• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gieten betonnen druklaag op welfsels, advies?

KevinGoos01

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2022
Berichten
62
Waarderingsscore
11
Punten
8
Ik ben momenteel bezig met het leggen van de laatste welfsels, en na het stutten is de volgende stap het gieten van de druklaag.
Nu de plannen vragen om 6cm beton, en het gaat hier toch over ongeveer 200m².

Nu het gieten van een druklaag, of zo een grote hoeveelheid beton heb ik zelf nog niet gedaan.
Dus ik was wat opzoek naar advies van mensen die dit al gedaan hebben.

Is er specifiek materiaal dat ik zeker moet voorzien?
(Ik heb zelf al een betonfloat en was ook aan het kijken voor een betonhark te kopen.)
Ik las zo bijvoorbeeld ook dat een trilnaald misschien wel aan te raden is?

We gaan werken met een betonpomp (zeker ook omdat het zo een grote oppervlakte is).

Nog andere tips of materiaal dat ik zeker niet mag vergeten?
 
Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt
Ik hoop niet dat je daarmee bedoeld dat meneer de mixer chauffeur daar nen berg water aan gaat toevoegen want dan kan hem zijnen beton terug meenemen.

En eigenlijk is dit een non discussie, jij als klant bepaalt de vloeibaarheid. Als jij consistentieklasse S4 vraagt loopt hem schoon waar ie moet zijn en dan is alles mooi volgens benor en dit wordt op de centrale bepaald/gemaakt en niet door de “ervaren” mixer chauffeur.
Uiteraard doel ik hier op superplast etcetera
 
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
Is dat dan additief toevoegen aan een beton die vanuit de centrale an sich al S4 is zodat het nog vloeiender wordt?

Of is dat additief toevoegen aan een beton die vanuit de centrale an sich bv S3 is om dan na toevoeging een equivalentie van S4 te benaderen?

Heeft dat extra toevoegen nog een potentieel nadeel of kwaliteitsreductie?
Of is dat eigenlijk hetzelfde extra toevoegen als wat ze in de centrale zouden gedaan hebben als je S4 besteld zou hebben?
 
 
Met een goede pompist en een randbekisting op de juiste hoogte (zodat die een referentie heeft) ga je daar weinig werk aan hebben buiten wat afstrijken van de beton na het pompen.

Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt
randbekisting op de juiste hoogte is een goeie. Wij hebben staal laten plooien op de juiste hoogte. Daar de welfsels opleggen en dan vastlassen aan de netten.
 
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
Met een goede pompist en een randbekisting op de juiste hoogte (zodat die een referentie heeft) ga je daar weinig werk aan hebben buiten wat afstrijken van de beton na het pompen.

Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt
randbekisting op de juiste hoogte is een goeie. Wij hebben staal laten plooien op de juiste hoogte. Daar de welfsels opleggen en dan vastlassen aan de netten.
Dus je netten hebben op de uiteinden geen betondekking, of hoe moet ik dat zien?
 
Met een goede pompist en een randbekisting op de juiste hoogte (zodat die een referentie heeft) ga je daar weinig werk aan hebben buiten wat afstrijken van de beton na het pompen.

Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt
randbekisting op de juiste hoogte is een goeie. Wij hebben staal laten plooien op de juiste hoogte. Daar de welfsels opleggen en dan vastlassen aan de netten.
Dus je netten hebben op de uiteinden geen betondekking, of hoe moet ik dat zien?
Dat is verloren bekisting, hierbij wordt er een metale L ijzer geplaatst als einde van de betonplaat. En om deze tegen te houden worden ze aan de binnenkant aan de netten gelast.

Dus de beton komt tot tegen de L ijzers en zo zitten dus alle netten wel volledig in de beton.

Ik kan dat niet doen op het gelijkvloers, want de kimplaat en ijzers vanuit de keldermuren zitten in de weg.
 
Dat is verloren bekisting, hierbij wordt er een metale L ijzer geplaatst als einde van de betonplaat. En om deze tegen te houden worden ze aan de binnenkant aan de netten gelast.
Mijn ervaring leert toch dat hier vocht achterkruipt en de de verloren bekisting loskomt met vrijliggend ijzer tot gevolg.

Tevens durf de verloren bekisting al is wat naar buiten staan. Ouderwets bekisten is nog altijd de beste methode. Akkoord er kruipt misschien wat meer werk in maar je krijgt een mooi samenhangend geheel en uw ijzer is mooi bedekt.
 
Nu de plannen vragen om 6cm beton, en het gaat hier toch over ongeveer 200m².
Als het over klassieke welfsels gaat: je te bestellen volume beton is niet 200m² * 6cm ( = 12m³); Je moet ook de naden tussen de welfsels mee tellen, hier en daar stroomt er nog wat in de koppen van de welfsels of andere "gaten". Ik heb al tabellen gezien van x m³ per lopende "naad" welfsel. Een ervaren aannemer zal wel ongeveer weten hoeveel % extra hij moet bestellen ipv alles gedetailleerd proberen uit te tellen.

Als je maar 12m³ bestelt, heb je waarschijnlijk te weinig: beter teveel dan te weinig; desnoods heb je de bekisting van de kolommen ook al klaar staan en draai je die zelf verder af; of laat je ze de beton terug meenemen.

Tevens durf de verloren bekisting al is wat naar buiten staan. Ouderwets bekisten is nog altijd de beste methode.
en als die verloren galva bekisting naar buiten steekt (voorbij het binnenspouwblad/snelbouw), is dit heel ambetant voor de isolatie (vlak) te plaatsen.

Extra voordeel voor ouderwets bekisten: in mijn ervaring gaan de isolatiepluggen niet zo makkelijk door die galva platen, ofwel bleven ze steken, ofwel pakte de plug niet goed, ik vermoed door de overgang galva-beton. Daar heb ik dus dubbel zoveel gaten moeten boren omdat de helft van de pluggen afbrak/knikte bij het inkloppen en dan veelal nog eens met een halve millimeter grotere (eigenlijk te grote) boor.

Als het enkel beton is waar je tegen werkt, heb je dat probleem niet. Het is wel een twijfelgeval omdat de klassieke bekisting óók veel werk is. Zelf hebben we de galva L-profielen op ons verdiept bij lange oversteken gebruikt als verwijderbare bekisting: plank met stippen op juiste hoogte en daar de verloren bekisting op die we er later terug af konden trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik was eigenlijk van plan om
Dat is verloren bekisting, hierbij wordt er een metale L ijzer geplaatst als einde van de betonplaat. En om deze tegen te houden worden ze aan de binnenkant aan de netten gelast.
Mijn ervaring leert toch dat hier vocht achterkruipt en de de verloren bekisting loskomt met vrijliggend ijzer tot gevolg.

Tevens durf de verloren bekisting al is wat naar buiten staan. Ouderwets bekisten is nog altijd de beste methode. Akkoord er kruipt misschien wat meer werk in maar je krijgt een mooi samenhangend geheel en uw ijzer is mooi bedekt.
Ik was van plan om op het eerste verdiep en dak wel met verloren bekisting te werken.
Omdat het me daar moeilijk lijkt om de houte bekistingen correct te bevestigen en stevig te maken.

Ik heb prijs opgevraagd voor 2 varianten:
1. Een metale L ijzer dat gewoon op zichzelf correct blijft
2. Een metale L ijzer dat met haakjes aan de netten in de vloer bevestigd dient te worden.

Maar je zou dus aanraden om dat toch ook met hout gewoon te bekisten?
 
Nu de plannen vragen om 6cm beton, en het gaat hier toch over ongeveer 200m².
Als het over klassieke welfsels gaat: je te bestellen volume beton is niet 200m² * 6cm ( = 12m³); Je moet ook de naden tussen de welfsels mee tellen, hier en daar stroomt er nog wat in de koppen van de welfsels of andere "gaten". Ik heb al tabellen gezien van x m³ per lopende "naad" welfsel. Een ervaren aannemer zal wel ongeveer weten hoeveel % extra hij moet bestellen ipv alles gedetailleerd proberen uit te tellen.

Als je maar 12m³ bestelt, heb je waarschijnlijk te weinig: beter teveel dan te weinig; desnoods heb je de bekisting van de kolommen ook al klaar staan en draai je die zelf verder af; of laat je ze de beton terug meenemen.
Ik heb geen aannemer, zelfbouw, maar hoop dat de betoncentrale mij kan bijstaan bij de berekening.
 
2. Een metale L ijzer dat met haakjes aan de netten in de vloer bevestigd dient te worden.
Is dat dat systeem van GSS bijvoorbeeld. In mijn ervaring blijven die profielen niet recht. Als daar gewoon isolatie voor komt, op zich geen groot probleem. Als je op die plaats Catnic-leteiten of dergelijke moet bevestigen: dikke miserie.
 
Ik was eigenlijk van plan om
Dat is verloren bekisting, hierbij wordt er een metale L ijzer geplaatst als einde van de betonplaat. En om deze tegen te houden worden ze aan de binnenkant aan de netten gelast.
Mijn ervaring leert toch dat hier vocht achterkruipt en de de verloren bekisting loskomt met vrijliggend ijzer tot gevolg.

Tevens durf de verloren bekisting al is wat naar buiten staan. Ouderwets bekisten is nog altijd de beste methode. Akkoord er kruipt misschien wat meer werk in maar je krijgt een mooi samenhangend geheel en uw ijzer is mooi bedekt.
Ik was van plan om op het eerste verdiep en dak wel met verloren bekisting te werken.
Omdat het me daar moeilijk lijkt om de houte bekistingen correct te bevestigen en stevig te maken.

Ik heb prijs opgevraagd voor 2 varianten:
1. Een metale L ijzer dat gewoon op zichzelf correct blijft
2. Een metale L ijzer dat met haakjes aan de netten in de vloer bevestigd dient te worden.

Maar je zou dus aanraden om dat toch ook met hout gewoon te bekisten?
Er zijn verloren haken waarin je een plank kunt zetten. anders is het met wartels door de snelbouw en dan balken.

2. Een metale L ijzer dat met haakjes aan de netten in de vloer bevestigd dient te worden.
Is dat dat systeem van GSS bijvoorbeeld. In mijn ervaring blijven die profielen niet recht. Als daar gewoon isolatie voor komt, op zich geen groot probleem. Als je op die plaats Catnic-leteiten of dergelijke moet bevestigen: dikke miserie.
Ze blijven wel recht als je ze mooi vastbind maar ze komen wel los van het beton. Als je er geen/weinig aandacht aan schenkt is het inderdaad bagger.
 
Ze blijven wel recht als je ze mooi vastbind maar ze komen wel los van het beton.
Bij welfsels misschien wel, maar bij predallen zijn deze te licht. Al zie ik nu wel dat ze het profiel lichtjes gewijzigd hebben met een haakse retour bovenaan.
En ze komen inderdaad los achteraf.
 
Heb die een paar jaar die bekistingen mogen loskappen/slijpen/breken, dat zat precies verlijmd aan de betonplaat. toch een halfuur bezig geweest aan 4 lopende meter met 1 hoek in om dat allemaal lost te krijgen.

Denk niet dat de betoncentrale die berekening gaat maken hoor.
 
Nu de plannen vragen om 6cm beton, en het gaat hier toch over ongeveer 200m².
Als het over klassieke welfsels gaat: je te bestellen volume beton is niet 200m² * 6cm ( = 12m³); Je moet ook de naden tussen de welfsels mee tellen, hier en daar stroomt er nog wat in de koppen van de welfsels of andere "gaten". Ik heb al tabellen gezien van x m³ per lopende "naad" welfsel. Een ervaren aannemer zal wel ongeveer weten hoeveel % extra hij moet bestellen ipv alles gedetailleerd proberen uit te tellen.

Als je maar 12m³ bestelt, heb je waarschijnlijk te weinig: beter teveel dan te weinig; desnoods heb je de bekisting van de kolommen ook al klaar staan en draai je die zelf verder af; of laat je ze de beton terug meenemen.
Ik heb geen aannemer, zelfbouw, maar hoop dat de betoncentrale mij kan bijstaan bij de berekening.
Hoop doet leven zeggen ze, maar deze hoop zal wellicht tevergeefs zijn :love:

Doch niet getreurd: normaliter zal op het legplan van de welfsels wel het benodigde aantal liter per m2 zijn vermeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
Ze blijven wel recht als je ze mooi vastbind maar ze komen wel los van het beton.
Bij welfsels misschien wel, maar bij predallen zijn deze te licht. Al zie ik nu wel dat ze het profiel lichtjes gewijzigd hebben met een haakse retour bovenaan.
En ze komen inderdaad los achteraf.
Zelfs bij predallen als ik het zelf doe :ROFLMAO:

Bij welfsels waar ik het heb laten doen was het meestal veel slechter :p
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan