• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gezondheids- en veiligheidsplan

Lid geworden
25 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij onze verbouwing namen wij zelf de afbraakwerken (vloer uitbreken, bezetting verwijderen,...) voor onze rekening. Nu lees ik in ons veiligheids- en gezondheidsplan dat een destructieve asbestinventaris nodig was. Wat zijn de mogelijke gevolgen voor het niet volgen van dit plan? De eerste aannemer kwam pas met de werf in aanraking na de afbraak.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.975
Punten
113
Vooreerst : Een super dikke proficiat! U bent een van de weinige mensen die dat plan leest. De meesten klasseren die papieren rompslomp verticaal.

Bel eens naar je VC en vraag hem de uitleg waarom dat nodig was? Ik heb hier ook een recent VGP maar daar staat niets speciaal in over asbest.
In mijn gewoon asbestattest van de aankoop stond wel een hele hoop asbest vermeld en tips/opmerkingen/verplichtingen om te verwijderen of rekening mee te houden, maar dat was ook geen destructief attest. Mijn VC (die dat attest bij aankoop heeft opgemaakt en nu onze verbouwing begeleidt), heeft hier ook helemaal niets over gezegd, en het zijn nogal competente mensen, dus het zou me verbazen als dat wel effectief verplicht is.
Stond er bij jou iets speciaal in de asbestinventaris?

Vaak staat zo een VGP ook vol theoretische ******* dat altijd copy paste is van vorige werven. Ik lees online meer iets in de trant dat een destructief asbestinventaris verplicht 'zou kunnen zijn' bij een sloopopvolgingsplan. En dat is dan op zich maar verplicht bij woningen vanaf 5000m3 bouwvolume.

Ik zou me er geen zorgen in maken.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Wij hebben ook zelf afgebroken en ik heb daarover onze VC gecontacteerd omdat dat dat bij ons ook in dat plan stond. Bij ons was het niet nodig omdat niemand met het asbest kon geconfronteerd worden aangezien we zelf alles hadden afgebroken en omdat ik een asbesttest had laten doen op een stukje isolatie rond verwarmingsbuizen dat negatief terugkwam.

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Waarderingsscore
208
Punten
43
Als ik mij goed herinner is een asbestinventaris verplicht voor een afbraak die door een aannemer gebeurt, vooral met het oog op risico's voor het personeel. Als je het zelf doet is dit vermoedelijk niet van toepassing. Uiteraard wel asbest correct verwijderen en afvoeren.

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
232
Punten
43
Aannemer met personeel dient een destructieve inventaris te laten opstellen. Zelfstandige aannemer moet dit niet. Als je het zelf doet is het ook niet nodig. Toch raad ik zeker aan om een destructieve te laten opstellen. Een leek heeft (meestal) echt geen idee waar overal asbest in verwerkt zit. En je wil echt niet dat een stuk in uw container bij de breker terecht komt. Dan kan je wel eens een vrij hoge factuur krijgen.
En voor uw eigen gezondheid is het ook al belangrijk.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan