Hallo,
Ik schijn te merken dat er heel wat mensen zijn met problemen bij het plaatsen van ramen door SOD firma's.
We zijn precies geen uitzondering.
We bouwen momenteel een huis met ****.
Van in den beginnen was altijd gevraagd naar verzonken schuiframen, wat in de opstartvergadering is gemeld en ook is bevestigd door *****.
We hebben er 2: eentje met een hoekraam en een gewoon schuifraam.
Het is dus tijdens de bouw ook bevestigd door hen en daardoor gingen we er logischer wijze ook van uit.
Dat is tijdens de ruwbouw ook nog eens gevraagd met zelfs een foto als voorbeeld en dan ook bevestigd door hen.
Nu hebben we gemerkt dat na de plaatsing beide schuiframen helemaal niet verzonken zijn.
Ik heb dit uiteraard gemeld en de uitleg die ik nu krijg is deze:
Ze hebben nooit gezegd dat deze afwatering hier invloed zou op hebben en ik kan ook niet de link maken tussen glas op glas ramen en een onzichtbare afwatering.
Ik vraag me dus sterk af wat er klopt van deze uitleg, want ik heb het gevoel dat het allemaal gezever is om toch maar geen nieuwe ramen te moeten plaatsen.
Kan iemand hierin adviseren?
Ik schijn te merken dat er heel wat mensen zijn met problemen bij het plaatsen van ramen door SOD firma's.
We zijn precies geen uitzondering.
We bouwen momenteel een huis met ****.
Van in den beginnen was altijd gevraagd naar verzonken schuiframen, wat in de opstartvergadering is gemeld en ook is bevestigd door *****.
We hebben er 2: eentje met een hoekraam en een gewoon schuifraam.
Het is dus tijdens de bouw ook bevestigd door hen en daardoor gingen we er logischer wijze ook van uit.
Dat is tijdens de ruwbouw ook nog eens gevraagd met zelfs een foto als voorbeeld en dan ook bevestigd door hen.
Nu hebben we gemerkt dat na de plaatsing beide schuiframen helemaal niet verzonken zijn.
Ik heb dit uiteraard gemeld en de uitleg die ik nu krijg is deze:
Hoewel op de oorspronkelijke plannen geen melding was van een verzonken dorpel heb ik (na de opstartvergadering) in overleg de dorpel verzonken laten uitvoeren (-50 mm). Deze info had ik gekregen van Winsol.
Op deze arduindorpel moesten we echter opstanden kleven van 2 cm om:
De blinde afwatering van de ramen (glas op glas systeem) langs de onderzijde van profiel mogelijk te maken. Je kan zien dat er nergens afweringskapjes of openingen zichtbaar zijn
De onderste glaslat van het hoekraam (glas op glas systeem) boven het niveau van de afgewerkte tegelvloer te houden
Mijn schets om het uitzicht van de opstanden (buitenzijde) uit te leggen is inderdaad niet volledig correct omdat het onderprofiel van het schuifraamkader zelf ook 2 cm boven de vloer uitkomt. Het schuifraam verloopt immers in het verlengde van het hoekraam.
Ik besprak dit nog eens met de werfleider van Winsol. Het is technisch onmogelijk om het raam nog meer verzonken te plaatsen. De glaslatten moeten immers steeds boven de afgewerkte vloer blijven. Het moet ten allen tijde mogelijk zijn om in geval van glasschade van het hoekraam, deze ruit te kunnen vervangen.
Als de glaslatten onder het vloerniveau zitten dient de vloer te worden uitgebroken om het glas eventueel te kunnen vervangen. Dit is ook voor geen enkele partij aanvaardbaar of bespreekbaar.
De huidige plaatsing van het raamgeheel (deels verzonken) is dus eigen aan het glas-op-glas systeem (hoekraam).
Het is dus onmogelijk om het raam nog meer verzonken te plaatsen.
De rails van het schuifraam zitten inderdaad ± 25 mm boven de dorpel van de voordeur. Er zal dus steeds een opstap van 25 mm zijn aan de schuiframen. In een niet verzonken situatie zou dit 55 mm zijn.
Ze hebben nooit gezegd dat deze afwatering hier invloed zou op hebben en ik kan ook niet de link maken tussen glas op glas ramen en een onzichtbare afwatering.
Ik vraag me dus sterk af wat er klopt van deze uitleg, want ik heb het gevoel dat het allemaal gezever is om toch maar geen nieuwe ramen te moeten plaatsen.
Kan iemand hierin adviseren?