Gezocht : bordenbouwer voor woning

Lid geworden
21 jan 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Allen,

Ik zoek iemand die een nieuw elektrisch bord kan samenstellen en kableren voor de vervanging van 2 oudere. liefst schneider electric en volledig voorzien van installatierijgklemmen (topjobs) zodat de toekomende kabels eenvoudig kunnen worden geconecteerd.
Enkele aandachtspunten :
  • electrische vloerverwarming 7 kringen van +- 2400 watt
  • Zonnepanelen met thuisbatterij,
  • laadpaal
  • +- 16 kringen stopcontacten
  • 4 kringen verlichting
  • en wat keukenelectra.
Momenteel hebben we monofasig 63 A maar we zouden in de nabije toekomst willen overschakelen naar 3 fasen. Alle benodigde bedrading tot het bord zouden we allemaal zelf doen dus we zoeken een volledig afgewerkt bord groter dan 72 modules van Schneider Electric compleet met alle benodigde zekeringen differentieelschakelaars, remautomaat met bekabeling (vtmb)naar rijgklemmen (allemaal bovenaan) zo gekableerd dat ze voorlopig monofasig is aan te sluiten maar in de toekomst zonder problemen en met eventuele kleine aanpassingen kan omgezet worden naar 3 fasen met ook zeker voldoende plaats voor toekomst. Alles vooraf keurig te bespreken met eventueel een plaatsbezoek bij ons ter plaatse.
Alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
... we zoeken een volledig afgewerkt bord groter dan 72 modules van Schneider Electric compleet met alle benodigde zekeringen differentieelschakelaars, remautomaat met bekabeling (vtmb)naar rijgklemmen (allemaal bovenaan) zo gekableerd dat ze voorlopig monofasig is aan te sluiten ...
VTMB in een stuurbord? Een verdeelbord wordt over het algemeen bekabeld met VOBs tussen rijgklem en automaat. VTMB wordt normaal gezien gebruikt als snoer voor zwaardere huishoudelijke verbruikers zoals bijvoorbeeld een elektrische boiler.

Regio? Ruban doet dit.

Dit is eigenlijk net het allerleukste deel van DIY werken aan een elektrische installatie dat je kan hebben. Beetje zonde om dat te laten doen. Aan het andere uiteinde van het spectrum zit dan weer sleuven slijpen...

Als ik het zo hoor
- het is voor een vervanging in een bestaand huis, dus je zit waarschijnlijk met serieuze restricties van grootte van het bord, langs waar de bestaande leidingen binnen komen etc. Rekening mee te houden in het bord ontwerp
- je wil naar 3F maar voorlopig gevoed vanuit mono netaansluiting (het brugje nodig)
- je spreekt van 72mod, is dat al een goed doordachte keuze? Op basis van?
- voldoende reserveruimte
- rijgklemmen voor kabels
- alles vooraf keurig te bespreken en eventueel plaatsbezoek (dit is een belangrijk gegeven, dat mooi illustreert dat maatwerk gaat nodig zijn)

Wat is je budget hiervoor?

Wie gaat het bord plaatsen en aansluiten, eens het gebouwd is?

Ik vrees dat je namelijk tegen 2 mogelijk dingen gaat aanlopen:
- je vindt een partij omdat te doen, maar dan is het iemand die hier te weinig vooronderzoek, technische opmeting ter plaatse doet en te weinig rekening houdt met de restricties en specifiekheden van toepassing in jullie situatie. Je krijgt dan een "te generiek bord" dat je tijdens plaatsing en aansluiting waarschijnlijk nog gaat moeten aanpassen want "ze hebben niet aan A, en B en C gedacht bij de bouw van het bord.
- je vindt een partij die hier wel een degelijk stukje maatwerk van maakt en goed alles op voorhand in kaart brengt en met al het nodige rekening houdt. Maar dat is een vrij arbeidsintensief klusje, de arbeidsuren lopen op, en het wordt een enorm duur bord.

Bezint eer ge begint. Ik heb ook zo een bordvervanging gedaan (ook Schneider) waarbij ik rekening moest houden met tientallen restricties van de bestaande situatie. Als je wil dat de vervanging zelf vlot verloopt zonder veel gevloek en gedoe, dan moet dat toch allemaal goed voorbereid en doordacht worden.
Mijn advies: doe het best zelf.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan