• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevelstenen waterdicht maken

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
208
Waarderingsscore
16
Punten
18
Beste leden,
Voor onze woning kochten wij destijds een gevelsteen van Zentropa.
Op zich nemen deze stenen geen water op en toch hadden we jaren geleden een vochtplek in de keuken aan de regenkant.
Ik heb toen de ganse westelijke gevel ingewreven met Rubson Invisible (transparant vochtscherm) en dat heeft jarenlang goed gewerkt.
Je zag de regendruppels mooi van de gevel 'rollen'.
Omdat dit effect stilaan aan het verdwijnen was, heb ik opnieuw Rubson Invisible gekocht en enkele weken geleden bij droog weer 1 gevel ingewreven.
Het viel mij na enkele dagen op dat de muur nog kleverig was.
Bij Rubson gaf men mij als uitleg dat het product niet geschikt is voor onze stenen. Het werkt enkel op stenen die absorberend zijn.
Op de verpakking staat dat het solventvrij en reukloos is.
Ik heb nog een oud overschotje Rubson met solvent en heb er op een andere muur een beetje van aangebracht.
Dit kleeft niet en het water parelt mooi naar beneden.
De muur die volledig met solventvrije Rubson gedaan is, kleeft nog steeds maar het water parelt ook naar beneden.
Ondertussen heb ik ook bij Aquaplan nagevraagd maar daar kreeg ik hetzelfde antwoord.
Hun product werkt ook enkel maar op absorberende stenen.
Weet er iemand raad, ik kan toch moeilijk met een penseel enkel de voegen instrijken?
Mvg/Geert
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Je kan niet hetzelfde product op elkaar smeren.
na een solvent gedragen oplossing dien je een water gedragen versie te nemen (En omgekeerd).
Dat is de reden.
 

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
208
Waarderingsscore
16
Punten
18
Ik heb jaren geleden solventgedragen Rubson gebruikt en omdat het effect uitgewerkt is (regendruppels lopen niet meer af) wou ik de gevel opnieuw doen maar ik vind geen solventgedragen product en heb dus watergedragen moeten kopen.
Het is dan toch zoals je bedoelt: eerst solvent en nu watergedragen?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ja. Maar als de eerste laag nog werkt (hydrofoob), dan kan je geen tweede, watergedragen laag plaatsen.
werk je met een gel of onder druk?
hoelang geleden heb je de eerste laag geplaatst?
als wij het laten uitvoeren laten we altijd eerst de gevel reinigen onder druk.
 

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
208
Waarderingsscore
16
Punten
18
Misschien 10 jaar of nog iets langer. In elk geval was het 'parelend' effect er nu niet meer. Dat hadden ze me ooit bij Rubson gezegd, zolang er druppels naar beneden liepen mocht ik het niet doen.
Ik heb het met een behangborstel van 10cm aangebracht en idd. de gevel eerst met een hogedrukreiniger grondig gereinigd.
 
Laatst bewerkt:

Citro

Lid
Lid geworden
7 sep 2011
Berichten
110
Waarderingsscore
16
Punten
18
Dit is niet correct. Parelend effect zal eerst verdwijnen, maar in de diepte zal het product nog werken
 

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
208
Waarderingsscore
16
Punten
18
Enig idee hoelang ik zou moeten wachten want ik ben gestopt op de hoek van een korte gevel.
De lange en nog een korte moet ik nog doen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een goed (aangebracht) product geeft een werking van 98% na 10 jr.
je bent mogelijks te vroeg :)
 

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
208
Waarderingsscore
16
Punten
18
oké prima, dan heeft het weinig of niets met de onze harde gevelstenen te maken en hoop ik dat het kleverig gedoe zsm ophoudt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan