• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

goede koppelstukken tuinslang

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
Iemand ervaring met goede koppelstukken voor een tuinslang? De vorige 2 die ik gekocht heb laten wat water lopen. Iemand merk/type van koppelstukken die geen water laten lopen?

specifiek koppelstukken voor aan een hoge drukreiniger vast te klikken (geen idee wat de specifieke naam daarvan is)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Die bajonetkoppelingen lekken ook hoor.

De koppelstukken van Gardena ( maar dan de professionele) iets duurder en zwaarder in uitvoering voldoen hier heel goed op onze hoge drukreiniger karcher 130Bar.
Zelfs de huistuinkeuken gardena stukken.

Waar moet je opletten ?
Tuinslang /darm MOETEN passen in de koppelstukken. Het is te gek om een darm 22 mm aan te sluiten op een koppelstuk van 25mm.Zelfs met klem.
Ik zie dikwijls tuinslangen van den aldibricohubogamma . Wanddikte zo dun als een opgeblazen tuttefrut en daar stroomt dan water tegen 3 BAR door. Dat knapt. Investeer in gewapende tuinslangen.

Tuinslangen die dag in dag uit in de zon liggen worden bros en hard. Dus meer kans op lekken.

En vervang regelmatig je rubbertjes in de koppelingen.

En bij de meeste hogedrukreingers is deminste aandacht gegeven aan de wateraansluiting.
Haal de meegekochte eraf en vervang deze door het merk van koppelingen dat je gebruikt.

En effe een bedenking.
Je zit een massa water te spuiten met die hogedrukreiniger en de koppeling laat wat water door ?
Hoe veel extra waterverlies gaat dat zijn in verhouding met de liters die je spuit ?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.669
Punten
113
Ik heb over het algemeen goed ervaringen met de standaard koppelstukken van Gardena, zowel het gardena original system als het gardena profi system. In principe lekt dat niet.

Maar je moet het wel correct en zuiver aanbrengen op de tuinslang. Dus inderdaad de correcte passende stukken op de correcte slang. De slang zuiver afsnijden. En dan zuivere slang (geen zand/vuil/aarde dat er op plakt), en daarop het zuivere koppelstuk.

Mijn tuinslang ligt nu al 10 jaar dag en nacht buiten en die heeft o.i.v. UV licht nu wel zijn beste tijd gehad. Bros, minder flexibel, torst/knikt veel sneller. Het lekt nog niet, maar het wordt tijd om te gaan vervangen.

Wat ik wel al geleerd heb is dat die tuinslangen en koppelstukken zeer restricterend (drukval) kunnen zijn. De tuinslangen van gardena zijn is standaard in 12mm, 15mm en 19mm. Het loont de moeite om voor die laatste te gaan voor huis-tuin-keurken gebruik en de 2 kleinere maten te mijden.
Ik ben zelf "gestandaardiseerd" op de 19mm tuinslang en op de koppelstukken van het Profi systeem die wat zwaarder en degelijker uitgevoerd zijn en een veel grotere doorlaat hebben.

DDA

Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Een veel voorkomende oorzaak van lekkende gardena koppelingen is dat een van de tandjes die rond de slang klemmen, wordt omgebogen bij het monteren van de koppeling. Heb hier een paar plastieke tuttefrut koppelingen van Gardena die al meer dan 20 jaar mee gaan.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.883
Punten
113
Een veel voorkomende oorzaak van lekkende gardena koppelingen is dat een van de tandjes die rond de slang klemmen, wordt omgebogen bij het monteren van de koppeling. Heb hier een paar plastieke tuttefrut koppelingen van Gardena die al meer dan 20 jaar mee gaan.
Ik heb er hier ook die al meer dan 20 jaar meegaan van Gardena, misschien al +30 en niets geen lekkage.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
khem het ni over gardena maar over de tuinslangen
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: DDA

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
En effe een bedenking.
Je zit een massa water te spuiten met die hogedrukreiniger en de koppeling laat wat water door ?
Hoe veel extra waterverlies gaat dat zijn in verhouding met de liters die je spuit ?
Het gaat niet zozeer om het water dat ik zo 'verspil', maar wel dat ik momenteel (omdat ik nog geen buitenkraan heb) die op een kraan binnen aan sluit en het daar op de vloer druppelt. en telkens de tuinslang dubbel plooien in een emmer is ook niet echt praktisch. Ik wil dus vooral aan de kraan een mooie waterdichte afsluiting creeeren. Dat het aan de hogedrugreiniger zelf een beetje lekt maakt me minder uit.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Kijk dan je kraanaansluiting na, waarschijnlijk zit daar een tap op die toch niet100% is

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
275
Punten
63
En effe een bedenking.
Het gaat niet zozeer om het water dat ik zo 'verspil', maar wel dat ik momenteel (omdat ik nog geen buitenkraan heb) die op een kraan binnen aan sluit en het daar op de vloer druppelt. en telkens de tuinslang dubbel plooien in een emmer is ook niet echt praktisch. Ik wil dus vooral aan de kraan een mooie waterdichte afsluiting creeeren. Dat het aan de hogedrugreiniger zelf een beetje lekt maakt me minder uit.
wij hadden dit probleem ook. Bleek dat de schroefdraad binnenin helemaal versleten was. Mogelijk door eens schuin er op te draaien.
We hebben ter vervanging messing koppelingen gekocht. Vooral ook mooier om te laten hangen.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.595
Punten
113
Gardena, al de rest is rommel.
Slangen verslijten harder onder invloed van uv. Ze worden wat stijf en sluiten minder goed af.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan