• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gipsplaat schroeven: merk

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
860
Punten
113
Binnenkort moet ik heel wat Gyproc gipsplaten plaatsen op een houten latten. Ik weet reeds dat ik daarvoor lengte 35 mm nodig heb.
maar die van Gyproc zijn vrij duur en hebben slechts kleine verpakkingen per 300 stuks.
Aangezien het over een aanzienlijke hoeveelheid schroeven gaat, vroeg ik me af er hier mensen zij die ervaring hebben met andere merken?
Ik had eerder aan dozen gedacht per 1000 stuks. Zijn er mensen die ervaring hebben met goedkopere merken zoals Hoenderdaal, Semin, Technofast, ...

Ik gebruik gewoonlijk gipsplaatschroeven van ofwel Semin, ofwel PGB-fasteners.
Nooit problemen mee. Werkt even goed als de schroeven van Gyproc.
Die laatste kosten ook wat meer omdat daar "Gyproc" op staat natuurlijk..
Verpakkingen van 1000 stuks in plaats van 300 doet ook wat aan de prijs.
Ik merk wel dat verkoopprijzen sterk afhangen van winkel tot winkel.
Gewoonlijk neem ik ze mee van de winkel waar ik op dat moment ben, als je speciaal moet gaan omrijden voor een doos vijzen..

Semin heeft ook plastieken emmers met 7000 vijzen. Voor pro's, maar als je had gedacht aan "dozen per 1000" ben je misschien beterkoop met zo'n grote emmer.
Of eventueel vijzen op strips? Al je zoveel moet zetten, is snelheid misschien ook wel leuk?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de feedback, zoals ik reeds dacht.
Een emmer van 7000 stuks zou inderdaad wel handig zijn. Niet dat ik persé bodemprijzen zoek. Maar louter ter info: ondanks de erg grote verpakking, is de prijs niet echt minder dan bv Hoenderdaal met +/- 12 EUR per 1000 schroeven.

Schroeven op strips is niet zo handig voor mij. Ik heb geen toestel en wens het ook niet te kopen, noch te huren (meerdere weken nodig).
Trager en klassiek schroeven is geen probleem voor mij. Ik ben een geduldige amateur. :)

Een paneellift voor plafonds is echt onmisbaar vermoed ik?

Je kan met stukjes hout of metalstud werken of zo'n derde hand. Maar paneellift is toch geen verloren investering imo. Kan je meestal voor evenveel doorverkopen achteraf.

Ik heb nog nooit een gipsplaatschroef tegengekomen die afbreekt, of die niet in het hout wil vijzen, denk dat je daar echt geen miskoop aan kan doen hoor. Dus merk of geen merk of wit merk... allemaal tzelfde. Zelf gebruik ik wel een snelschroever met strips en dat gaat supersnel. Maar die keuze heb je al gemaakt. Werk je alleen? of met 2 of? Net nog 150m2 gyprocplaten tegen plafondroostering geplaatst. Op de propere chape is zo een paneellift echt wel een gerief. Voor schuine kanten gaat dat ook, je moet alleen wel een goede vloer hebben en toch wat grotere ruimtes vind ik om echt een meerwaarde te zijn. Als het allemaal kotjes en hoekjes en kantjes zijn is dat geen meerwaarde. Zijn het grote ruimtes dan is dat echt wel efficiënter en ergonomischer werken. Wij hebben er zo ene https://www.ho-michielsen.nl/huis-e...coNMPDqVFR1t1CsrPCUtOYsv5oGjNcqBoCEzUQAvD_BwE
maar je vind ze al vanaf 200 euro. Voor 1 bouw voldoet zoiets ruimschoots.
Met een lift werk je supermakkelijk met 2, maar zelfs alleen is mogelijk als je je gyproc plaat er zelf op kan leggen.
Met 3 goede man-vrouwen is een lift ook niet echt nodig, als je wat snel bent 2 vasthouden en 1 schroeven gaat dat even vlot, maar wel minder
ergonomisch.

Een paneellift voor plafonds is echt onmisbaar vermoed ik?
Het is wel een handige hulp ja. Vooral als je alleen platen wil zetten. Smalle platen van 60cm lukt wel alleen met wat creativiteit van ondersteuning. brede platen van 120.. platenlift gebruiken. Waarvoor ik zo'n lift ook gemakkelijk vind; als je stukken van/uit platen moet snijden/zagen, kan je die makkelijk naar boven doen om eens te passen, naar beneden om bij te werken, naar boven om te passen, naar beneden om nog wat te corrigeren, naar boven, vast vijzen, klaar. Snap je?

Als je een platenlift zou nemen, hou rekening met de hoogte van dat ding. Veel (vooral goedkopere) liften gaan maar tot 260cm hoog. Als je kamer 270cm is, heb je dikke pech. Mijn lift (merk Levpano, al een heel oud model) gaat tot 450cm. Akkoord, als pro die op veel plaatsen komt en zeer uiteenlopende projecten doet, heb ik dat wel nodig. Er is ook een verschil in draagkracht tussen de verschillende modellen lift: er zijn er die 75kg kunnen heffen, maar er zijn er ook tot 150kg. Je zal dus vooraf je onderzoek moeten doen naar wat voor jou dienstig is, niet stommelings naar de winkel van "geeft mij is ne platenlift".
Wat ook handig is (maar niet altijd veilig, misschien schrijf ik dit beter niet..) is een lift met 3 wieltjes in plaats van 4 wieltjes. Kan je makkelijk het derde wiel veranderen van positie (3° steunbeen dicht(er) plooien) zodat het beter past in moeilijke situaties. OPLETTEN dat je lift dan niet omvalt met plaat en al. Dan moet je weten waar je mee bezig bent om geen accidenten te doen.
Kijk eventueel eens voor een tweedehandslift als dat maar voor 1 project is. Let dan goed op dat de wielen allemaal nog stabiel zijn en ook of de plastieken haakjes waar de plaat wordt opgelegd niet beschadigd zijn. Anders wordt het moeilijk. En achteraf verkoop je die dan terug zoals eerder reeds geschreven in dit topic.

Als je volledig in een houten structuur wil werken, zijn die vijzen met houtdraad waar @Regis07 naar verwijst inderdaad een belangrijk detail. Er bestaat wel degelijk 2 verschillende soorten schroefdraad in. Is niet overal verkrijgbaar. Daarmee ga je efficiënter werken en betere hechting van je platen. Met de gewone schroefdraad gaat ook in hout en wordt ook alle dagen op veel plaatsen gedaan. Vijzen met houtdraad in metalstud lukt echter niet.

@Caroto Ik werk inderdaad niet alleen. In slechtste geval met twee, soms met drie. Voor het plafond zullen we dus zeker met drie zijn. En we zullen ons ook behelpen met een tweetal van die montagesteunen. De ruimte is nochtans niet groot, maar met een trapgat (met ommuring) vrij centraal in de ruimte lijkt een paneellift nu toch niet zo handig.
@Regis07 Ik had inderdaad reeds schroeven met grove draad opgemerkt. Goede tip.
@albarius Nagenoeg alle platen zijn die van 60cm, dus met die montagsteunen komt dat wel goed.

Bedankt voor alle tips.

2de hands staat vol met paneelliftjes te koop of te huur, je moet wel even zoeken op synoniemen van dergelijken platen om het hele aanbod te vinden.

Wel zo ene kopen dan, anders betaal je op 4 weken evenveel als voor een nieuwe :)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan