Goederenlift garage naar kelder

• Tags kelder lift nieuwbouw
  • nick88

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 aug 2014
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Beste,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of tips voor het realiseren van een goederenlift van de gelijkvloerse garage naar de kelder?
    Het betreft een nog te bouwen woning, ik ben echter benieuwd hoe sommige dit gerealiseerd hebben.

Lift zou gebruikt worden om bijvoorbeeld fietsen of grotere stukken eenvoudig in de kelder te krijgen.

Groeten,
    Nick

Als je echt een lift wilt, is een professionele firma/installatie aan te bevelen voor de veiligheid; er zijn namelijk veel punten waar je letsels kan oplopen. Zal denk ik in dezelfde categorie te vinden zijn als autoliften. Je zal rekening moeten houden met afsluitbaarheid van de liftzone, waarschijnlijk liftput in de kelder.

Alternatief dat (in mijn ervaring) wél veel wordt gebruikt, is een (af te sluiten) kelderluik + takel, ook stukken goedkoper. Tenzij je het dagelijks/wekelijks wilt gebruiken. Luik kan ook gewoon een stel balken zijn, garagisten gebruiken dit bv. om hun "smeerput" af te dekken. Daar is het enige gevaar dat je in dat gat valt als het open ligt, toch al moeilijker om een vinger of ander ledemaat kwijt te raken.

Als je de kost gaat doen voor zo'n goederenlift... Kun je dan niet upgraden naar een "volwaardige lift". Een te bouwen woning, met kelder & 1 verdieping? (ik ken de kosten van een lift niet, maar het zou wel iets zijn dat ik zelf overweeg moest ik opnieuw beginnen...)

Beste,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of tips voor het realiseren van een goederenlift van de gelijkvloerse garage naar de kelder?
    Het betreft een nog te bouwen woning, ik ben echter benieuwd hoe sommige dit gerealiseerd hebben.

Lift zou gebruikt worden om bijvoorbeeld fietsen of grotere stukken eenvoudig in de kelder te krijgen.

Groeten,
    Nick
    In een goederen lift mogen slechts in zeer beperkte gevallen een persoon mee
    De wetgeving tussen een goederenlif en een personenlift is namelijk verschillend

Om op uw vraag te antwoorden
    Ik heb eens een eigenbouw systeem gezien
    Die mens had gewoon het voorste deel van een heftruck gebruikt, tegen de muur gezet en een platform op de tanden gemaakt.
    het oliebad en de pomp stond beneden in de kelder

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Als je de kost gaat doen voor zo'n goederenlift... Kun je dan niet upgraden naar een "volwaardige lift". Een te bouwen woning, met kelder & 1 verdieping? (ik ken de kosten van een lift niet, maar het zou wel iets zijn dat ik zelf overweeg moest ik opnieuw beginnen...)
    15 jaar geleden soms nog personenliften over 3-4 verdiepingen moeten laten installeren en keuren op werven. Dan was dat in de orde van 25.000 euro per verdiep, zal waarschijnlijk niet goedkoper zijn geworden sindsdien. Om een lift in appartement te laten vervangen was het ook in die orde van 20-25k/verdiep. Waarschijnlijk buiten budget van TS.

Misschien kan deze kijken naar schaarliften die onderaan zijn afgesloten met kooi.

@omerpr zal wel enkele tips kunnen geven.
    Oooh @omerpr leest nog vaak mee😉

Nu, ik ga binnenkort ook een goederenlift plaatsen.
    Zowel in de garage als in de kelder komen er 2 muurtjes( snelbouwer 14) als zijwand en om de gewelven bijkomend op te vangen.
    Vooraan werk ik telkens met dubbele balkondeuren(PVC of alu uiteraard recuup).
    Die worden langs binnen( zodra ik met de lift werk) met een hendel gesloten.
    Eens de lift zakt, kan er langs boven niemand meer in de opening vallen.
    Hetzelfde beneden, ook daar is de hendel langs binnen dicht, dus kan er niemand onder de last komen te staan.
    Zou ik onwel worden is dat zichtbaar door het dubbel glas, slaan ze alles maar stuk😀
    Lift zelf koop ik, goederenlift 400 kg met plateau. Valt onder de machinerichtlijn prijs ca 2000€.
    Bediening is manueel zoals bij een electrische takel up/down + noodstop.
    De recuupbalkondeuren erbij valt dat nog mee.
    Bij stilstand staat de plateau ter hoogte van de garagevloer en kan ik daar nog iets stockeren, fiets, pmd, dus zaken die er snel uitkunnen als ik die wil gebruiken.
    Gedaan met sukkelen/sleuren langs de trap😜

Laatst bewerkt:
    15 jaar geleden soms nog personenliften over 3-4 verdiepingen moeten laten installeren en keuren op werven. Dan was dat in de orde van 25.000 euro per verdiep, zal waarschijnlijk niet goedkoper zijn geworden sindsdien. Om een lift in appartement te laten vervangen was het ook in die orde van 20-25k/verdiep. Waarschijnlijk buiten budget van TS.

Misschien kan deze kijken naar schaarliften die onderaan zijn afgesloten met kooi.
    Heel duur
    Vorige maand ene besteld 27.000€ + btw voor 3 niveaus
    Gekend merk

@omerpr zal wel enkele tips kunnen geven.
    Oooh @omerpr leest nog vaak mee😉

Lift zelf koop ik, goederenlift 400 kg met plateau. Valt onder de machinerichtlijn prijs ca 2000€.
    Heb je een link wat je juist gaat aankopen? eventueel via DM.

Ga dit zeker volgen moesten er nog ideeën uit komen. Ik heb een 'schacht' van gelijkvloers in de garage naar de kelder.
    De bedoeling is dat daar ooit een soort goederenlift komt. (natuurlijk ga ik daar zelf ook wel eens in staan als het zo ver is.)
    Momenteel heb ik bovenaan een poutrel in de welfsels gestoken en hangt daar nu een 1t takel aan.
    Als ik eens veel tijd heb is dat een van de volgende projecten. (eerst nog de leuning afwerken, dan de stalen binnendeur en bbq/buitenkeuken)

Een takel is beter dan niks maar een 'plateau' lijkt me handiger.
    Toch voor wat er hier naar beneden moet.

vrienden van ons hebben een hellend vlak naar de kelder. Ook gemakkelijk om grote stukken benenden te krijgen en vermoedelijk een stuk goedkoper? Daar moet natuurlijk plaats voor zijn in de tuin.

• Leuk
    Waarderingen: Fuss
    Die mens had gewoon het voorste deel van een heftruck gebruikt, tegen de muur gezet en een platform op de tanden gemaakt.
    Ik zie dat praktisch elke zaterdag op mijn bijberoep. De mast van een heftruck en een grote ijzeren plaat op de vorken gelast. (Van het gelijkvloers naar de zolderberging)

vrienden van ons hebben een hellend vlak naar de kelder. Ook gemakkelijk om grote stukken benenden te krijgen en vermoedelijk een stuk goedkoper? Daar moet natuurlijk plaats voor zijn in de tuin.
    Hebben we overwogen toen we aan het tekenen waren, zowel voor de auto als een kleinere in de tuin voor fiets/ grasmaaier.
    Nadelen vonden wij dat je veel plaats verliest, niet echt mooi te noemen en natuurlijk groot risico op water overlast in de kelder.

Ik zie dat praktisch elke zaterdag op mijn bijberoep. De mast van een heftruck en een grote ijzeren plaat op de vorken gelast. (Van het gelijkvloers naar de zolderberging)
    Als je de kans ziet (en toelating hebt) kun je dan eens wat foto's maken aub. Altijd fijn om ideeën op te doen.

Oude post van mij hoe we onze toegang naar de kelder voorzien hebben. Tot op heden al veel plezier aan gehad. Ik kan met alles vlot de kelder is zonder me zorgen te maken over water in de kelder tijdens een stortbui.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan