• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Gevoegd door metser

Lid geworden
23 sep 2024
Waarderingsscore
8
Punten
3
Goeiemiddag,

Wij hebben in augustus het tuinhuis laten voegen. Omdat het over een kleine oppervlakte ging stelde onze metser voor dat hij dit zou mee nemen.

Dit weekend hebben we de factuur mogen ontvangen waarbij we serieus verschoten zijn.

Voor 20 vierkante meter te voegen vraagt men 25 uren aan werk X 48 euro waarbij er nog btw gerekend wordt. Kan er mij iemand meegeven hoeveel vierkante meter een voeger normaal voegt per uur of hoeveel dit normaal ongeveer kost?

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_7039.jpg
    IMG_7039.jpg
    356,9 KB · Weergaven: 181
Had je hier eerst een offerte voor ontvangen of gevraagd?
Die €48 is dat met materiaal inbegrepen of komt er dat nog eens apart bij?

Lijkt mij aan de hoge kant, maar de metser heeft zijn uurtarief gerekend wat zijn goed recht is.
Hier heeft een voeger 4 dagen gewerkt op een 50m² en ik dacht dat dat iets was van een €700 excl. Btw. een jaar of 5 a 6 geleden.

stevig... voegen wordt meestal per m² gerekend, en dan aan een veel lagere prijs dan 48€/u.
Het is een klein jobke, dus de m² prijs zal wel wat hoger liggen, maar dan nog... op 't internet lees ik 10-15€ /m²... jij betaald 60€m² ... da is wel een héél groot verschil :eek:

maar jammer genoeg slaagt @Hurmie spijkers met koppen... als er op voorhand niks afgesproken is, hoe ga je dit dan protesteren?
heb je ze bezig gezien? Dat is 3 dagen voegen???

Mooi gevoegd? Als je rustiek wil wel ja, ik vind dat zelf nu niet zo mooi en zie liever mooi egale voegen.
Rekende die voor zijn metselwerk ook zo stevig door of waren dat normale prijzen?
Dat is toch echt wel wat grof doorgerekend. Maar kom, zijne uurprijs valt nog mee voor tegenwoordig :cautious:

Zal rond 18/20 euro de vierkante meter liggen vandaag. Maar ik zou gene voeger willen zijn.

Je staat helaas nergens als er niets afgesproken is. Je kan het wel eens aanbrengen maar uiteindelijk is die mens er zolang mee bezig geweest. Voor 20 vierkante meter een goede voeger vinden lijkt me moeilijk.

Prijs/uur van 48€/uur excl btw is niet overdreven anno 2024.
Maar 25 uur gewerkt voor 20m² aan een tuinhuisje?
Da's dus 3 dagen werk aan 7m²/dag?
Of inclusief klaarzetten en opkuisen ongeveer 1m²/uur?
Zonder stelling te moeten zetten?
(ik ga er van uit dat je een tuinhuis zonder verdieping hebt?)
Da's heel traag gewerkt.

Hier op bouwinfo is er een heel oud topic over het aantal m² per dag dat een voeger kan afwerken.
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...ag-moet-een-voeger-nu-kunnen-invoegen.256091/

Volgens mij ben je ferm afgezopen.
Maar zoals hierboven ook al aangegeven, zonder iets op papier heb je geen verhaal.
Altijd opletten met meerwerken tijdens uitvoering van werken.
Zelf maak ik altijd een bijkomende schriftelijke offerte voor meerwerk die klant dan ook moet goedkeuren.
En wordt later ook als een aparte post gefactureerd.
Nog nooit problemen gehad.

Als ik de foto zie, is de kwaliteit ook wel ondermaats.
imho heeft hij er een snel schnabbeltje bij genomen..

TS zal er wel zicht op hebben of de man er effectief 3 dagen aan bezig geweest is of niet, zeker?

Als het een regieopdracht is, en zonder iets op papier, heb je geen verhaal: voor wat betreft het uurtarief--> akkoord

Maar voor wat betreft het aantal uur: als er duidelijk veel meer uur gefactureerd wordt dan dat er gepresteerd is --> niet akkoord.
Voor een regieopdracht spreek je een uurtarief af (hetgeen je dan op papier wilt) maar geen vast aantal uur. Maar dat betekent niet dat de aannemer vrijgeleide krijgt om een aantal uur te factureren wat die wil. Het moet waarheidsgetrouw zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat die man effectief 3 dagen heeft gewerkt op 20m² (en dat dan logischerwijze ook wil factureren) maar dan is dat gewoon de verkeerde man voor die job.

Een voorafgaand akkoord is in het belang van beide partijen - de afwezigheid daarvan betekent niet dat een aannemer eender wat kan vragen qua tarief of tijd. Betwisten en een redelijk deel betalen kan altijd, dan moet de aannemer reageren, waarbij - indien werkelijk afzetterij - die kans wellicht niet zo groot is.

Niet duidelijk of dat hier het geval is, je moet het bredere plaatje van de volledige opdracht bekijken. De TS zal wel weten hoeveel tijd er effectief aan dat tuinhuis is besteed.

Een garage van 20 m² daar draait een voeger zijn hand niet voor om. Dat doet die op een zaterdagvoormiddag. De voegers die ik ken doen zo’n 30 a 35 m2 per dag, afhankelijk van de metser (z’n geleverde werk). Op echt goede dagen kan die 40 a 45 m2 per dagen voegen. De voegers die ik ken nemen maar al te graag zo’n werkjes aan tussendoor hoor.

Een stielman voeger vraagt daar +/- 15 EUR per m² voor (anno 2024).
Dat geeft slechts 300 EUR (en dus geen 1200 EUR). Heeft die daar echt 3 dagen aan gewerkt?

Stelling is niet aan de orde denk ik. En dan nog … een voeger gebruikt meestal ladders met kapellen en stellingplank. Een stelling staat zelfs meestal in de weg.

En had die aannemer wel een voeger? Want het lijkt met z’n vingers gedaan …

ik denk dat we @geenbouwverstand niet meer gaan horen jammer genoeg :(. Vraag gesteld, daarna niet meer teruggekomen... Raar.

Had de vraag al op Facebook zien passeren ook. Diene mens wil gewoon weten of hij in het zak is gezet, geen lid worden van het forum :p

Had de vraag al op Facebook zien passeren ook. Diene mens wil gewoon weten of hij in het zak is gezet, geen lid worden van het forum :p
En de conclusie is ja, je bent in tzak gezet. En jullie geven hem er twee conclusies gratis bovenop: je kan er niks aan doen en het trekt op niks.

Misschien moet hij even bekomen.

Ik vind de reacties “geen offerte dus geen poot om op te staan” toch ook wat kort door de bocht. In theorie is dat zo, maar in praktijk kan je het spel ook wel wat anders spelen.

Je kan bvb van den domme houden, en vragen of er geen rekenfout gebeurd is, omdat het aantal uren echt wel hoog is naargelang de standaard uren voor voegwerken. Als de aannemer maar geprobeerd heeft om je in’t zak te zetten bindt hij misschien al in. Houdt hij voet bij stuk kan je nog altijd de factuur protesteren, en dan moet hij maar achter zijn geld aan.

Je kan ook een deel betalen en de rest protesteren. Dan moet de aannemer hier zelf mee voort, wat hem sowieso geld zal kosten. De kans is dan reeel dat hij ervoor kiest om zijn afzetterij niet verder te zetten. In extremis komt er een rechtszaak van, waar hij dan moet uitleggen van waar de uren komen. Dit kan nog altijd mis lopen voor jou, maar het is zeker ook een risico voor de aannemer.

Nu, ik zou hem eerst bellen om te kijken wat er kan. Zelf ook voorgehad met een dakwerker die eenheidsprijzen van 110/m2 naar 180/m2 veranderd had tussen offerte en factuur. Ahja, want het was meer werk dan hij gedacht had. Even duidelijk gemaakt dat het zo niet werkt, en dan heeft hij zijn factuur (met tegenzin) wel aangepast …

geen poot om op te staan is idd kort door de bocht, maar als er op voorhand iets op papier stond was het wel een pak makkelijker zoals in jouw geval... Wat had je gedaan mocht je geen offerte hebben gehad...

denk dat TS al betaald heeft
en nu zen kas opfret

"Er is niks afgesproken" is nu ook geen vrijbrief hé. Als een klant mij vraagt om 2 stopcontacten bij te plaatsen naast zijn zekeringkast en ik geef hem een rekening van 5000€ "want er was toch niks afgesproken" dan zouden jullie dat van die klant "stom, maar niks aan te doen" vinden?

Er bestaat nog altijd de mogelijkheid de factuur te protesteren; als de aannemer dan nog niet wil toegeven kan je het eventueel voor de bemiddelingscommissie bouw of voor de rechtbank brengen, en voor de rechtbank kunnen de experts de waarde van het werk (en eventueel de conformiteit) inschatten. Zij gaan zich natuurlijk niet uitspreken over een half uur meer of minder, maar een werk dat een pro op een halve dag kan doen uitsmeren over een hele week, dat passeert natuurlijk ook niet.

Beste stap als klant: protesteer de factuur binnen de gestelde tijd, en doe een tegenvoorstel: "ik wil akkoord gaan met een betaling van ...." (zonder al te veel redenering er bij of je blijft verzanden in een polemiek). Het is hier soms precies alsof elke aannemer zijn batterij advocaten klaar staan heeft om u een proces aan te smeren - wees gerust, dat is niet het geval. Die aannemer zal misschien al content zijn dat hij er zonder al te veel zever vanaf geraakt en toch nog een deel van zijn centen heeft.

+1
de vraag blijft , is de factuur nu al betaald ? Ja, dan zal het nog lastiger zijn.
Nee, dan protesteren en een redelijk deel betalen om je goodwill te tonen

Voor hetzelfde geld heeft die metser keihard gewerkt om dat af te krijgen want hij doet dat wat traag, zo wat rustiek uitzicht te geven, de klant gelukkig te maken want hij pakt dat werkske er snel tussendoor even bij zonder dat hij op iemand moet wachten, hij heeft dan nog zijn beste uurtarief gegeven....

Weer niet goed :unsure::LOL:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan