Seppe_G wrote:
Ik wil trouwens geen systeem steken waarvoor ik massaal veel euros betaal, om er dan nog elke paar weken verse filters op te steken en elk jaar grondig ga moeten laten uitkuisen. Neem de dure installatiekosten erbij als je het degelijk wil laten installeren, en ik zie het financieel al helemaal niets opbrengen.
Ik heb voor mezelf nog geen detail kostenberekening gedaan, maar ik denk dat het een mythe is dat je geld 'terugverdient' met een balansventilatie (archiklusser, ideale voorzet, your move!

). Je koopt dat aan voor het comfort van verse, gefilterde lucht in je woning te hebben, en een warmterecuperatie te doen waardoor je een stuk energie (die met alle andere ventilatiemethodes gewoon WEG is, naar buiten geblazen) te recupereren. Maar: het kost een pak geld, allicht meer dan wat je er aan bespaart.
Sommige beslissingen moet je ook niet puur op basis van een "return-on-invest" berekening doen (dat doen ze al veel te veel in het bedrijfsleven -- vroeger had je tenminste nog managers die durfden op basis van gut feeling iets te beslissen -- anyway, offtopic

). Als jij als individu een paar duizend euro betaalt om zo niet extra te moeten stoken omdat je aan warmterecuperatie doet, heb je een steentje bijgedragen aan het milieu en krijg je er wat comfort voor in de plaats. Indien het milieu je niks kan schelen, tja, dan zal je je redenen voor systeem D elders moeten zoeken

.
Voor de reiniging van filters: het hangt natuurlijk sterk af van waar je woont -- ik denk dat men typisch om de 3 a 6 maanden filters dient te reinigen. Reinigen is niet per se vervangen (je hebt wasbare filters, maar de eerlijkheid gebiedt mij wel om te zeggen dat ik *persoonlijk* daar twijfels bij heb). Voor de reiniging van het buizensysteem spreekt men van ongeveer om de 5 jaar.
En "schrik" voor balansventilatie... tja kijk, angst is niet rationeel dus het heeft weinig zin hier rationele argumenten aan te halen... maar bon:
- Niet ventileren is in een luchtdichte woning een pak ongezonder; [/*:m:bg8szud9]
- Hoeveel uur per dag zit je op kantoor in een ventilatie/aircosysteem dat vrijwel zeker veel slechter onderhouden is? Denk je dat dat gezond is?
... let's face it: ADEMEN is ongezond in Vlaanderen (het niet doen wel nog een stuk ongezonder).[/*:m:bg8szud9]
- Ik zou eerder wakker liggen van andere giftige materialen in je woning, zoals de vele lijmen, gassen, poederkes, ... [/*:m:bg8szud9]
Natuurlijk, als je opeens al die potentiele gevaren op een rijtje leest, dan kan dat wel wat indruk maken, dat geloof ik graag. Maar ik zou dan vooral niet beginnen nadenken over alle gruwelijke ongelukken in de keuken kunnen gebeuren, want je zou er nooit nog een voet binnenzetten

. Of over alle leuke stoffen uit het Ruhrgebied die ze hier in de lucht meten... of over alle vuiligheid die (weliswaar zeer sterk verdund) in het drinkwater zit, ... Waarmee ik maar wil zeggen: het is niet omdat je de gevaren kent, dat opeens het risico dat het gevaar zich manifesteert groter wordt... dat is puur de emotionele perceptie van het gevaar. Lees: het klinkt allemaal erg, maar het gaat u niet overkomen als je oplet.
Vandaar dat men dus zegt: ja, er kan een probleem zijn met slecht onderhouden ventilatiesystemen (net zoals slecht onderhouden CV ketels je kunnen doen stikken met een CO vergiftiging, of...) , dus weet waar je aan begint: er is bij systeem D een recurrente kost om het systeem te laten draaien!