Ik heb over het algemeen goed ervaringen met de standaard koppelstukken van Gardena, zowel het gardena original system als het gardena profi system. In principe lekt dat niet.
Maar je moet het wel correct en zuiver aanbrengen op de tuinslang. Dus inderdaad de correcte passende stukken op de correcte slang. De slang zuiver afsnijden. En dan zuivere slang (geen zand/vuil/aarde dat er op plakt), en daarop het zuivere koppelstuk.
Mijn tuinslang ligt nu al 10 jaar dag en nacht buiten en die heeft o.i.v. UV licht nu wel zijn beste tijd gehad. Bros, minder flexibel, torst/knikt veel sneller. Het lekt nog niet, maar het wordt tijd om te gaan vervangen.
Wat ik wel al geleerd heb is dat die tuinslangen en koppelstukken zeer restricterend (drukval) kunnen zijn. De tuinslangen van gardena zijn is standaard in 12mm, 15mm en 19mm. Het loont de moeite om voor die laatste te gaan voor huis-tuin-keurken gebruik en de 2 kleinere maten te mijden.
Ik ben zelf "gestandaardiseerd" op de 19mm tuinslang en op de koppelstukken van het Profi systeem die wat zwaarder en degelijker uitgevoerd zijn en een veel grotere doorlaat hebben.