• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gieten betonnen druklaag op welfsels, advies?

KevinGoos01

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
11
Punten
8
Ik ben momenteel bezig met het leggen van de laatste welfsels, en na het stutten is de volgende stap het gieten van de druklaag.
Nu de plannen vragen om 6cm beton, en het gaat hier toch over ongeveer 200m².

Nu het gieten van een druklaag, of zo een grote hoeveelheid beton heb ik zelf nog niet gedaan.
Dus ik was wat opzoek naar advies van mensen die dit al gedaan hebben.

Is er specifiek materiaal dat ik zeker moet voorzien?
(Ik heb zelf al een betonfloat en was ook aan het kijken voor een betonhark te kopen.)
Ik las zo bijvoorbeeld ook dat een trilnaald misschien wel aan te raden is?

We gaan werken met een betonpomp (zeker ook omdat het zo een grote oppervlakte is).

Nog andere tips of materiaal dat ik zeker niet mag vergeten?

pompman pompt rond
ene met de betonhark om het grotendeels proper te leggen
ene met den afstrijker om het gelijk te trekken

Met de trilnaald eens passeren kan helpen, afhankelijk van de consistentie van uwe beton.

Bij ons waren het predallen, dus druklaag van 15 of 18 cm volgens locatie.
Materiaal: 2 tuinharken om te helpen verdelen en 2 stokken met plank aan om (min of meer) vlak te strijken.
Ik zou niet weten wat je met een trilnaald moet aanvangen op een dikte van 6 cm...

Ok, ik moet later ook nog een aantal kolommen (30cm breed en 2m60 hoog met wat bewapening in) en sloffen gieten. Dus dacht ik een goedkopere trilnaald te kopen via HBM.
Maar een vriend van mij beweerd dat ik deze ook perfect zonder zo een trilnaald kan gieten, en vind het dus verloren geld? Wat is jullie mening?

Voor het afstrijken, is daarvoor een rechte houten balk genoeg? Of moet dat iets speciaals zijn?

pvc buis kan ook.

Ik heb voor sommige balken niet getrild en voor andere wel. Die zien er "mooier". Kolommen zou ik zeker trillen. Zorg dat je naald lang genoeg is.

pvc buis kan ook.

Ik heb voor sommige balken niet getrild en voor andere wel. Die zien er "mooier". Kolommen zou ik zeker trillen. Zorg dat je naald lang genoeg is.

Ok ik had gedacht deze te kopen: https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...tt-trilnaald-voor-beton-met-2-meter-trilnaald
Die valt mee in prijs en is 2 meter lang.

Ik ben van plan om de beton voor de kolommen, sloffen en trap zelf te maken. Dus voor bijvoorbeel een kolom zullen er verschillende betonmoles ingegoten moeten worden, waardoor me 2 meter wel lang genoeg lijkt?

Voor een 20cm of 6cm dikke druklaag voor een woning geef ik echt wel de voorkeur aan een (huur) trilbalk om het beton degelijk te verdichten en mooi vlak te leggen. Voor de vorstranden, vind ik een (huur) degelijke trilnaald echt wel nodig.
Voor kleinere oppervlakte, zoals een tuinhuis, is een PVC-buis inderdaad voldoende.
Kolommen, balken, sloffen en trappen (beperkte oppervlakte) kan je even goed doen met een beton baar prikken en tikken van klauwhamer op je bekisting.
En als je echt een trilnaald zou kopen, zou ik eerder een kleinere kopen die handiger is met balken, sloffen en betontrappen;

Ik heb voor m'n woning (3 druklagen woning + 2 druklagen bijgebouw, inclusief 4 trappen in beton):
  • een trilnaald gehuurd voor vorstranden (gelijktijdig woning + bijgebouw)
  • een trilbalk gehuurd voor de druklagen (telkens gelijktijdig woning + bijgebouw)
  • geprikt met betonbaar & getikt met klauwhamer voor 4 kolommen, 10 balken, 4 sloffen, 4 trappen, 4 ringbalken.
Ik heb twee betonharken gekocht voor ik aan mijn woning begon, ik zou dat niet meer doen.

Laatst bewerkt:
pvc buis kan ook.

Ok ik had gedacht deze te kopen: https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...tt-trilnaald-voor-beton-met-2-meter-trilnaald
Die valt mee in prijs en is 2 meter lang.

Ik ben van plan om de beton voor de kolommen, sloffen en trap zelf te maken. Dus voor bijvoorbeel een kolom zullen er verschillende betonmoles ingegoten moeten worden, waardoor me 2 meter wel lang genoeg lijkt?
Ik heb zelf een soortgelijke gebruikt. Dat is geen kwaliteit maar zal wel 1 bouw meegaan. Maar dan moet je je bekisting in delen maken hè. Kolommen zijn al snel 2m60 ofzo.

Ik dacht dat deze 3 meter was https://www.gereedschap.rotopino.be/betontrilnaald-yato-yt-82600,102679

Ok, ik moet later ook nog een aantal kolommen (30cm breed en 2m60 hoog met wat bewapening in) en sloffen gieten. Dus dacht ik een goedkopere trilnaald te kopen via HBM.
Maar een vriend van mij beweerd dat ik deze ook perfect zonder zo een trilnaald kan gieten, en vind het dus verloren geld? Wat is jullie mening?

Voor het afstrijken, is daarvoor een rechte houten balk genoeg? Of moet dat iets speciaals zijn?
Voor kolommen en balken kan een trilnaald wel van pas komen, al is het geen must. Hier was het koteren met een betonijzer en hamertje-klopt tegen de bekisting. Het hangt er ook van af of er nog iets van die beton zichtbaar zal zijn, anders is het voldoende geen grindnesten en blote wapening te hebben.

Voor kolommen en balken kan een trilnaald wel van pas komen, al is het geen must. Hier was het koteren met een betonijzer en hamertje-klopt tegen de bekisting. Het hangt er ook van af of er nog iets van die beton zichtbaar zal zijn, anders is het voldoende geen grindnesten en blote wapening te hebben.
Ja de kolom is zichtbaar aan de ene zijde in de garage aan de andere zijde in de living. Natuurlijk wordt hij daarna wel bezet. En de sloffen worden ook wel bezet.

Nieuwe vrienden zoeken. Koop die trilnaald en maak mooi en proper werk.

Voor uw druklaag kan je een trilspaan huren of met de hand. Bestel S4 dan loopt ie al goed, voeg zelf GEEN water toe.

De kolommen en balken: SDS plus boormachine met brede platte beitel op klopstand: tegen de bekisting zetten. Dat werkt perfect en heel snel.
Druklaag op zowel welfsels als predallen gewoon afgetrokken met brede aluminum lat (zoiets van pollet speciaal daarvoor)
Ik zou ni weten waarvoor je een trilnaald nodig hebt.

Kolommen: giet 1m, trillen, 1m trillen, ...

Ik dacht dat trillen altijd nuttig is? Niet alleen voor grindnesten en zichtbare luchtbellen weg te krijgen, maar ook voor microbellen weg te krijgen wat de druksterkte en waterdichting verbetert.

Trilnaald huren?

• Leuk
Waarderingen: BnB2
De kolommen en balken: SDS plus boormachine met brede platte beitel op klopstand: tegen de bekisting zetten. Dat werkt perfect en heel snel.
Druklaag op zowel welfsels als predallen gewoon afgetrokken met brede aluminum lat (zoiets van pollet speciaal daarvoor)
Ik zou ni weten waarvoor je een trilnaald nodig hebt.

Kolommen: giet 1m, trillen, 1m trillen, ...
Dat zijn nu toch echt trukken van kabouter knutsel en dat enkel om geen trilnaald te moeten huren/kopen.

Een trilnaald verdicht het beton en zorgt inderdaad dat de nodige luchtbellen verwijderd worden.

Ik zie het al voor mij de beitel er tegen, bam kist open :)

Voor 6cm beton te gieten heb je helemaal niks nodig hé. Een lat, een houten stok, een metalen of pvc buis is allemaal meer dan goed genoeg om dat wat uit te vlakken. Het belangrijkste lijkt mij nog een laser te zijn of ze moeten echt allemaal mooi waterpas liggen, dan kan je een meetstokje maken.

Met een goede pompist en een randbekisting op de juiste hoogte (zodat die een referentie heeft) ga je daar weinig werk aan hebben buiten wat afstrijken van de beton na het pompen.

Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt

Die ervaren pompisten laten die beton zo draaien door de mixerchauffeur dat die mooi vloeien en je bijgevolg niet veel werk hebt
Ik hoop niet dat je daarmee bedoeld dat meneer de mixer chauffeur daar nen berg water aan gaat toevoegen want dan kan hem zijnen beton terug meenemen.

En eigenlijk is dit een non discussie, jij als klant bepaalt de vloeibaarheid. Als jij consistentieklasse S4 vraagt loopt hem schoon waar ie moet zijn en dan is alles mooi volgens benor en dit wordt op de centrale bepaald/gemaakt en niet door de “ervaren” mixer chauffeur.

Ja ja, in theorie klopt dat allemaal. Ik heb nu recentelijk 5 keer dezelfde beton laten komen, 4 verschillende mixerchauffeurs. Alle 4 verschillende consistentie's. Er waren er zelfs die zeiden ik zal hem extra vloeiend maken, en die was dan harder dan bij ne 'gewone'
Een gerenommeerde betoncentrale overigens..

Ja ja, in theorie klopt dat allemaal. Ik heb nu recentelijk 5 keer dezelfde beton laten komen, 4 verschillende mixerchauffeurs. Alle 4 verschillende consistentie's. Er waren er zelfs die zeiden ik zal hem extra vloeiend maken, en die was dan harder dan bij ne 'gewone'
Een gerenommeerde betoncentrale overigens..
Onmiddellijk terugsturen.

We bedenken een systeem, maken hier controle procedures voor en dan gaat jef kloefkapper denken dat hij het beter kan omdat hij het al 20jaar zo doet. Daar krijg ik het van. Dat is zoals zand of weet ik veel wat toevoegen aan tegellijmen of dit of dat. Bedrijven zetten daar teams op, doen onderzoek, laten onafhankelijk testen uitvoeren op hun producten maar nee kabouter knutsel weet het weer beter. De handleiding meneer alle wie leest dat nu…

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan