• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Glasdallen vervangen door smal raam of ...

Lid geworden
28 mrt 2006
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel zit er in ons toilet een rij oude glasdallen. Wij wensen dit te vervangen door raam met mat glas. Wij zijn vandaag bij plaatser van ramen geweest en volgens hem is de opening te smal om daar een raam in te plaatsen. Enige alternatief die hij ons kon geven: muur uitkappen zodat opening groter wordt. Ik had persoonlijk de indruk dat verkoper eerder geen zin had om aan zo'n werkje te beginnen. Iemand betere alternatieven, ervaringen? Bij voorbaat bedankt voor de tips.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Over welke breedte heb je het dan? 10cm, 30cm, 50cm?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Wij hebben zowat hetzelfde probleem: een rij glasdals van 20cm breed en 2m40 hoog. Het probleem is de breedte van het profiel. Een standaard isolerend aluminium profiel zit al snel richting 7cm. Dus 20-2x7 = 6cm glas over...



Zelfs als we een klein profiel zouden nemen dan nog lijkt het me moeilijk omdat je zo goed als niet met boren en dergelijk materiaal mooi recht op de muur kunt komen wegens te weinig ruimte om in te werken.
 
Lid geworden
28 mrt 2006
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
20 cm breed en ongeveer 1m50 hoog
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Anderzijds zal misschien een vast raam (Reynaers CS 38L ??) en 1.1 glas veel beter isoleren dan die glasdallen en blijft er toch nog 12cm glas over.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zoals jandc zei zal er maar 6 cm glas overblijven. En moet het raam ook nog open kunnen? Dan blijft er niks van glas meer over :twisted:



Qua isolatiewaarde zal het niet eens uitmaken welk glas er in zit, het zijn de profielen die de doorslag zullen geven.



Misschien kun je zelf iets fabriceren: een kader maken door kleine houten latjes op de muur te vijzen, daar het glas tegen plaatsen van buiten af, en dan langs buiten opspuiten met siliconen. Zo kan er geen waterindringing zijn en kan het hout niet gaan rotten.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ging ervan uit dat de profielreeks CS 38L slechts 38mm breed zou zijn. In het geval van een vast raam zou er dan toch 12cm glas over blijven. Glasdallen kunnen veronderstel ik vandaag ook niet open, dus de keuze voor een vast raam lijkt me evident.



Naar isolatiewaarde zal het inderdaad het profiel zijn dat de doorslag geeft, maar ik vermoed dat een dergelijk profiel met 1.1 glas beter isoleert dan glasdallen?
 
M

marnix van glassmetal

Guest
ge kunt in aluminium en pvc GEEN opendraaiend raam maken dat smaller is dan 35 cm

Punt andere lijn. !!!!!!!!!!!!!!!!!!. als het een vast kader is geen probleem
 
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet hier dan een bouwvergunning voor aangevraagd worden?
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
aaiko wrote:
Moet hier dan een bouwvergunning voor aangevraagd worden?

Als dat in een buitenmuur is lijkt me dat van wel. Je maakt immers een raam in een gevel waar er vroeger geen was. Glasdallen worden immers niet aanzien als een raam. Glasdal= transparante 'bouwsteen'.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
acl wrote:
aaiko wrote:
Moet hier dan een bouwvergunning voor aangevraagd worden?

Als dat in een buitenmuur is lijkt me dat van wel. Je maakt immers een raam in een gevel waar er vroeger geen was. Glasdallen worden immers niet aanzien als een raam. Glasdal= transparante 'bouwsteen'.



Maar mag je dat niet beperkt aanpassen? Bijvoorbeeld een klein raam van 1m² toevoegen is geen bouwvergunning, net zoals 1 velux ook gewoon gestoken mag worden.



Allé, dat is iets waarvoor de TS best eens langs zijn gemeente gaat, die kan wel zeggen wat er allemaal aangevraagd moet worden.
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
acl wrote:
aaiko wrote:
Moet hier dan een bouwvergunning voor aangevraagd worden?

Als dat in een buitenmuur is lijkt me dat van wel. Je maakt immers een raam in een gevel waar er vroeger geen was. Glasdallen worden immers niet aanzien als een raam. Glasdal= transparante 'bouwsteen'.



Maar mag je dat niet beperkt aanpassen? Bijvoorbeeld een klein raam van 1m² toevoegen is geen bouwvergunning, net zoals 1 velux ook gewoon gestoken mag worden.



Allé, dat is iets waarvoor de TS best eens langs zijn gemeente gaat, die kan wel zeggen wat er allemaal aangevraagd moet worden.



Voor elke raam die je bijmaakt waar je inkijk creeërt naar de buren toe, heb je in "eigenlijk" een vergunning nodig. Dus ook voor die 1ne velux of dat kleine raampje.

In de praktijd wordt dat vaak zonder verunning gedaan.
 
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht begrepen te hebben dat er vanaf 1 december versoepelingen zouden komen voor kleine aanpassingen, vooral als het om de zijkant of achterkant van het huis gaat. Maar ik snap zo weinig van al die wetteksten



Dit is wat ik van iemand doorgestuurd kreeg :



Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...2° handelingen zonder stabiliteitswerken en zonder wijziging van het fysiek bouwvolume aan zijgevels, achtergevels en daken...”...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is,aldus gewijzigd door 16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is)



Is dat voor deze werken van toepassing of niet?
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tsja... hier heb je niet voldoende info gepost.



Je hebt hier een wet gepost, een wet die kennelijk reeds een paar keren geupdated geweest is. De updates heb je er niet bij staan. (dat is ook het omslachtige aan opzoekingswerk in het staatsblad). En bezoek aan de dienst stedebouw kan ook, daar zoeken ze het voor jou wel op (eigenlijk horen ze het daar gewoon te weten).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan