• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Goothaken op of onder doek

Lid geworden
9 okt 2014
Berichten
150
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo,

Ik heb de spieplank tussen mijn kepers geplaatst, mijn dakrand is dus een effen vlak.
Plaats ik de goothaken eerst en dan de onderdakfolie erover of eerst de onderdakfolie en daarop de goothaken?
Of maakt dat weinig verschil?
Merci
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik zou logischer wijze denken en zeggen onderdakfolie erover, over de panhaken.  Hoe ga je anders je onderdakfolie laten uitkomen in je goot?
 
Lid geworden
9 okt 2014
Berichten
150
Waarderingsscore
4
Punten
18
NicoP zei:
Ik zou logischer wijze denken en zeggen onderdakfolie erover, over de panhaken.  Hoe ga je anders je onderdakfolie laten uitkomen in je goot?

Nico, 

Het betreft goten (momenteel haken) zonder slabben, kmeende dat er dan op het einde nog eens een loodslab op kwam ter afwerking; zelf dachtek ook wat je zegt maar er beweren er omgekeerd, wss als je de gootplank erna er pas op legt, geen idee. Daarom kom 'k het hier vragen. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik weet niet waarom je die voetplank in stukjes tussen de kepers hebt geplaatst ipv er bovenop.

Als je hier uw goothaken op gaat bevestigen  (daar dient die voetplank voor) dan gaat uw goot veel te laag hangen ten opzichte van de onderste rij dakpannen.

Het is veel beter en ook veel sterker als de voetplank in één geheel boven op de kepers wordt aangebracht.

Daarop de goothaken en op de staarten van die goothaken de onderste panlat.

Het onderdak kan je dan op twee manieren doen:

Ofwel met een bochtje vanaf de kepers tot op de voetplank brengen om zo over de goothaak heen tot in de dakgoot te eindigen.

Ofwel laat je onderdak rechtdoor gaan over de kepers om te eindigen net achter de dakgoot, eventuele druppels water vanaf het onderdak vallen dan niet in de goot maar achter de goot en in ieder geval aan de buitenkant van de daktimmer.

In het eerste geval laat je de tengellatten stoppen net onder de tweede panlat zodat je de ruimte hebt om dat onderdak tot op de voetplank te plooien, in het tweede geval laat je de tengellatten doorlopen tot het uiteinde van het dak en komt de voetplank niet enkel bovenop de kepers maar ook bovenop het onderdak met tengellat.

 
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik kan enkel maar meegeven hoe ik het hier heb gedaan (dak met tegelpannen):

doorsnede_goot_25-05-2020.jpg


De roze lijnen zijn onderdakfolie Delta Vitaxx Plus (ik zie dat em er links niet op vermeld staat). Ter info: goothaken werden met verval ingefreesd in de gootplank voor het afschot van de goten.
 

Bijlagen

  • doorsnede_goot_25-05-2020.jpg
    doorsnede_goot_25-05-2020.jpg
    1.010,4 KB · Weergaven: 45
Lid geworden
9 okt 2014
Berichten
150
Waarderingsscore
4
Punten
18
charel zei:
Ik weet niet waarom je die voetplank in stukjes tussen de kepers hebt geplaatst ipv er bovenop.

Als je hier uw goothaken op gaat bevestigen  (daar dient die voetplank voor) dan gaat uw goot veel te laag hangen ten opzichte van de onderste rij dakpannen.

Het is veel beter en ook veel sterker als de voetplank in één geheel boven op de kepers wordt aangebracht.

Daarop de goothaken en op de staarten van die goothaken de onderste panlat.

Het onderdak kan je dan op twee manieren doen:

Ofwel met een bochtje vanaf de kepers tot op de voetplank brengen om zo over de goothaak heen tot in de dakgoot te eindigen.

Ofwel laat je onderdak rechtdoor gaan over de kepers om te eindigen net achter de dakgoot, eventuele druppels water vanaf het onderdak vallen dan niet in de goot maar achter de goot en in ieder geval aan de buitenkant van de daktimmer.

In het eerste geval laat je de tengellatten stoppen net onder de tweede panlat zodat je de ruimte hebt om dat onderdak tot op de voetplank te plooien, in het tweede geval laat je de tengellatten doorlopen tot het uiteinde van het dak en komt de voetplank niet enkel bovenop de kepers maar ook bovenop het onderdak met tengellat.

 

Omdat als je er een voetlat oplegt de boel geheel bol ligt, als de voetplank er beter op komt dan frees'k die balken er beter in en hebk een pas referentievlak; kwetet, wat werk meer geweest, ma bon. 

De eerste manier die je weerlegt voor het onderdak is dan denkek de veiligste, thx! 

Die goothaken kan je dan toch gewoon plooien op maat van het koord tussen de eerste en laatste haak? 
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Voorplooien met de tang (speciale tang voor de goothaak), lichtjes bijplooien met de hand.  Steeds 2 koorden spannen: één op de kop van de haak, één onder aan de haak.
 
Lid geworden
9 okt 2014
Berichten
150
Waarderingsscore
4
Punten
18
DriesVerhelst zei:
charel zei:
Ik weet niet waarom je die voetplank in stukjes tussen de kepers hebt geplaatst ipv er bovenop.

Als je hier uw goothaken op gaat bevestigen  (daar dient die voetplank voor) dan gaat uw goot veel te laag hangen ten opzichte van de onderste rij dakpannen.

Het is veel beter en ook veel sterker als de voetplank in één geheel boven op de kepers wordt aangebracht.

Daarop de goothaken en op de staarten van die goothaken de onderste panlat.

Het onderdak kan je dan op twee manieren doen:

Ofwel met een bochtje vanaf de kepers tot op de voetplank brengen om zo over de goothaak heen tot in de dakgoot te eindigen.

Ofwel laat je onderdak rechtdoor gaan over de kepers om te eindigen net achter de dakgoot, eventuele druppels water vanaf het onderdak vallen dan niet in de goot maar achter de goot en in ieder geval aan de buitenkant van de daktimmer.

In het eerste geval laat je de tengellatten stoppen net onder de tweede panlat zodat je de ruimte hebt om dat onderdak tot op de voetplank te plooien, in het tweede geval laat je de tengellatten doorlopen tot het uiteinde van het dak en komt de voetplank niet enkel bovenop de kepers maar ook bovenop het onderdak met tengellat.

 

Omdat als je er een voetlat oplegt de boel geheel bol ligt, als de voetplank er beter op komt dan frees'k die balken er beter in en hebk een pas referentievlak; kwetet, wat werk meer geweest, ma bon. 

De eerste manier die je weerlegt voor het onderdak is dan denkek de veiligste, thx! 

Die goothaken kan je dan toch gewoon plooien op maat van het koord tussen de eerste en laatste haak? 

En ook, als je kijkt op elke technische fiche van koramic staat die goothaak er zonder spieplank, is dat geheel fout dan om het zo te doen?; als uw pan ver genoeg in uw goot komt? 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Die goothaken kan je dan toch gewoon plooien op maat van het koord tussen de eerste en laatste haak? 

Inderdaad, maar je kan die gootstaart niet al buigen onder de hoogte van de achterkant van de goot.

Dus de achterkant van de goot gaat bij jou veel te laag zitten waardoor de gehele goot uiteraard te laag gaat zitten.

Dat plooien op maat is ook niet om de hoogte van de goot te regelen maar om de schuinte aan te passen aan de schuinte van het dak en dat is bij elk dak verschillend.

Je zou uw voetplank op de kepers moeten bevestigen. Indien de ene keper wat hoger zit dan de andere dan moet je die voetplank bij de lagere kepers wat uitvullen. Enkel op die manier kan je de goot perfect in een rechte lijn plaatsen en zal ook de onderste rij pannen perfect in lijn liggen.

Denk er ook aan dat de onderste panlat ter ondersteuning van de onderkant van de eerste rij pannen hoger in het vlak moet liggen dan de rest van de panlatten. Het verschil in hoogte is afhankelijk van de dikte van de pannen. Immers alle pannen liggen onderaan op een onderliggende pan plus een panlat. Bij de onderste rij heb je geen onderliggende pan en dus moet je die dikte hoger komen. Doe je dat niet dan krijg je een onderste rij pannen die niet in lijn ligt met het dakvlak en wat meer naar beneden knikt. Een fout die je regelmatig ziet bij zelfbouwers of bij knoeiers van dakwerkers.
 
Lid geworden
9 okt 2014
Berichten
150
Waarderingsscore
4
Punten
18
charel zei:
Die goothaken kan je dan toch gewoon plooien op maat van het koord tussen de eerste en laatste haak? 

Inderdaad, maar je kan die gootstaart niet al buigen onder de hoogte van de achterkant van de goot.

Dus de achterkant van de goot gaat bij jou veel te laag zitten waardoor de gehele goot uiteraard te laag gaat zitten.

Dat plooien op maat is ook niet om de hoogte van de goot te regelen maar om de schuinte aan te passen aan de schuinte van het dak en dat is bij elk dak verschillend.

Je zou uw voetplank op de kepers moeten bevestigen. Indien de ene keper wat hoger zit dan de andere dan moet je die voetplank bij de lagere kepers wat uitvullen. Enkel op die manier kan je de goot perfect in een rechte lijn plaatsen en zal ook de onderste rij pannen perfect in lijn liggen.

Denk er ook aan dat de onderste panlat ter ondersteuning van de onderkant van de eerste rij pannen hoger in het vlak moet liggen dan de rest van de panlatten. Het verschil in hoogte is afhankelijk van de dikte van de pannen. Immers alle pannen liggen onderaan op een onderliggende pan plus een panlat. Bij de onderste rij heb je geen onderliggende pan en dus moet je die dikte hoger komen. Doe je dat niet dan krijg je een onderste rij pannen die niet in lijn ligt met het dakvlak en wat meer naar beneden knikt. Een fout die je regelmatig ziet bij zelfbouwers of bij knoeiers van dakwerkers.

Over de onderste panlat ben 'k volledig op de hoogte, wat de gootplank betreft, ik zal er een opslaan die uitgefreesd is aan de uitstekende kepers zodat die pas komt te liggen. Hoe dik neem 'k m' n plank, 2cm?

Merci
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De tweede tekening laat duidelijk zien wat het effect is van een goot waarbij de goothaken lager zijn bevestigd, dus niet boven op de voetplank maar ter hoogte van de kepers.

Je kijkt nu van beneden uit op de koppen der pannen en zelfs op de tussenruimte met de eerste panlat. Daarom is daar dan dan ook een extra zinken slab voorzien vanaf de onderkant der pannen tot in de goot. Je zal dus op die verticale zinken slab kijken.

Bij goothaken bovenop de voetplank eindigen de pannen in de goot en zijn de onderkanten ervan niet zichtbaar van beneden uit.

Het systeem van die laag hangende goot wordt vaak toegepast in bergstreken waar overvloedige sneeuwval voorkomt. Bij dooi kan de goot dan niet bezwijken onder de druk van dat naar beneden schuivend pak sneeuw want dat schuift er in zijn geheel overheen. Maar ook bij hevige regenval kan het water vanaf de pannen over de goot heen spuiten.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
doorsnede_goot_25-05-2020.jpg


De roze lijnen zijn onderdakfolie Delta Vitaxx Plus (ik zie dat em er links niet op vermeld staat).
Ter info: goothaken werden met verval ingefreesd in de gootplank voor het afschot van de goten.
Zeer interessante en duidelijke doorsnede @NicoP, bedankt!
Maar heb je ook het onderdak rechts uitgevoerd in de praktijk? Waarvoor zou dat dan moeten dienen?
Dus ik bedoel het korte stuk: vertrekkende van onder je spieplank, naar onder je dakoversteek, over de spouw tot de muurisolatie.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ja, dat stuks onderdak is aanwezig... simpelweg omdat ook dat gedeelte vol isolatie (restanten isolatie van het dakvlak) zit en zo mooi aansluit op de muurisolatie. Die folie zijn ook restanten. Ik heb relatief weinig afval gehad.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ja, dat stuks onderdak is aanwezig... simpelweg omdat ook dat gedeelte vol isolatie (restanten isolatie van het dakvlak) zit en zo mooi aansluit op de muurisolatie. Die folie zijn ook restanten. Ik heb relatief weinig afval gehad.

Bedankt. Aha, ik snap het. Inderdaad belangrijk dan om je (waarschijnlijk glaswol) dakisolatie droog te houden.
Dus als ik m'n muurisolatie laat doorlopen tot gelijk met bovenkant van de dakspanten, dan heeft dat weinig zin waarschijnlijk.

voorbeeld_doorlopende_muurisolatie.jpg
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Da's prima zo... mijn situatie scheelt van de jouwe (daarom dat je dat niet kan vergelijken).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan