Glaswol isolatie op zoldervloer waar reeds glaswol onder ligt

Lid geworden
25 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Onder de huidige zoldervloer (planken met brede kieren tussen) liggen momenteel spijkerflensdekens van 6-8cm met de alufolie naar de warme kant. Aan de warme kant zijn die spijkerflensdekens niet aan de balken bevestigd, noch ligt er een ander dampscherm onder. Die zijn er dus gewoon ingelegd en vloer erover gedaan.

Ik zou nu graag extra isolatie aanbrengen. Momenteel tocht het een beetje in de zolder, dus ik ga met dampopen onderdaktape de naden van de overlappende onderdakplaten toekleven om zo een winddichte zolder te bekomen. Mag ik daarna gewoon een dampscherm over de zoldervloer leggen en de isolatierollen erover uitrollen? Aangezien ik de zolder eerst winddicht maak zou de warmte er niet uit geblazen mogen worden. In Frankrijk zijn er momenteel 20cm R5 isolatierollen voor 5 euro /m² te krijgen dus ik dacht van gewoon 2 lagen die 90° gedraaid liggen aan te brengen. Zo zit ik zeker voor een tijd goed en het kost geen geld.
Is er kans op vochtproblemen ergens in deze constructie?

Ik vroeg me ook nog af hoe het dampscherm rondom te bevestigen. Het dak loopt nog wat verder naar beneden af, dus komt erop neer dat het onderdak de enige plek is waar ik het dampscherm aan kan bevestigen. Kan ik dat er gewoon aankitten met zoiets als isover doublefit? Hoe doe ik dat best om het dampscherm rond elke keper goed te laten aansluiten?

Alvast bedankt,
Jan-Pieter

EDIT: zolder wordt nooit gebruikt dus er hoeft geen beloopbare vloer te zijn.

Amadeo

Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Waarderingsscore
44
Punten
18
Lijkt me wat een onduidelijke situatie. Graag foto. Kan je niet isoleren tegen het onderdak met een deftig dampscherm over de isolatie??

Lid geworden
25 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hopelijk verduidelijkt deze tekening het een beetje, blauw is het dampscherm dat ik zou willen aanbrengen.

Dus mijn vragen zijn, kunnen er zich hier vochtproblemen voordoen, en hoe kan ik het dampscherm bevestigen aan het onderdak zoals in het bovenaanzicht rechts? Kan isostretch hiervoor gebruikt worden? Maar dat is rondom rond 40m ongeveer dus misschien een beetje te veel?

Hellend dak zelf isoleren is niet meteen een optie.
1666768907759.png

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
257
Punten
63
Uw dampscherm kunt ge aanwerken aan uw pleisterwerk/muurplaat. Dat gaat veel simpeler zijn.
Ik heb deze aansluiting "dubbel" gemaakt. De Isover Vario gebruikt en vervolgens luchtdichtingstape. Ik merkte dat de vario toch niet zo "perfect" werkte aangezien je op uw knieën/buik zit te werken.

Nu, ik heb isolatie tussen de kepers gezet en de dampscherm erover geplaatst zoals het meestal wordt gedaan. Maar de aansluiting vanonder is wel hetzelfde.

Qua vochtproblemen denk ik niet dat het een probleem zal zijn mits de dampscherm correct wordt geplaatst. Aangezien uw eerste isolatie gewoon uitgerold was, waren die naden van de alu-folie ook niet goed/perfect gesloten :).

Lid geworden
25 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Uw dampscherm kunt ge aanwerken aan uw pleisterwerk/muurplaat. Dat gaat veel simpeler zijn.
Ik heb deze aansluiting "dubbel" gemaakt. De Isover Vario gebruikt en vervolgens luchtdichtingstape. Ik merkte dat de vario toch niet zo "perfect" werkte aangezien je op uw knieën/buik zit te werken.

Nu, ik heb isolatie tussen de kepers gezet en de dampscherm erover geplaatst zoals het meestal wordt gedaan. Maar de aansluiting vanonder is wel hetzelfde.

Qua vochtproblemen denk ik niet dat het een probleem zal zijn mits de dampscherm correct wordt geplaatst. Aangezien uw eerste isolatie gewoon uitgerold was, waren die naden van de alu-folie ook niet goed/perfect gesloten :).
Jammer genoeg kan ik niet vasthangen aan een muurrplaat. Zoals je links op de tekenings ziet kan ik enkel aan de vloer of aan het onderdak vasthangen... Had heel graag die isostretch gebruikt maar die blijkt nergens nog te koop te zijn. Enig idee voor een alternatief? 1666956253890.png

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
257
Punten
63
Aan wat zijn uw kepers zijn vastgemaakt op de vloer? Daar zou normaal nog een houten horizontale structuur moeten lopen?
Anders zover mogelijk op de vloer dicht te maken.

Lid geworden
25 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
het dak loopt precies nog wat verder naar beneden (lager dan de zoldervloer). de enige horizontale constructies waar ik aan kan zijn balken maar daar kan ik het dampscherm niet aan hangen want de lucht kan nog tussen de balk en het onderdak door.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan