• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gleuf in snelbouw voor de leidingen airco binnenunit: links of rechts?

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
70
Punten
28
Hallo allen,

Ik heb nog geen binnenunit gekocht of gekozen. Ik wil gewoon leidingen voorzien voor als het toch te warm wordt in de slaapkamers en de woonkamer.
Fuss heeft Bosch gezet en voor Bosch kan je precies zowel links als rechts van de beugel boren (slijpen in mijn geval)
Bezorgheid is als ik het gat links van de toekomstige binnenunit boor (60 cm van een muur bv.) en het had rechts moeten zitten, dan kan ik de binnenunit niet genoeg naar links opschuiven. Binnenunits (van Panasonic alvast) zijn rond de 100 cm

Mijn idee is eigenlijk het gat links te boren (= in mijn geval is dat de kant het dichtste aan een muur wanneer je voor de binnenunit staat) om de simpele reden dat ik wil dat de unit daar begint.

Of in 't kort. Maakt het uit aan welke kant van de ophangbeugel de afvoer van de binnenunit zit?

Mij is verteld om de leidingen langs links laten binnen te komen, als ze rechts zitten moeten ze er een bocht oplassen wat iets duurder zal zijn. (Zo hebben ze mij verteld natuurlijk :D ) Afvoer zou niets uitmaken.
Heb ook een foto gezet met hoe ik het gedaan heb, weet ni of je hier iets aan hebt en of je nu je antwoord hebt :D
airco.jpg

@Jorick oei dat roept nog een vraag op. Ik dacht één sleuf van 6 cm breed naar boven te sluipen (mijn freeske doet 3cm per keer). Ik vermoed dat een sleuf bij jou de koelleiding is en de stroom/communicatiekabel en de andere de afvoer? Maar wat is dat wit plaatje? Is dat een inbouwstuk in de muur?

Ik heb 1 sleuf van 6cm voor koelleidingen en elektriciteit en 1 sleuf voor een afvoer van 32mm. De sleuven zitten best goed vol. Over de bakjes word nu gewoon gepleisterd, heb deze goed opgemeten en als ik airco's ga plaatsen moet ik ze gewoon open maken. Bakjes kan je gewoon kopen hiervoor.

airco 2.jpg

Ik heb 1 sleuf van 6cm voor koelleidingen en elektriciteit en 1 sleuf voor een afvoer van 32mm. De sleuven zitten best goed vol. Over de bakjes word nu gewoon gepleisterd, heb deze goed opgemeten en als ik airco's ga plaatsen moet ik ze gewoon open maken. Bakjes kan je gewoon kopen hiervoor.
Thanks dat is mij al veel duidelijker! Ik zie dat voorp Panasonic de leidingen 1/4," 3/8" zijn ongeacht het vermogen. En stroom naar de binnenunit airco 5G1,5. Welk merk heb jij gezet en waren die diameters anders? Maar proper gedaan. Goeie inspiratie:)

edit : Ah nee bij de buitenunit is het altjd 1/4, 3/8 (??) en de binnenunit is 1/4, 3/8 of 1/4, 1/2.

Laatst bewerkt:
Ik heb van binnenunit naar buitenunit 1/4 3/8 en een 5g1.5 gelegd en naar de plaats van de buitenunit 3g2.5 gelegd.

Welke airco’s ik ga plaatsen weet ik nog niet, is toch pas voor binne x aantal jaar (zijn nieuwbouw bezig en de centjes zullen op zijn als het bewoonbaar is ?)

@Jorick idem. Nog juist geld voor de leidingen he:).
Voor leidingen :
  • Bij Panasonic is het 1/4, 3/8 tot en met 3,2kW koelvermogen.
  • Voor Mitsubishi is het pas vanaf 6 kW dat ze naar 1/4, 1/2 gaan.
Voor Stroom:
  • Voor buitenunit is 3G2,5 goed (heb al 3G4 gelegd)
  • Mitsubishi vraagt wel 4G2,5 naar de binnenunits. Gezien de lange afstand van living naar buitenunit zal 2,5mm² bij mij beter zijn.
Voor de living met open keuken zal het dus eerder 1/4, 1/2 worden. Een reductie zal wel bestaan moest het 3/8 moeten zijn. Tis weer niet universeel dus

Laatst bewerkt:
Voorzie ook een kabel (UTP) voor 'signalen' te sturen zodat je ooit kan koppelen met LAN, internet, apps, domotica,...

Bij ons ook grote living met grote open keuken, maar omdat we geen ramen in het zuiden hebben en onze bouw goed geïsoleerd is gewoon dezelfde leidingen als de kamers gestoken omdat we hier toch nooit vollebak gaan moeten koelen, hopelijk zelf geen koeling nodig dan moete we daar toch al geen geld aan uit geven ?

4g2.5? Best veel voor maar een binnenunit, is toch maar sturingske en een ventilator wat er in zit ? nu ja ze zullen hun reden wel hebben voor de dikke kabel.

Voorzie ook een kabel (UTP) voor 'signalen' te sturen zodat je ooit kan koppelen met LAN, internet, apps, domotica,...
Tegenwoordig werkt het allemaal met de wifi. Dus ik denk dat een lan kabel niet perse nodig is.

En dit ben ik dus vergeten ? nuja meeste kunnen via wifi ook wel gestuurd worden ?

Bij ons ook grote living met grote open keuken, maar omdat we geen ramen in het zuiden hebben en onze bouw goed geïsoleerd is gewoon dezelfde leidingen als de kamers gestoken omdat we hier toch nooit vollebak gaan moeten koelen, hopelijk zelf geen koeling nodig dan moete we daar toch al geen geld aan uit geven ?

4g2.5? Best veel voor maar een binnenunit, is toch maar sturingske en een ventilator wat er in zit ? nu ja ze zullen hun reden wel hebben voor de dikke kabel.
Ik zie dat ze dat bij Daikin ook vragen als de lengte > 10 meter wordt. Het zal daar mee te maken hebben vermoed ik. Ik snap ook niet waarom ze anders een 2,5 willen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan