• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Goede onstopper

CiJu

Lid
Lid geworden
3 aug 2024
Waarderingsscore
42
Punten
18
Wat is volgens jullie een goede ontstopper om preventief en ook te gebruiken bij problemen bij het sanitair van de badkamer?
Belangrijk is dat het geen ontstopper is die de leidingen helemaal kapot vreet.
Er is geen mogelijkheid om alles uit elkaar te halen, noch rioolrat of dergelijke te gebruiken.

Gedurende jaren gebruikte ik een biologische ontstopper: elke week een kleine scheut in de sifons.
Beestjes dus die het organische vuil opeten (bacteriën en enzymen).
'k Was daar heel content van.
Natuurlijk kan ik niet vergelijken had ik in dezelfde periode niks gebruikt of een ander product.

Maar een tijdje terug was dat product niet meer te verkrijgen (in de winkel met de rode prijzen).
Van de winkel met die leeuw had ik iets dergelijks geprobeerd, maar dat gaf me ergens niet hetzelfde positief gevoel.

Daarmee ook eens vragen wat men hier zoal gebruikt van biologische ontstopper.

Edit, ik denk er aan dat ik ooit eens las dat die bacteriën of enzymen geen menselijke haren zouden kunnen afbreken (cystine en keratine).
Met mijn gemillimeterd haar is dat voor mij nu geen probleem.

Ok ok, dat is om minder op te vallen dat er ook plaatsen zijn waar er zelfs geen millimeter meer staat :)

Als ik logisch nadenk zou een biologische ontstopper, die werkt op basis van bacteriën en/of enzymen, dus vooral in de keuken zijn nut hebben.
Niet echt in de badkamer, tenzij er andere ingrediënten zijn toegevoegd, specifiek om het haar aan te pakken.

Ik kuis met enzymen ipv standaard zepen. Is wel niet in de gewone winkel te vinden, maar dat product moet inwerken dus preventief zal het niet veel doen?

Aha (chemische) ontstopper, ja, daar heb ik wel wat ervaring mee.

Over het algemeen gaat het niet zozeer over welke ontstopper, maar vooral over wanneer en hoe je hem gebruikt. Mijn algemene bevindingen/ervaring:

1) Chemische ontstopper werkt en is effectief. Ik heb al vanalles gebruikt en geprobeerd en heb altijd toch gemerkt dat het effectief werkt. Ik heb er tot nu toe nog geen op mijn "blacklist" moeten zetten. Duurder is niet perse beter. Ik heb momenteel de paarse 2Liter bus op basis van soda van Boni (Colruyt) in huis. Turbo, supersnel en dat soort marketing-adjectieven kijk ik niet naar.

2) Ik heb tot nu toe nog nooit een probleem ervaren met "collateral damage" veroorzaakt door ontstopper, dus aanvreten van rubber/dichtingen, beschadigen van leidingen etc ben ik nog niet tegenaan gelopen. Uiteraard wel voorzichtig te werk mee gaan en niet smodderen op een douchebak van natuursteen ofzo.

3) Volledig vloeibare versus dikkere of viskeuzere "gel" ontstopper. Zie lager

4) Wanneer te gebruiken? Want ik lees dat je ook spreekt van "preventief" te gebruiken. Ik onderscheid zelf 3 fases:
Fase1: nog helemaal geen probleem met de afvoer. Water loopt snel weg. Geen merkbare verstopping maar misschien wel al wat aanslag of zeepresten tegen de wand van de afvoer. In deze fase doe ik niet aan preventief ontstopper gebruiken. Het kost veel geld, het is een chemisch product, het is milieubelastend en ik beschouw het toch als een onnodig risico voor de afvoerleidingen (desondanks dat ik daar nog nooit tegen aan gelopen ben...). Dus om dan al maar effe duur spul door de riolering te spoelen, ben ik geen fan van.
Fase2: semi-verstopping. Water loopt beduidend traag of minder goed weg. Maar het loopt effectief nog wel weg. Dit dis de ideale fase om ontstopper te gebruiken. Wachten tot alle water weg is, restwater is sifon maximaal wegkrijgen (anders zorgt dat voor verdunning), en vervolgens gebruik ik meestal gelonstopper. Dat is vrij effectief.
Fase3: volledige verstopping. Water loopt echt niet meer af (of pas na 24u weggesijpeld ofzo). Dat is de moeilijkste. Ook hier er voor zorgen dat het restwater maximaal weg is, anders verdund dat het ontstoppingsproduct vooraleer het aan de verstopping komt. Als er dus nog een waterkolom in een gevuld afvoerbuis zit van pakweg 1 meter, kan je niet doeltreffend werken met ontstoppingsproduct. Dit vraagt dus vaak wat geduld en/of voorbereidend werk met de mechanische ontstopper (zuignap). Vervolgens gebruik ik dan de volledig vloeibare (dus niet gel) ontstopper.
Best in Fase2 in actie treden voor dat het zo erg is dat je in fase 3 terecht komt.

Als je toch perse preventief iets wil doen, dan zou ik ook eerder iets enzymatisch gebruiken.

Voor de rest enkel gebruiken "wanneer het nodig is".

Wat is volgens jullie een goede ontstopper om preventief en ook te gebruiken bij problemen bij het sanitair van de badkamer?
Er is geen mogelijkheid om alles uit elkaar te halen, noch rioolrat of dergelijke te gebruiken.
Waarom kan je geen rioolrat gebruiken? Zijn er teveel hoeken in de afvoer? Dat is misschien de oorzaak van regelmatig verstoppingen?

Waarom kan je geen rioolrat gebruiken? Zijn er teveel hoeken in de afvoer? Dat is misschien de oorzaak van regelmatig verstoppingen?
Zoals ik een rioolrat ken, niet de benodigde materialen om tot daar te geraken met leidingen / hoge druk / rioolrat.
Huis is 12 jaar oud, maar in de voorbije 9 jaar is er misschien niet naar gekeken. Wat wij nu ervaren is misschien het resultaat van 10 jaar.

Op letten wat je door dat putteke laat lopen.
Dat helpt al veel
Klopt, maar aan zeepresten / tandpasta / haren kan je weinig doen denk ik. Er wordt normaal wekelijks gepoetst.

3) Volledig vloeibare versus dikkere of viskeuzere "gel" ontstopper.
Je hebt ook de korrel versie; die bus gaat hier al 10 jaar mee in tegenstelling tot de liter vloeibare die er in één keer doorging. Scheelt veel in de portefeuille; vloeibare kan zogezegd beter verder in de buis geraken, maar wij mengden gewoon onze korrels op voorhand met (redelijk heet) warm water, dan heb je (volgens mij) toch quasi hetzelfde effect.

Het is allebei meestal gewoon natriumhydroxide.

Caligene is voor mij het meest effectief.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan