• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Goedkope tuinafsluiting

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hallo;

't is misschien nog wat vroeg, maar ik wil me toch al informeren wat er bestaat van tuinafsluiting. Zoals je kan zien op de foto's liggen we vlak tegen de straat en tegen de zuiderbuur. Via de straat kan je dus recht binnenkijken. Vandaar wil dus een hoge afsluiting. Maar een haag groeit niet in 3 weken, dus ik zou iets moeten vinden waarmee het meteen toe is.

http://dl.dropbox.com/u/32495140/Bouw/terraza.JPG

http://dl.dropbox.com/u/32495140/Bouw/straat.JPG

http://dl.dropbox.com/u/32495140/Bouw/buur.JPG

- Wat bestaat er allemaal?

- Wat is het goedkoopst?

- Wat is aan te raden?

- Welke hoogtes?

- Waar kan je dat kopen?

- Moet ik dat vragen aan mijn gebuur als ik tegen zijn haag (die op mijn grond staat gedeeltelijk) een draad wil zetten?

- Andere tips?

Ikzelf dacht aan een draad van 2m30 en daartegen zo van die geweven bamboe of houtbundels of matten..

graag jullie advies!

PS/ Het lukt niet direct om die images te embedden, hoe doe je dat?

Justchill;1718109 wrote:
Ikzelf dacht aan een draad van 2m30 en daartegen zo van die geweven bamboe of houtbundels of matten..

zie Ruimtelijke Ordening

Quote:
Afsluitingen

Voor het plaatsen van een afsluiting of hekwerk heeft u in principe een stedenbouwkundige vergunning nodig. Er gelden een aantal vrijstellingen.

Vrijstelling*

In zij- en achtertuin kunt u zonder vergunning een afsluiting plaatsen tot 2 meter hoog. In de voortuin mag de afsluiting niet hoger zijn dan 1 meter, tenzij ze open is (van draad of draadgaas). Dan is ook hier een hoogte van 2 meter vrijgesteld van vergunning.

Let op: de vrijstelling geldt niet als

• de afsluiting verder dan 30 meter van de woning geplaatst wordt,
  • de afsluiting geplaatst wordt in een oeverzone, afgebakend in een bekkenbeheersplan of deelbekkenbeheersplan of in de 5 meter brede strook langs waterlopen. Deze informatie kan u bekomen bij de gemeentelijke diensten.
Een afsluiting op de perceelsgrens plaatsen kan enkel als beide buren akkoord zijn.

mvg,Koen

Eerst en vooral, zonder bouwvergunning mag je maximaal 2m hoog gaan met je afsluiting.

Dus 2m30 mag in principe niet zonder langs stedenbouw te gaan.

2e puntje waar je eens moet op denken is of dat stuk grond dat aan de straat grenst geldt als voortuin of zijtuin, achtertuin zal het al zeker niet zijn.

Waar ligt jullie huis ergens tov dat stuk grond ?

Wat mag en wat niet kan je onder andere hier nalezen

http://www.ruimtelijkeordening.be/Default.aspx?tabid=14025

Draadafsluitingen zijn makkelijk te plaatsen, met of zonder bovenbuis, en kan je op verschillende manieren ondoorzichtig maken.

Ofwel met kunststof strips geweven door de gaten, ofwel met een zichtdoek (meestal groen), met klimplanten (duurt ook weer een tijd dan) of matten zoals je zelf zegt.

Goedkoop bestaat niet in afsluitingen, enkel duur en duurder. ;)

Allez 't is te zien wat je goedkoop noemt natuurlijk maar 't is toch een redelijk stuk precies.

Draad van 2m hoog wil zeggen buizen van 3m lang, best nog met bovenbuis voor de stevigheid. Dan nog eens matten ertegen van 2m hoog.

Kostenplaatje loopt al snel op dan.

Je kan nog kiezen tussen draad op rol of draadpanelen (harde).

Koop wel geen draad met van die vaste rechthoekige gaten, maar van het soort dat zo in elkaar haakt (ruitvormig). Dat kan je mooi aanspannen en is ook veel sterker.

Ben zelf ook aan't kijken voor een stuk draad te plaatsen (maar 15m), dus ben ook wel benieuwd naar prijzen.

Veel open vragen, ik denk dat je je aan weinig concrete antwoorden mag verwachten. Afsluitingen bestaan in alle maten en gewichten, van hout tot beton tot natuurlijk tot... Misschien is een prijsindicatie ook al hulpvol om bepaalde keuzes uit te sluiten?

Je hebt in principe een stedenbouwkundige vergunning nodig voor ALLE types afsluitingen, maar onder bepaalde (courante) voorwaarden zijn omheiningen tot 2 meter niet vergunningsplichtig als ze niet in de voortuin staan. In jouw geval is dus een stedenbouwkundige vergunning vereist; zie hier voor meer info (omdat het nu over 30 cm meer gaat gaat, kan je bij eventuele weigering toch nog voor 2 meter hoogte gaan).

Afhankelijk van het soort afsluiting moet je een minimumafstand tot de perceelgrens respecteren. Bij akkoord tussen beide buren kan je óp de perceelgrens een omheining zetten (ik denk dat er dan best ook een formeel akkoord over eigendom opgemaakt wordt op papier). Als dat niet het geval is:

• mag je tot vlak aan de perceelgrens gaan voor "dode" afsluitingen
  • moet je minstens 50cm afstand respecteren voor levende hagen (bv. klimop op een draad, coniferen, ...).

Kevin81;1718116 wrote:
2e puntje waar je eens moet op denken is of dat stuk grond dat aan de straat grenst geldt als voortuin of zijtuin, achtertuin zal het al zeker niet zijn.

Waar ligt jullie huis ergens tov dat stuk grond ?

Wat mag en wat niet kan je onder andere hier nalezen

http://www.ruimtelijkeordening.be/Default.aspx?tabid=14025

Tuin is weldegelijk achtertuin; wij hebben geen voortuin want we moeten bouwen op de rooilijn. Ons huis ligt dus in de hoek.

achtertuin of zijtuin.. zelfde regels (2meter) gelden volgens je PDF.. dus maakt niet echt uit. Doet men in't algemeen moeilijk als je een afsluiting hoger dan 2m wil zetten?

Ja maar je hebt aan de straatzijde een heel deel ( recht op de zijgevel doorgetrokken )

dat eigenlijk aanzien wordt als voortuin.

En volgens mij ga je daar niet hoog mogen gaan ... je belemmerd immers het zicht van uw achterbuur die van zijn perceel wenst te rijden met de wagen ...

Een haag lijkt mij een zeer flexibele oplossing om eens te zien hoe uw buur reageert ... en ge kunt ze ten allen tijde de hoogte geven die op dat moment het meest aangewezen is ...

Na een klacht wat snoeien en daarna terug laten groeien bvb ...

k.b.

K.B.;1718145 wrote:
Een haag lijkt mij een zeer flexibele oplossing om eens te zien hoe uw buur reageert ... en ge kunt ze ten allen tijde de hoogte geven die op dat moment het meest aangewezen is ...

Na een klacht wat snoeien en daarna terug laten groeien bvb ...

Klopt inderdaad voor een stuk, je kan wel van een haag van 1,5 meter of 2 meter niet even een meter afdoen en verwachten dat ze het zomaar overleeft -- het soort haag zal dan wel expliciet in functie daarvan gekozen moeten worden (en dan vrees ik dat je snel terechtkomt bij overwoekerende planten/struiken zoals klimop... *brrrrrr* ... ).

Waarom wil je eigenlijk 2m30 ipv (1m50), 1m80 of 2m wat meer gebruikt wordt?

Justchill;1718109 wrote:
Hallo;

- Ikzelf dacht aan een draad van 2m30 en daartegen zo van die geweven bamboe of houtbundels of matten..

Dit gaat al zeker niet goedkoop zijn!

een afsluiting van 1m80 of 2m30 scheelt een hoop in windbelasting.

Een goedkope afsuiting van die hoogte, die ook blijft staan als het waait, lijkt me niet mogelijk?.

Bovendien beperkt dat ook enorm het zicht op de omgeving.

(mijn buur heeft 2m geplaatst,en ik vind dat al veel)

mvg

luc

K.B.;1718145 wrote:
Ja maar je hebt aan de straatzijde een heel deel ( recht op de zijgevel doorgetrokken )

dat eigenlijk aanzien wordt als voortuin.

En volgens mij ga je daar niet hoog mogen gaan ... je belemmerd immers het zicht van uw achterbuur die van zijn perceel wenst te rijden met de wagen ...

k.b.

Achterbuur heeft daar zelf een haag staan.....

Ik mag er niet aan denken dat ik maar 1m hoog mag aan straatzijde, iedereen kan mooi lekker binnenkijken wat ik aan het doen ben i/d leefruimte, not going to happen!

Waarom 2m30? Omdat ik vrees dat 2m misschien niet hoog genoeg zal zijn en men vanuit slaapkamers nog zal kunnen binnengluren..

Iemand een id v/d prijzen? waar moet je daarvoor gaan kijken?

Als je geheime of spannende of andere dingen wil doen in je leefruimte die niet gezien mogen worden, kan je altijd gebruik maken van middelen die daarvoor bedoeld zijn zoals rolluiken, gordijnen,... in plaats van een groene muur rond j huis op te trekken. Het is me opgevallen dat van die groene draad niet goedkoop is, al zeker niet in 2m30.

Dortje;1718246 wrote:
Als je geheime of spannende of andere dingen wil doen in je leefruimte die niet gezien mogen worden, kan je altijd gebruik maken van middelen die daarvoor bedoeld zijn zoals rolluiken, gordijnen,... in plaats van een groene muur rond j huis op te trekken. Het is me opgevallen dat van die groene draad niet goedkoop is, al zeker niet in 2m30.

Ik zie de TS niet direct gordijnen of rolluiken in de tuin hangen :) .

Wij hebben in onze tuin ook "last" van inkijk van 2-3 ramen. Een paar strategisch geplaatste sparren zullen een oplossing bieden zonder de buren hun licht af te nemen :). Er gebeuren geen abnormale zaken in onze tuin, maar zo'n rechtstreekse inkijk is niet leuk.

Dit zijn mijn offertes van de afsluiting geweest, wij zijn voor de gewone draadafsluiting gegaan en zaterdag komt er een beukhaag voor. (prijzen zijn van vorig jaar)

Leveren en plaatsen van houten afsluiting met:

- betonpalen

- betonplaat van 40 cm

- houten panelen inox gevezen (rode noorse den)

De prijs per lopende meter bedraagt: 71,75 euro exclusief 21% BTW

---

Leveren en plaatsen van betonnen afsluiting met:

- betonpalen

- betonplaten

De prijs per lopende meter bedraagt: 98,56 exclusief 21% BTW.

---

Leveren en plaatsen van draadafsluiting met:

-draadhoogte 1,80m

-betonplaat van 40cm

-bovenbuis diameter 42mm

PS:de palen hebben een diameter van 60mm

De prijs per lopende meter bedraagt:42,87 euro exclusief 21% BTW

@Arccs: waar ben je daarvoor gaan kijken?

thanks.. draad is dan toch een stuk goedkoper dan houten schuttingen zo te zien.

Hallo,

Wij zijn eveneens op zoek naar een omheining.

Zou het mogelijk zijn om ons te vertellen waar jullie deze prijzen hebben verkregen?

Alvast bedankt en een heel fijn weekend!

Cedjeenkatje;1718615 wrote:
Hallo,

Wij zijn eveneens op zoek naar een omheining.

Zou het mogelijk zijn om ons te vertellen waar jullie deze prijzen hebben verkregen?

Alvast bedankt en een heel fijn weekend!

Beste Cedjeenkatje, ik zou voorstellen om je op het forum te registreren, dan kan de afsluitingzetter in een persoonlijk bericht doorzenden :).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan