Een paneellift voor plafonds is echt onmisbaar vermoed ik?
Het is wel een handige hulp ja. Vooral als je alleen platen wil zetten. Smalle platen van 60cm lukt wel alleen met wat creativiteit van ondersteuning. brede platen van 120.. platenlift gebruiken. Waarvoor ik zo'n lift ook gemakkelijk vind; als je stukken van/uit platen moet snijden/zagen, kan je die makkelijk naar boven doen om eens te passen, naar beneden om bij te werken, naar boven om te passen, naar beneden om nog wat te corrigeren, naar boven, vast vijzen, klaar. Snap je?
Als je een platenlift zou nemen, hou rekening met de hoogte van dat ding. Veel (vooral goedkopere) liften gaan maar tot 260cm hoog. Als je kamer 270cm is, heb je dikke pech. Mijn lift (merk Levpano, al een heel oud model) gaat tot 450cm. Akkoord, als pro die op veel plaatsen komt en zeer uiteenlopende projecten doet, heb ik dat wel nodig. Er is ook een verschil in draagkracht tussen de verschillende modellen lift: er zijn er die 75kg kunnen heffen, maar er zijn er ook tot 150kg. Je zal dus vooraf je onderzoek moeten doen naar wat voor jou dienstig is, niet stommelings naar de winkel van "geeft mij is ne platenlift".
Wat ook handig is (maar niet altijd veilig, misschien schrijf ik dit beter niet..) is een lift met 3 wieltjes in plaats van 4 wieltjes. Kan je makkelijk het derde wiel veranderen van positie (3° steunbeen dicht(er) plooien) zodat het beter past in moeilijke situaties. OPLETTEN dat je lift dan niet omvalt met plaat en al. Dan moet je weten waar je mee bezig bent om geen accidenten te doen.
Kijk eventueel eens voor een tweedehandslift als dat maar voor 1 project is. Let dan goed op dat de wielen allemaal nog stabiel zijn en ook of de plastieken haakjes waar de plaat wordt opgelegd niet beschadigd zijn. Anders wordt het moeilijk. En achteraf verkoop je die dan terug zoals eerder reeds geschreven in dit topic.
Als je volledig in een houten structuur wil werken, zijn die vijzen met houtdraad waar
@Regis07 naar verwijst inderdaad een belangrijk detail. Er bestaat wel degelijk 2 verschillende soorten schroefdraad in. Is niet overal verkrijgbaar. Daarmee ga je efficiënter werken en betere hechting van je platen. Met de gewone schroefdraad gaat ook in hout en wordt ook alle dagen op veel plaatsen gedaan. Vijzen met houtdraad in metalstud lukt echter niet.