten zou ik persoonlijk gaan voor bouten M10 alle 50cm, niet vergeten degelijke rondellen te gebruiken.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Het effect van een dubbele ligger in de dikte, dus 12x18 ipv 6x18 is inderdaad niet de moeite waard. Je kunt dan beter die houten balken gebruiken als extra tussengording om de afstand tussen de gordingen te halveren.

Als het even mogelijk is vergroot je exter de hoogte van de gordingen... door latten 6x6 tegen de gordingen te verlijmen/vijzen. Je krijgt dan gordingen van 6x24. Gunstiger qua houtgebruik maar ongunstiger qua ruimtebeslag want je vrij beschikbare ruimte onder de kap wordt kleiner.

Het hangt dus vooral af of je de zolder gebruikt of wilt gaan gebruiken als verblijfsruimte welke optie het beste is.

Mocht je toch een dubbel gording willen maken dan heb ik nog een betere optie: multiplex 18mm (160x2440) tegen boven en onderzijde van de gordingen lijmen/vijzen. Vergeet niet eerst het dak terug te buigen met stempels.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan