• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Goedkoopste bouwvorm?

pat

Lid geworden
16 feb 2008
Berichten
297
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik weet dat dit een vraag is die tot veel discussie leidt maar heb er nog geen antwoord op. Ongeacht van verschillen van aannemers, firma.... wat zou dan de goedkoopste bouwvorm zijn (uitgevoerd door aannemers); prefab, houtskelet, beton, industriële bouw, traditioneel (snelbouw en gevelsteen),...

Dien ten verstande dat er voldaan is aan de huidige energienorm. (Ik weet dat er verschillen op de waarden zit).

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik wil investeren in zonnepanelen, regenwaterrecuperatie... . Maar ik denk dat ik dit enkel kan doen-kijkend naar mijn budget- als ik goedkoop bouw en zo compenseer. Of is dit zinloos?

(Het betreft een vrijstaande woning)
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de opbouw is het gekoopste om twee volledige verdiepingen te vermijden, en met 1 verdiep onder het dak te werken. Een dak is goedkoper dan muren.



Ondanks dat de materialen van bepaalde traditionele bouwmethoden duurder kunnen zijn, kan de totaal prijs goedkoper uitkomen omdat er meer concurrentie is omdat er meer aannemers er ervaring mee hebben.



Ramen zijn ook duurder dan muren. Dus kleine ramen verlagen ook de prijs.



Het goedkoopste lijkt mij een standaard fermetje, met de standaard rode bakstenen, standaard dakpannen, kleine raampjes,...



Naar het schijnt is houtbouw goedkoper als je je aan de standaardplannen van de sod firma houdt. In dat geval kan men in grote oplaggen standaardformaten gebruiken wat natuurlijk de prijs drukt.



Als je bij een sod firma, je aan de standaardplannen houdt kan en er natuurlijk bespaard worden op de architect, de epb, ....



Dus in het algemeen is het eigelijk hoe meer standaard, hoe goedkoper, ;-) Persoonlijkheid heeft een prijs,:)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
er is een architect die zeer goedkope en zeer mooie woningen zet in staalbouw ma kan nu met de beste wil ter wereld niet op zn naam komen.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hadden voor ons huis gekeken naar staalskelet en gewoon standaard snelbouw. Snelbouw was goedkoper. Omdat een woning niet zoveel grote overspanningen heeft.



Je zou kunnen zeggen dat er kan bespaard worden op werkuren voor het plaatsen van de panelen. Maar uiteindelijk kwam dat duurder uit omdat je minder aannemers had die die bouwmethode gebruiken in woningbouw en er dus minder concurrentie is.
 

pat

Lid geworden
16 feb 2008
Berichten
297
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je antwoord. Ik vreesde er al voor. Dat is dus niet wat we willen. Onze voorkeur gaat uit naar heel strak. Ik dacht misschien dat een (bijna) rechthoekige blok in grote betonnen prefab een goedkope vorm was. Maar naar het schijnt is beton niet het meest gezonde materie, of is dit een fabeltje?
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden zelf eerst naar ytong gekeken, maar dat is duurder dan snelbouw+extra isolatie. Dus dat is niet interessant.



Wij hebben gekozen voor snelbouw+isolatie+crepi.

Afwerking met crepi is duurder dan de goedkoopste gevelstenen. Dus voor de prijs moet je het niet doen. Wat wel een voordeel is tov gevelsteen is dat je minder kans hebt op koudebruggen.



Een moderne woning heeft meestal ook meer overspanningen en grote ramen. Wat een grote impact heeft op de prijs.



Waar je misschien wel makkelijk op kan besparen is:

-hou de opbouw eenvoudig. Niet te veel uitsprongen, oversteken,...

-geen kelder nemen

-een carport nemen ipv een garage

-in de hoogte werken. Fundering is duur, dus meer verdiepingen boven elkaar is goedkoper per m2.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Beperken van bouwvolume scheelt ook. Een goede indeelde woning kan met minder vierkante meters toe en daarmee worden de bouwkosten fors lager. Je ziet hier wel van die leefruimtes van wel 5 bij 10 meter waarbij je nog tegen het bankstel loopt. Met 4 bij 6 kun je het ook prima redden mits de ruimtes goed verdeeld zijn en de circulatie op orde is.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
er is een architect die zeer goedkope en zeer mooie woningen zet in staalbouw ma kan nu met de beste wil ter wereld niet op zn naam komen.
Gustave Eiffel heeft wel paar dingetjes in staal gedaan :wink: . Of is t dien niet?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het goedkoopste is de woning die je zelf kan bouwen.



Ben je vertrouwd met metselen, of zie je het zitten om dat te leren: mets dan je woning.



Idem voor hout: zet dan houtskelet.



DHZ is zonder discussie de goedkoopste manier van bouwen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
pat wrote:
Hallo,

Ik weet dat dit een vraag is die tot veel discussie leidt maar heb er nog geen antwoord op. Ongeacht van verschillen van aannemers, firma.... wat zou dan de goedkoopste bouwvorm zijn (uitgevoerd door aannemers); prefab, houtskelet, beton, industriële bouw, traditioneel (snelbouw en gevelsteen),...

Dien ten verstande dat er voldaan is aan de huidige energienorm. (Ik weet dat er verschillen op de waarden zit).

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik wil investeren in zonnepanelen, regenwaterrecuperatie... . Maar ik denk dat ik dit enkel kan doen-kijkend naar mijn budget- als ik goedkoop bouw en zo compenseer. Of is dit zinloos?

(Het betreft een vrijstaande woning)



standaard boekhandel bracht boek uit : 100 vb voor minder dan 150.000 en daar staan HSB, staal als traditioneel in dus zoek het boek even in bib of boekhandel (buitenkant is zwart, en ongeveer 4 cm dik, juiste titel ken ik niet)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan wrote:
pat wrote:
Hallo,

Ik weet dat dit een vraag is die tot veel discussie leidt maar heb er nog geen antwoord op. Ongeacht van verschillen van aannemers, firma.... wat zou dan de goedkoopste bouwvorm zijn (uitgevoerd door aannemers); prefab, houtskelet, beton, industriële bouw, traditioneel (snelbouw en gevelsteen),...

Dien ten verstande dat er voldaan is aan de huidige energienorm. (Ik weet dat er verschillen op de waarden zit).

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik wil investeren in zonnepanelen, regenwaterrecuperatie... . Maar ik denk dat ik dit enkel kan doen-kijkend naar mijn budget- als ik goedkoop bouw en zo compenseer. Of is dit zinloos? betreft een vrijstaande woning)



standaard boekhandel bracht boek uit : 100 vb voor minder dan 150.000 en daar staan HSB, staal als traditioneel in dus zoek het boek even in bib of boekhandel (buitenkant is zwart, en ongeveer 4 cm dik, juiste titel ken ik niet)



Belgisch budget bouwboek?



in onze plaatselijke bib zit ook een iets ouder klein boekje over goedkope woningen waar veel specialere zaken instaan.

industriële materialen, compacte woningen, ... heel interessante dingen allemaal.
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
goedkoper bouwen is relatief denk ik. Heb je kleinere ramen, minder warmte van de zon dus hogere gasfactuur; sneller donker: hogere electriciteitsfactuur.

Staalbouw lijkt me heel heet in de zomer en heel koud in de winter. Denk dat je dan ook meer moet gaan isoleren dan in een traditionele bouw om hetzelfde effect te bekomen. Ook geluidshinder kan ik mij voorstellen bij staalbouw.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan wrote:
standaard boekhandel bracht boek uit : 100 vb voor minder dan 150.000 en daar staan HSB, staal als traditioneel in dus zoek het boek even in bib of boekhandel (buitenkant is zwart, en ongeveer 4 cm dik, juiste titel ken ik niet)
Ja, maar het boek is al enkele jaren oud, en de woningen die er in staan waren ook al enkele jaren oud toen het boek uitkwam. Dus ik zou die prijzen wel met een heeeeeeel grote korrel zout nemen, en ook altijd eens kijken bij "Niet inbegrepen: ..."



Het is een mooi ideeënboek, maar als je daarmee naar een architect gaat met de vraag of je het voor die prijs kan laten zetten, zou je wel eens kunnen het volgende zien: :shock: ... :lol: :lol: :lol:
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
ingrid wrote:
Staalbouw lijkt me heel heet in de zomer en heel koud in de winter. Denk dat je dan ook meer moet gaan isoleren dan in een traditionele bouw om hetzelfde effect te bekomen.
???? :roll: Staalbouw is niet massief in staal hé. Er komt altijd nog iets voor of achter, en dat kan zonder problemen evengoed isoleren.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
7.182
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
ingrid wrote:
Staalbouw lijkt me heel heet in de zomer en heel koud in de winter. Denk dat je dan ook meer moet gaan isoleren dan in een traditionele bouw om hetzelfde effect te bekomen.
???? :roll: Staalbouw is niet massief in staal hé. Er komt altijd nog iets voor of achter, en dat kan zonder problemen evengoed isoleren.



:lol: :lol: :lol:
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
betonmolen wrote:
Wij hadden zelf eerst naar ytong gekeken, maar dat is duurder dan snelbouw+extra isolatie. Dus dat is niet interessant.



Wij hebben gekozen voor snelbouw+isolatie+crepi.

Afwerking met crepi is duurder dan de goedkoopste gevelstenen. Dus voor de prijs moet je het niet doen. Wat wel een voordeel is tov gevelsteen is dat je minder kans hebt op koudebruggen.



Ja maar Ytong kan je zelf lijmen en als je 30cm dik neemt mogen er ook

gewelven op en het isoleert ook nog en je kan er crepi opzetten.



De prijs van de gevelsteen (1/10 ?) is verwaarloosbaar in vergelijking

met de prijs om de gevel te laten zetten (behalve als je dat ook zelf kan

natuurlijk maar zelfs dan kost je het veeeel meer tijd en tijd kost geld).
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
betonmolen wrote:
Wij hebben gekozen voor snelbouw+isolatie+crepi.

Wat wel een voordeel is tov gevelsteen is dat je minder kans hebt op koudebruggen.

En waarom dat?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
stonebiker wrote:
De prijs van de gevelsteen (1/10 ?) is verwaarloosbaar in vergelijking

met de prijs om de gevel te laten zetten (behalve als je dat ook zelf kan

natuurlijk maar zelfs dan kost je het veeeel meer tijd en tijd kost geld).
Gevelsteen 1/10 ??? En mijn tijd kost geen geld hoor.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan